נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (בין ראשון לשני), שעות אחרי נאומו הביקורתי בפני חברי הכנסת, כי הוא "מעריך את מאמצי ראש הממשלה בנט". בנאום הלילי שפרסם בחשבון הטלגרם שלו אמר זלנסקי כי הוא מבין את המדיניות שבה פועלת ישראל. "כמובן שיש לה את האינטרסים שלה, להגן על אזרחיה. אנחנו מבינים את כל זה. בנט מנסה למצוא דרך לערוך שיחות בירושלים ואנו אסירי תודה על כך", אמר.
לדבריו, "במוקדם או במאוחר נתחיל בשיחות עם רוסיה, אולי בירושלים. זה המקום הנכון לעשות בו שלום - וזה אפשרי". את הדברים אמר כאמור שעות בודדות בלבד לאחר נאומו התקיף בפני יותר מ-100 חברי כנסת ושרים שבו הטיח בישראל כי אינה עושה מספיק כדי לסייע לאוקראינה. "האדישות הורגת", אמר, "תיווך ללא בחירת צד? אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב". הוא נשא דברים במשך כ-15 דקות שבמהלכן הוא השווה בין פעולותיה של רוסיה בימים אלה לבין המשטר הנאצי בגרמניה, דבר שעורר ביקורת חריפה בעיקר בקרב מפלגות הימין בישראל, גם אלה החברות בממשלה.
10 צפייה בגלריה
בנט וזלנסקי
בנט וזלנסקי
זלנסקי משנה כיוון. "מעריך את מאמצי בנט, מבין את האינטרס הישראלי"
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
10 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
"מקום נכון לעשות בו שלום". יסכים לשיחות בירושלים? פוטין
(צילום: AFP)
"בישראל יודעים היטב שמערכת יירוט הטילים שלכם כיפת ברזל היא הטובה ביותר. אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה? מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה? אך אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים, יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, גם לכם כעת יש בחירה", אמר.
גם בנאומים קודמים שלו בפני פרלמנטים אחרים – בהם הקונגרס האמריקני, הפרלמנט הבריטי, הפרלמנט הקנדי והפרלמנט של האיחוד האירופי – זלנסקי השווה בין מעשיה של רוסיה בארצו, בהם מתקפות על יעדים אזרחיים, לבין מעשי הנאצים בשואה. גורמים פוליטיים בכירים בישראל אמרו בתגובה כי הופתעו מהביקורתיות בנאום, שאותו הגדירו כפוי טובה: "ההשוואה שלו לשואה מקוממת. האוקראינים שחטו יהודים. היו גם חסידי אומות עולם אבל הרוב שחט יהודים. שלא יעוות את ההיסטוריה.

אוקראינה דוחה את האולטימום: "יידענו את הרוסים - לא ניכנע במריופול"

סגנית ראש הממשלה של אוקראינה, אירנה ורשצ'וק, טענה כי בקייב עדכנו את מוסקבה שאין בכוונת מריופול הנצורה "להיכנע", כפי שדרשו ברוסיה. "לא יהיו שיחות על כניעה ועל הנחת הנשק, כבר הודענו זאת לרוסיה", אמרה. משרד ההגנה הרוסי אמר שאוקראינה נדרשת להודיע עד הבוקר אם בכוונתם של כוחותיה במריופול להיכנע, ולאפשר "פינוי בטוח" של תושבים ממסדרונות הומניטריים לכיוון מזרח ומערב. ורשצ'וק הוסיפה: "במקום לבזבז זמן על שמונה עמודים מלאים במילים, פתחו את המסדרונות".

10 צפייה בגלריה
טנק רוסי במריופול
טנק רוסי במריופול
טנק רוסי במריופול
(צילום: רויטרס)

