אחרי הסערה בעקבות דבריה של פרופ' נדירה שלהוב קיבורקיאן על כך שהיא שמחה שיהודים מפחדים ממנה מכיוון שהם פושעים והאשימה את הציונים בהרג תינוקות ואונס, התברר היום (ראשון) כי האוניברסיטה העברית השעתה אותה מהוראה לארבעה ימים בלבד. באוניברסיטה למעשה החליטו להשעותה עד סוף הסמסטר - אך מכיוון שהוא הסתיים - בפועל הסנקציה נגד המרצה הייתה השעיה של ארבעה ימים בלבד. טרם הוחלט מה יהיה מעמדה בסמסטר הבא.

אחרי שנודע על ההשעיה הקצרה, התארגנו כמאה סטודנטים להפגנה בקמפוס, הניפו דגלי ישראל וקראו לפיטוריה של קיבורקיאן, תוך שהם מניפים שלטים בהם נכתב בין היתר: "אין מקום למכחישי הטבח בקמפוס".
אחת המפגינות, הסטודנטית לין פדובה, אמרה כי "אחרי שהמרצה הטילה ספק בכל אירועי ה-7 באוקטובר ואמרה ש'ישראל מבצעת רצח עם', החלטנו להפגין בעד ההחלטה של האוניברסיטה להשעות אותה ולחזק את כוחות הביטחון. להבנתי יש בעיה משפטית להדיח אותה כי יש לה קביעות ולכן כרגע האוניברסיטה משעה אותה, וזה הכי הרבה שהיא יכולה לעשות. כמובן שהיא קראה לה כמה פעמים ללכת ולמצוא מוסד אקדמי אחר שיקבל את העמדות שלה, כמו למשל אוניברסיטת ביר זית שאני בטוחה שיקבלו אותה. באוניברסיטה העברית אין לה מקום".
3 צפייה בגלריה
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב)
3 צפייה בגלריה
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
קריאות למרצה להתפטר
(צילום: רוני גרין שאולוב)
אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, תקף בחריפות את התנהלות האוניברסיטה: "המוסר הכפול של האוניברסיטה העברית מחריף את התנהגותה המבזה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן. בלתי נתפס שמוסד אקדמי, שנקרא 'העברית' ושוכן בבירתנו מחזק את ידה של מרצה אנטי-ציונית. מדינת ישראל בשעת מלחמה, אין מקום להסתה ואנטישמיות במעטפת חופש הביטוי. מי שמסוגל לומר אמירות מעין אלה, מקומו מחוץ לאקדמיה הישראלית. אנו נמשיך להיאבק בתמיכה בטרור באקדמיה, נפעל נגד הסתה ונבטיח מרחב אקדמי מכבד".

"מן הראוי שתשקלי לעזוב את משרתך באוניברסיטה העברית"

כזכור, לפני כחודשיים חתמה שלהוב-קיבורקיאן על עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע השמדת עם בעזה. ראשי האוניברסיטה שיגרו לה בתגובה מכתב חריף ובו הציעו לה לעזוב את משרתה באוניברסיטה, אך לא ננקטו נגדה צעדים מעשיים בזמנו. בתיעוד שהתפרסם לאחר מכן אמרה הפרופסור כי "זה הזמן לבטל את הציונות", והטילה ספק במעשי האונס ב-7 באוקטובר: "הם ישתמשו בכל שקר. התחילו בתינוקות, המשיכו באונס, והם ימשיכו עם מיליון שקרים אחרים. הפסקנו להאמין להם, אני מקווה שהעולם יפסיק להאמין להם", אמרה.
"לאור תחושותייך אנו סבורים כי מן הראוי שתשקלי לעזוב את משרתך באוניברסיטה העברית", כתבו נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן והרקטור תמיר שפר לפרופ' שלהוב-קיבורקיאן. במכתב כתבו עוד הנשיא והרקטור כי "קראנו בשאט נפש ובתדהמה עמוקה את העצומה הפומבית אשר פרסמת, המתיימרת לקבוע כי ישראל מבצעת השמדת עם בעזה. באותה עצומה את גם טוענת כי ישראל כובשת בפלסטין במשך 75 שנה או במילים אחרות: מאז מלחמת העצמאות. את חותמת מכתב נורא זה עם השיוך האקדמי שלך לאוניברסיטה העברית. טענתך הנוראה בדבר השמדת עם אותה מבצעת ישראל לכאורה בימים אלה אינה מרוחקת מעבירות של הסתה והמרדה – עבירות שהיו מאפשרות לנו להעלותך לדין משמעתי ולתבוע את השעייתך או הרחקתך מהאוניברסיטה העברית".
עוד כתבו כי "המבצע הצבאי שמנהלת בימים אלה ישראל במטרה להביס את ארגון הטרור הרצחני חמאס, אינו מתקרב להגדרה של השמדת עם על פי הדין הבינלאומי. לעומת זאת הטבח הנוראי שביצע חמאס ב-7 באוקטובר ביהודים באשר הם יהודים נופל לחלוטין בהגדרה זו".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן על רקע הקמפוס
(צילום: האוניברסיטה העברית, רויטרס)
מהאוניברסיטה העברית נמסר באותה העת בתגובה לשאלה בכוונתם לנקוט בהליכים לפיטוריה, כי "הדברים בהם פרופ' שלהוב-קיבורקיאן הביעה את תמיכתה הם מזעזעים, אך על פי תקנון האוניברסיטה הם אינם עולים לכדי הסתה לטרור או לגזענות ולכן לא מהווים עילה מספקת לפיטורים. לאור עמדתה, אנו מקווים שפרופ' קיבורקיאן תבחר להתפטר". היא לא התפטרה, מאז כאמור סיפקה אמירות קשות שוב, והושעתה מהוראה.
באשר למקרה הנוכחי נמסר מהאוניברסיטה העברית על הקמת ועדה: "הוועדה המיוחדת הוקמה במטרה למצוא דרכים להתמודד עם מקרים דומים כמו זה של פרופ' קיבורקיאן. זאת היות ונכון לעכשיו, התקנון הקיים אינו כולל התבטאויות מחוץ לקמפוס ולכן אינו מותאם למציאות הנוכחית. בדגש על מצב מלחמה".
שר החינוך, יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש אמר כי "דבריה המזעזעים של פרופ' נדירה מהעברית שוברים שיאים של הסתה פרועה ועלילות דם. המצב של שנאה שכזו נגד ישראל והציונות בתוך ההשכלה הגבוהה היא מסוכנת ובלתי נסבלת. בעקבות דבריה פניתי מיד לנשיא האוניברסיטה ודרשתי לפעול כנגדה באופן נחרץ ובלתי מתפשר. אני שב וקורא לאוניברסיטה לשחרר לאלתר את המרצה המסיתה מכל תפקידה, אין לה מקום בהשכלה הגבוהה".