בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת גם היום (יום ב') חקירתו הנגדית של עד המדינה מומו פילבר מנכ"ל, משרד התקשורת לשעבר. גם היום חוקר אותו עורך הדין בעז בן צור, סנגורו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. בדיון טען עו"ד בן צור שדבריו של פילבר נסמכו על חוקרי המשטרה - ש"ריעננו את זכרונו" - ולמעשה הוא הוטעה על ידיהם.
המטרה של עו"ד בן צור, בהמשך לקו של יום רביעי האחרון, היא להמשיך ולהטיל ספק ב"פגישת ההנחיה" שבה לטענת הפרקליטות פילבר קיבל הוראה מנתניהו להיטיב עם בזק. בן צור הציג את חקירותיו של עד המדינה, שבהן הוא אומר הרבה פעמים שאינו זוכר פרטים, ומבקש מהחוקרים "לרענן לו את הזיכרון". סנגורו של נתניהו טען שלמעשה, פילבר הלך אחרי השוטרים - ואמר את הדברים שרצו שיגיד. עד המדינה, מנגד, המשיך לעמוד על כך שפגישת ההנחיה אכן התקיימה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן)
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
לוח הזמנים לא הסתדר. פילבר
(צילום: גיל יוחנן)
בשלב מסוים, גם השופטת רבקה פרידמן פלדמן וגם השופט ברעם שאלו את פילבר אם יש לו זיכרון ממשי - או שאמר את הדברים בעקבות אותו "רענון", שבו החוקרים הזכירו לו פרטים. פילבר השיב שהחוקרים חיזקו את זיכרונו. פילבר אמר לשופט ברעם כי יש לו "זיכרון צילומי" של פגישת ההנחיה - אך את התוכן שלה אינו זוכר. "אני זוכר את הפגישה. אני לא זוכר מתי היא התרחשה, אבל אני זוכר איך פעלתי. אני זוכר שהלכתי להיפגש עם אלוביץ'". הוא הדגיש כי לא המציא את הדברים שאמר בחקירותיו, והוסיף: "החוקרים חיזקו לי את הזיכרון. במקום שבו ידעתי בוודאות שדברים לא נכונים, אז אמרתי 'לא נכון'".
כפי שקרה בכמה מהדיונים האחרונים, גם הבוקר הגיע נתניהו לבית המשפט - והתייחס לבקשת הפרקליטות לתקן את כתב האישום, כך שטווח הזמן שבו התקיימה "פגישת ההנחיה" יורחב בשבועיים. "זה מה שנקרא - In your face", אמר נתניהו. בהמשך, כשיצא מהדיון, אמר נתניהו: "וואו".
במהלך הדיון עו"ד בן צור ניסה להקשות שוב ושוב על פילבר ולטעון שאינו זוכר את הפגישה, אך עד המדינה עמד על כך שהתקיימה. בעדותו הראשית, נזכיר, ביקשה הפרקליטות להכריז על פילבר כעד עוין - בטענה שדבריו סותרים את שאמר בחקירותיו במשטרה - אך בית המשפט סירב לבקשה.

לקראת סוף הדיון שאל בן צור את פילבר על הקשר בינו לבין המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך. "לפני כמעט 40 שנה למדנו ביחד, וגרנו גם כשכנים", השיב עד המדינה. "ידעתי שהוא ראש שב"כ וראיתי אותו פעם אחת אצל ראש הממשלה, אבל לא חידשנו את הקשר". הוא ציין כי הם נפגשו כשמונה פעמים, בין היתר בנושא של תחנת שידור פלסטינית.
בשבוע שעבר, נזכיר, רשמה ההגנה הישג משמעותי: פילבר העיד במשפט שאינו זוכר את המועד המדויק של פגישת ההנחיה, אבל מיקם אותה יום או יומיים אחרי המינוי שלו למנכ"ל (8 או 9 ביוני). לאחר מכן, לפי עדותו, נפגש פילבר עם יועץ בזק אלי קמיר (13.6) ולמחרת עם שאול אלוביץ' (14.6). פילבר העיד בחקירה ראשית שאמר לשניהם בפגישות ש"בא בשליחות ראש הממשלה". אלא שברביעי האחרון עו"ד בן צור הציג שורת ראיות שהוכיחו כי פגישה ראשונית עם נתניהו כלל לא התקיימה בשבוע הראשון לאחר מינוי פילבר – כולל איכונים טלפוניים. המטרה של ההגנה היא לשנות את התזה של הפרקליטות ששיחת ההנחיה הובילה את פילבר לפעול מיידית במרץ לטובת בזק. בתגובה לכך, הגישה הפרקליטות את בקשתה לתיקון האישום.
בבקשתה, הפרקליטות רוצה לשנות את הנוסח כך שיהיה כתוב בסעיף שהפגישה נערכה רק לאחר שנתניהו החליט למנות את פילבר לתפקיד, ולא אחרי שהמינוי כבר אושר. מדובר בבקשה חריגה למדי, והיא נובעת מהעובדה שהראיות שהוצגו במשפט לא מסתדרות כאמור עם לוח הזמנים בכתב האישום. התביעה הודתה כי בקשת השינוי נדרשת לנוכח הדיון ביום רביעי, וביקשה מבית המשפט לקבל אותה "מטעמים של הגעה לחקר האמת". בפרקליטות כתבו כי "האמור בכתב האישום לגבי תוכן הפגישה אשר כונתה 'פגישת ההנחיה' בעינו עומד, אף שנדרש לדייק את מועד התקיימותה, ומכאן הבקשה".
לפי כתב האישום בתיק 4000, בין נתניהו לשאול אלוביץ', איש העסקים שהיה בעלי בזק, התקיימו יחסי שוחד. מינויו של פילבר, מקורבו של נתניהו, אושר על ידי הממשלה ב-7 ביוני 2015. נטען כי במועד לא ידוע, זמן קצר מאד לאחר אישור מינויו של פילבר, זימן נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו - שם, נטען, הוא הנחה את פילבר לפעול באופן שיטיב עם אלוביץ'. לפי כתב האישום, נתניהו הורה לפילבר לפעול בהקדם לאישורה של עסקת בזק-יס, שהייתה שווה הון עתק לאלוביץ'. נטען גם שנתניהו הנחה אותו למתן את ירידת המחירים במסגרת רפורמה נוספת, השוק הסיטונאי - דבר נוסף שהיטיב עם בזק. כפועל יוצא של פגישת ההנחיה ומיד לאחריה, נטען בכתב האישום, החל פילבר לפעול נמרצות כדי להביא לאישור עסקת בזק-יס בהקדם.
פורסם לראשונה: 09:38, 16.05.22