רוסיה קראה אמש לכוחות האוקראיניים בעיר מריופול להניח את נשקם, וציינה שבעיר הנצורה בדרום-מזרח אוקראינה מתחולל "אסון הומניטרי". משרד ההגנה הרוסי אמר שאוקראינה נדרשת להודיע אם היא נענית לאולטימטום עד 05:00 שעון מוסקבה (04:00 שעון ישראל).
"הניחו את הנשקים שלכם", אמר אמש קולונל-גנרל מיכאיל מיזינצב, ראש המרכז הלאומי לניהול ביטחוני ברוסיה, בהצהרה שפרסם משרד ההגנה הרוסי. "אסון הומניטרי נורא מתחולל במריופול", אמר מיזינצב. "כל מי שיניח את נשקו יאפשר פינוי בטוח ממריופול". מיזינצב אמר שמסדרונות הומניטריים מהעיר הנצורה ייפתחו היום, 21 במרץ, מ-10:00 שעון מוסקבה (09:00 שעון ישראל).
10 צפייה בגלריה
פליטים שברחו ממריופול בזפוריז'יה, אוקראינה
פליטים שברחו ממריופול בזפוריז'יה, אוקראינה
פליטים שברחו ממריופול בזפוריז'יה, אוקראינה
(צילום: AFP)
ההודעה הרוסית מגיעה אחרי דיווחים ש-80% מבנייני המגורים במריופול ניזוקו - או נהרסו - במלחמה על העיר. התושבים הלכודים בעיר הנצורה מתמודדים כבר יותר משבועיים עם מחסור במזון, במים ובחשמל, וכל זאת כשבלילה צונחת הטמפרטורה אל מתחת לאפס. כמו כן, בימים האחרונים החריפה רוסיה את התקפותיה באוקראינה - והחלה להשתמש בטילים היפר-סוניים.
משרד החוץ של אוקראינה הגיב בחריפות על פעילותו של הצבא הרוסי בעיר הנצורה. "תחילה הם הרסו את הערים, הפציצו בתי חולים, תיאטראות, בתי ספר ומקלטים, והרגו אזרחים וילדים. לאחר מכן הם העבירו בכוח את האנשים המפוחדים והתשושים לאדמתו של הפולש. פרק ממלחמת העולם השנייה? לא - אלה פעולות הצבא הרוסי, היום במריופול", כתב דובר המשרד בטוויטר.
10 צפייה בגלריה
תושבים מקבלים אספקת מזון ומים בפאתי מיופול
תושבים מקבלים אספקת מזון ומים בפאתי מיופול
בפאתי העיר הנצורה. מחסור במזון, במים ובחשמל
(צילום: AP)
במריופול, עיר נמל אסטרטגית בדרום-מזרח אוקראינה, חיו ערב המלחמה יותר מ-400 אלף תושבים. עשרות אלפים הצליחו לברוח מהעיר הנצורה, ומאות אלפי ממתינים לפינוי ממנה. הצבא הרוסי מטיל בשבועות האחרונים מצור על העיר, מפציץ אותה ללא הרף ומנסה לכבוש אותה. בסוף השבוע התקדם הצבא הרוסי לעבר מרכז העיר, ואתמול דיווח המושל המחוזי על לחימה ברחובות מריופול.
לפי הרשויות במריופול, מתחילת המלחמה נהרגו יותר מ-2,500 בני אדם בעיר. אתמול בבוקר דיווחה אוקראינה כי הכוחות הרוסיים הצרים על העיר הפציצו בית ספר לאומנויות שבו הסתתרו כ-400 תושבים. לא נמסר כמה בני אדם נפגעו באירוע, אולם לדברי מועצת העיר הבניין נהרס ויש קורבנות מתחת להריסות. עיריית מריופול מסרה כי בבית הספר לאומנויות G12 הסתתרו נשים, ילדים וזקנים.
אוקראינה טענה שהצבא הרוסי גירש ממריופול בימים האחרונים אלפי תושבים - בעיקר נשים וילדים. סגן ראש העיר אמר שלשום שמספרם של הפליטים שנלקחו לרוסיה בניגוד לרצונם הוא בין 4,000 ל-5,000. ברוסיה טוענים שהפליטים שחצו את הגבול עשו זאת מרצונם.

הרוגים בהפגזות על בתים ומרכז קניות בקייב

במקביל לקרבות במריופול נמשכת הלחימה באזורים אחרים באוקראינה – כולל באזור הבירה קייב. ראש העיר, ויטלי קליצ'קו, הודיע שפגזים פגעו בבתי מגורים ובחנויות ברובע פודיל. מאוחר יותר עדכן כי שישה בני אדם נהרגו בתקרית. "כמה פיצוצים אירעו ברובע פודיל. לפי המידע שיש בידינו כרגע, כמה בתים ואחד הקניונים נפגעו. צוותי החילוץ, הפרמדיקים והמשטרה כבר נמצאים במקום", אמר קליצ'קו.
10 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בקייב
חיילים אוקראינים בקייב
חיילים אוקראינים בקייב
(צילום: AFP)
בתוך כך, המודיעין של משרד ההגנה הבריטי הזהיר כי הצי הרוסי ממשיך במצור על חופי אוקראינה ומתכונן לירות טילים מהים על מטרות ברחבי המדינה. "המצור הימי צפוי להחריף את המשבר ההומניטרי באוקראינה ולמנוע אספקה של סיוע המיועד לאוכלוסייה אזרחית", נכתב בדו"ח הבריטי. עוד העריכו במשרד כי הכוחות היבשתיים עדיין מנסים להטיל מצור על העיר מיקולאייב. לפי ההערכות, התקדמותם בשבוע האחרון הואטה משמעותית.