מבחוץ ישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני נראות יותר כמו קרקס עם השתלחויות, עלבונות ועימותים. האם כך באמת מתנהל הגוף הביטחוני החשוב ביותר במדינת ישראל 100 ימים אחרי פרוץ המלחמה?
משיחות עם אנשים שמשתתפים בדיוני הקבינט עולה כי התמונה מעורבת. והתשובה היא - גם וגם. גם קרקס פוליטי, אבל גם פורום רציני, שמקבל את ההחלטות הרשמיות בנושאים הגורליים: כן הולכים למלחמה בצפון או לא הולכים ומה גובה הלהבות. כן מאשרים תמרון קרקעי או לא. כן מאשרים הגדלה של הסיוע ההומניטרי לעזה או לא.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
הקבינט המדיני-ביטחוני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מוטב לומר כבר בהתחלה שהניהול האופרטיבי של המלחמה נעשה בקבינט ניהול המלחמה, שמתכנס בכל יומיים-שלושה: פורום מצומצם של חמישה שרים. ההחלטות הגדולות חייבות לבוא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני - הפורום המורחב. אבל האמת שההחלטות מבושלות בקבינט המצומצם ומסוכמות עם ראשי מערכת הביטחון. כאשר גם מבחינה פוליטית - הדברים נסגרים מאחורי הקלעים מראש. נתניהו סוגר עם האנשים שלו (שרי הליכוד, ש"ס, סמוטריץ' ובן גביר) ובני גנץ סוגר עם שרי המחנה הממלכתי (איזנקוט, סער, חילי טרופר ושאשא ביטון).
משיחות עם שרים שחברים בקבינט עולה שבסך הכול הדברים הרגישים באמת כמעט ולא דולפים מהפורום הנרחב. נדיר מאוד שדברים רגישים מבחינה ביטחונית דולפים. מה שדולף בעיקר אלו החלקים יוצאי הדופן או עימותים בין השרים. מדיונים שנמשכים לפעמים חמש ושש שעות דולפים קטעים, שבמצטבר הם כמה דקות מהדיון.

"בסך הכול הדיונים רציניים ויש הבנה של האנשים שזהו רגע משמעותי בחייה של המדינה וצריכים להיות זהירים ואחראים", אומר אחד השרים ומיד מוסיף: "אבל לצערנו יש גם לא מעט רגעים מופרכים, לא אחראיים ולא רציניים. בשורה התחתונה זה גם וגם. מכיוון שהדברים היחידים שיוצאים אלו השטויות, אז בציבור חושבים שזה מה שעושים מסביב לשולחן הקבינט המורחב - והאמת שזה לא רק ככה".
כדי לסבר את האוזן צריך להסביר איך הדברים נראים במציאות: נחזור לישיבת הקבינט בשבוע שעבר, שממנה דלף העימות החריף בין גנץ לאמסלם. אמסלם האשים את גנץ בהדלפות נגדו מהישיבה הקודמת, שבה הוא וחבריו השתלחו ברמטכ"ל הרצי הלוי. גנץ הציע שישלחו אותו ואת כל השרים לבדיקת פוליגרף שתוכיח שהוא לא מדליף מהקבינט. נתניהו הבין את הנפיצות, קם מיד על רגליו והשתיק את אמסלם.
שרים אומרים שאם כך נתניהו היה עושה בדיונים הקודמים, חלק מהעימותים המביכים היו נמנעים - אבל לצד זאת יש רגעים רבים שעבור נתניהו נוח שהשרים מתקוטטים.
4 צפייה בגלריה
דודי אמסלם בני גנץ
דודי אמסלם בני גנץ
ברגע שנתניהו קם על רגליו, העימות הסתיים מיד. אמסלם וגנץ
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)

