היום (רביעי) נמשך בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הדיון התמקד בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מואשם נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וכן במרמה והפרת אמונים. מי שהעידו הם שני חוקרים מהמשטרה - נועם משולמי ואופיר זילברשטיין - שסיפרו בעיקר על אופן איסוף הנתונים בעניין הכותרות באתר וואלה.
5 צפייה בגלריה
החוקרים נועם משולמי ואופיר זילברשטיין
החוקרים נועם משולמי ואופיר זילברשטיין
משולמי: "ראינו אם יש רצון לקדם כתבה מסוימת או להוריד אותה"
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
 דוד שרן
 דוד שרן
דוד שרן
(צילום: גיל יוחנן)
החוקרים בתיק קיבלו התכתבויות של "דרישות התערבות" שנלקחו מהטלפון של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. בהתכתבויות היו מעורבים ישועה, שאול אלוביץ' ועורך וואלה בפועל אבי אלקלעי. במסגרת החקירה נבדקו דרישות להורדת כותרת מסוימת מהעמוד הראשי (הומפייג') של אתר וואלה, ואף נעשה ניסיון לבדוק מתי נשלחו הבקשות האלו בוואטסאפ - מבחינת תאריך ושעה. החוקר משולמי תיאר כיצד פנה לאתר מסוים שמציג צילומי מסך של הומפייג'ים מהעבר, ובדק אם הכותרת נמצאת או לא נמצאת בו (כלומר שונתה, ג"מ).
החוקר משולמי השיב לשאלותיהם של עו"ד אסף עיסוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה והסנגורית של בני הזוג אלוביץ' עו"ד נועה פירר: "התבקשתי למצוא אירועים מרכזיים - לבדוק האם יש התכתבויות שתואמות לצילומי המסך (בית) של האתר. ראינו אם יש רצון לקדם כתבה מסוימת או להוריד אותה. במזכרים ניסיתי לתת את תמונת המצב של אותן התכתבויות - של המצב שהשתנה לטובה, או שינוי, וניסיתי לחפש בגוגל את הכתבה עצמה. היה אפשר לחפש מילות חיפוש לפי תאריכים".
5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
לגבי שיחות ניר חפץ סיפר עד המדינה משולמי כי "חיפשנו שם של אחד החשודים, תכתובת בניהם - כל דבר שמעיד על קשר ישיר או עקיף". הוא הוסיף כי "לא התבקשתי לחפש עניינים אישיים בעניין של ניר חפץ. תמיד שמתי כחוקר דגש על צנעת הפרט".
עו"ד ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ', חקר את החוקר זילברשטיין על אופי חיפוש מיילים ותכתובות: "אז עושים סינון ראשוני, למשל תאריכים, ומריצים מילות חיפוש?". זילברשטיין: "כן. באותה תקופה היה נהוג לכתוב מזכרים. אני לא זוכר את מילות החיפוש, אני יכול להגיד שאלה רק דברים שרלוונטיים לחקירה". השופטים: "מילות חיפוש נתנו לך, או שכל אחד חיפש לפי מיטב הדמיון?". זילברשטיין: "לא יכול לזכור".
בהמשך התייחס החוקר זילברשטיין לתרגיל החקירה של דוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של נתניהו, שעל שולחן החוקרים מולו הונח דיסק בניילונית שעליו רשום "צילומי אבטחה של רחוב", כשבפועל לא היה בו שם דבר. החוקרים רצו לברר את מה שידע על מפגש נתניהו-אלוביץ'.
5 צפייה בגלריה
החוקר אופיר זילברשטיין במשפט נתניהו
החוקר אופיר זילברשטיין במשפט נתניהו
"רציתי ששרן יחשוב שיש צילומים מהרחוב - כדי שידבר אמת". זילברשיין
(צילום: גלעד מורג)
הוא הסביר: "דוד שרן היה חשוד בתיק 3000, והוא נחקר גם בתיק 4000. בעדות שלישית שהתבקשתי לגבות ממנו - עדות על אותה פגישה בין ראש הממשלה לאלוביץ' - ניסיתי ללמוד על האדם. לכן קראתי את עדויותיו וחקירותיו כחשוד בתיק 3000, לראות איך הראש שלו עובד. כשאדם מגיע ללהב פעם נוספת צריך לגרום לו להרגיש משוחרר, שיאמר את האמת. המטרות שלי היו שיחשוב שיש צילומים ממצלמות רחוב - 'בוא תגיד את האמת' - כדי שידבר אמת, זו הייתה המטרה. שידע שהרחוב צולם".
השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "אומרים לו בחקירה 'יש צילומים?'".
זילברשטיין: "לא. זה מונח על השולחן. רשום על הניילונית 'מצלמות רחוב'. חלק מהתרגיל זה שנכנסת חוקרת שתבוא לבקש משהו, שהעד יבין שלא יסתבך בשקרים. בטח אדם כמו שרן, שאם הוא לא יודע משהו הוא לא יגיד סתם משהו".
עו"ד חן טען שלתרגיל החקירה צריכה להיות חובת תיעוד. זילברשטיין הסביר: "ב-2018 לא הייתה עדיין חובה לכך. אני אדם שמקפיד על הנהלים".
5 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
עו"ד ז'ק חן
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד חן תהה לאחר מכן מדוע זילברשטיין אמר לשרן שהחקירה פתוחה, וטען כי מדובר ב"מסר מאיים" לשרן, שכבר נחשד בפרשה אחרת: "שרן העיד שהרגיש כך". זילברשטיין: "אני חולק עליך. להגיע לאמת". עו"ד חן: "למה אתה מניח שלא אמר אמת?". זילברשטיין: "תקרא את העדויות בתיק 3000 ותבין. אני לא אומר שהוא לא דובר אמת, הוא בחור שעונה תשובות אינטליגנטיות, אבל לא עונה על מה שנשאל". עו"ד חן: "היה חשוב לך להגיד לו 'תיזהר'". זילברשטיין: "נכון. לכל נחקר חשוב להגיד לאדם על עדותו. גם פלאח מהצפון יכול להיחקר באזהרה אם יגיד דברים, למרות שבא כעד (בעדות פתוחה, ג"מ)".
זילברשטיין חקר את שרן גם על אודות "פגישת ההנחיה" בין פילבר לנתניהו, שלפי עדותו של פילבר, שרן נכנס ויצא במהלכה. עו"ד חן שאל אותו מדוע הוא, כשוטר שהיה מעורב בחקירה, לא עשה את הפעולה הפשוטה של איכוני הטלפונים של פילבר ושרן באותם תאריכים. זילברשטיין הסביר שזו לא הייתה משימתו בתיק.
השופט משה בר-עם: "אבל בשביל לקבל את ההחלטה - אם זה תיק של תחנה, צריך לבדוק איכונים?". זילברשטיין: "צריך". השופט בר-עם: "צריך, כל שכן בתיק של ראש הממשלה?". זילברשטיין: "כן".