שרים מדברים בלי הפסקה, ומתפזרים

רבים מהשרים שנמצאים בדיונים מודים שיש בהם אפקט מצנן. שרים חוששים לשאול שאלות מחשש להדלפות. "בזמן שמנהלים מלחמה מה שמדברים בחדר הזה זו האסטרטגיה של המלחמה והאויב לא צריך לדעת את זה. הוא לא צריך לדעת מה קורה. הגענו למצב ששרים חוששים לשאול שאלות רגישות שמא זה ייצא החוצה", אמר אחד מהם.
חלק מהשרים אומרים שהקבינט המורחב הוא מצד אחד במה רצינית אבל גם במה פוליטית מגמתית, כגון ההתקפה של השרה מירי רגב נגד הרמטכ"ל בעקבות הקמת ועדת החקירה הצבאית לבדיקת כשלי המלחמה. גם אז, ממש לפני סוף הישיבה, רגב קיבלה פתק עם עדכון על הקמת הוועדה. היא פנתה לרמטכ"ל בשאלות ומכאן הוויכוח התלהט ומספר שרים השתלחו ברמטכ"ל.
שר אחר שהשתתף בדיון מספר: "יש משהו בחלק משרי הליכוד, משהו בתדר, שהוא תוקפני כלפי מערכת הביטחון, צה"ל ושב"כ. משדרים להם - פישלתם בענק. כל הזמן מזכירים להם ש'אני לא רוצה לדבר על מה שהיה ב-7 באוקטובר, יש לנו בטן מלאה, אבל נדבר אחרי המלחמה'. לפעמים הם מפנים שאלות באמת טובות ונוקבות, אבל יש משהו תוקפני שמנסה לגלגל עליהם את כל האחריות למחדל. זה נובע ממניעים פוליטיים מגמתיים".
4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי רב אלוף רמטכ"ל איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ו דודי אמסלם
הרצי הלוי רב אלוף רמטכ"ל איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ו דודי אמסלם
"יש משהו בחלק משרי הליכוד שהוא תוקפני כלפי מערכת הביטחון"
(צילום: תומר שונם הלוי, אלכס קולומויסקי, יובל חן, אבי מועלם)
שרים אומרים שיש בעיה קשה בניהול הקבינט המורחב, כשהטענה הראשונה היא שהפורום גדול מדיי, ויש יותר מדיי נוכחים בחדר - עם היועצים והמלווים והשרים המשקיפים זה מגיע לעיתים ל-50 איש. שנית, הדיון מנוהל בצורה גרועה. אנשים מדברים באריכות. מזכיר הממשלה הביא סטופר עם פעמון מצלצל שקוצב לשרים שלוש דקות - אך רובם מתעלם ממנו. הפעמון מצלצל לעיתים שלוש וארבע פעמים והשרים ממשיכים לדבר. אחד השרים שאל: מי יכול לעצור את סמוטריץ'? מי יכול לעצור את ישראל כץ? מי יעצור את בן גביר?
נוסף על כך, לא תמיד ברור מהו הנושא שעליו השרים מדברים, ולא פעם הם מתפזרים. "הבעיה של נתניהו היא שמאחר שפוליטית הוא תלוי בגורמים הקיצוניים, הוא משתדל להימנע מלהביא נושאים אסטרטגיים כי הוא לא יכול לקבל בהם החלטות והוא עושה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: דחיינות", מספרים השרים.
כך למשל, השרים בקבינט היו אמורים לדבר על "היום שאחרי" - אך בפועל נערכו כבר שלוש ישיבות קבינט והדיון לא באמת נערך. סוגיית "היום שאחרי" היא נפיצה פוליטית והדיון באמת מסובך, והרי ברור שאין שום סיכוי שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יגיעו להסכמה, ולכן מבחינת כולם עדיף לדחות את הקץ. "ביבי מפחד מהחלטות גדולות, אז הוא דוחה אותם כל הזמן", אמר אחד השרים.
בישיבה האחרונה של הקבינט אמר רה"מ נתניהו שיש ארבעה נושאים שצריכים לקיים עליהם דיון ממוקד ואחד מהם זה "היום שאחרי". התשובה הרשמית הייתה שהצבא רוצה לעדכן בכמה סוגיות חשובות אחרות.
4 צפייה בגלריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
לעיתים הנושאים החשובים נדחים ללא סיבה אמיתית
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני האחרונה פרץ ויכוח בין השרים גלנט לבן גביר. אנשים שהשתתפו בדיון מעידים שברגע שהחל הוויכוח השרה מירי רגב הוציאה שקית פופקורן גדולה, ואמרה משהו בסגנון "הנה, מתחילה ההצגה", וצחקה. רגב, לפי הנוכחים, העבירה את השקית בין השרים ואפילו זרקה: "תעבירו לגלנט". אחד השרים אמר: "אי אפשר היה לפקשש את זה. זה לא היה ראוי ולא התאים".
מנגד שר אחר אמר בשבחה של רגב, שלא הייתה כל בעיה עם הוצאת הפופקורן. עקב התארכות הדיונים לתוך הלילה, שרים מביאים לעצמם חטיפים, מאחר שהכיבוד כולל ערמות של כריכים ובורקסים. יש שרים שמביאים בייגלה, אגוזים, תמרים וסוכריות ונהוג לחלק את הכיבוד בין חברי הקבינט. "מירי לא הייתה היחידה שהוציאה כיבוד ועשו לה כאן עוול. דווקא הדיון הזה היה מאוד רציני והתנהל בצורה מכובדת. מירי גם שאלה שאלות בנועם".
אחרי שעות ארוכות רגב עצמה פרסמה הודעה, שבה הכחישה גם את חלוקת הפופקורן וגם את המשפטים שיוחסו לה. "החל מאמש מופץ פרסום שקרי - פייק ניוז - לפיו 'השרה רגב חילקה פופקורן במהלך ישיבת הקבינט ואמרה שההצגה מתחילה'. לא היו דברים מעולם והפרסום הוא השמצה מרושעת, שקר מוחלט ומשולל יסוד. הפצת השקרים נועדה לפגוע בשמה הטוב, ללבות כלפיה שנאה ולהשתיק אותה בדיוני הקבינט. ניסיונות אלו לא יצלחו. השרה רגב תמשיך לשאול את השאלות - גם אם הן אינן נעימות - מתוך מטרה לוודא כי מדינת ישראל עושה כל שביכולתה להשיב את החטופים ולנצח את חמאס תוך שמירה על חיילי צה"ל, והאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל", כך נמסר מלשכת רגב.
פורסם לראשונה: 21:39, 12.01.24