6 צפייה בגלריה
תמונה ראשונה של שלום רוטבן בישראל לאחר שנעדר במשך שנתיים
תמונה ראשונה של שלום רוטבן בישראל לאחר שנעדר במשך שנתיים
אחרי שנתיים: שלום רוטבן אותר ושב לישראל
שלום רוטבן, ישראלי שנעדר מאז מאי 2021 והיה חשש לחייו, אותר במפתיע בבית חולים פסיכיאטרי בירדן - ושב לישראל. ככל הנראה, רוטבן אושפז בבית החולים הירדני לאחר שנמצא ברחובות בעמאן, ואחרי שהרופאים הבינו שהוא מדבר עברית - נעזרו בערבים-ישראלים כדי לדובב אותו. אלה הצליחו לשוחח עם רוטבן על גבי דפי נייר, וכך גילו ממנו מה מספר הטלפון של אמו - ויצרו איתה קשר. תהליך הזיהוי של רוטבן נמשך כמה ימים, וכעת הוא שב לארץ.
רוטבן מוכר כפוסט-טראומתי מאז מבצע עמוד ענן, אז היה עד לנפילת רקטה בבניין בקריית מלאכי שהובילה לשלושה הרוגים. לפי המשפחה, הרקטות שנורו במבצע שומר החומות הציפו בו שוב את הטראומה, ומאז נעלם - כשגם ימים לפני כן היה בקשר טלפוני בלבד עם בני משפחתו.
6 צפייה בגלריה
כמאל דיב אלטלקאת
כמאל דיב אלטלקאת
"זה היה מאוד מרגש, אני מבסוט מכל הלב". כמאל והשיחה עם אמו של רוטבן
6 צפייה בגלריה
ההתכתבות בין שלום רוטבן לבין הסטודנט לרפואה בזמן שהיה בירדן
ההתכתבות בין שלום רוטבן לבין הסטודנט לרפואה בזמן שהיה בירדן
השיחה בין שלום רוטבן לאחד הישראלים במחלקה
באחד הדפים (התמונה למעלה) שעל גביהם שוחחו הישראלים עם רוטבן, כתב לו אחד מהם את שמו ואמר לו: "אני מהארץ, אל תפחד. אנחנו רוצים לעזור לך". כאן נראה שרוטבן השיב: "אמא רוצה שאני אחזור הביתה". בתחילת המכתב הוא אף כתב "זה אמא שלי", והוסיף ציור של לב.
שרה, אחותו של רוטבן, סיפרה ל-ynet כי "פגיעת הטיל בבניין הרסה לו את החיים. הוא ראה הכול, את ההרוגים ואת הפצועים, והכיר את כולם. היום קרה לנו נס". לדבריה, "אני נרגשת, רק רוצה לחבק אותו. לא שמענו ממנו שנתיים. מהרגע ההוא בעמוד ענן הוא הפסיק לדבר, הסתגר בחדר ולא דיבר. תקופה ארוכה הוא היה נעלם וחוזר, שוב ושוב. לא היה לנו אות חיים ממנו בשנתיים האחרונות, וכבר לא האמנו שהוא בחיים. עברנו הרבה, אח שלי התחתן בתקופה הזאת ורק בכינו".
כאמל טלאקאת, סטודנט לסיעוד בירדן, היה לדבריו הראשון ששוחח עם רוטבן. "מנהל המחלקה שאל אותי אם אני יודע עברית, והשבתי בחיוב. נכנסתי לרוטבן, התחלתי לדבר איתו בעברית ולכתוב לו במחברת מאיפה הוא, מאין הוא הגיע ומה מספר הטלפון שלו. אחרי שניסיתי הרבה פעמים הוא כתב לי, ונתן את המספר של אמא שלו. התקשרתי אליה והודעתי לה שיש לה בן בירדן שנאבד, הם שלחו לי את כל הפרטים שלו ואמרתי שיתקשרו לשגרירות בישראל. בהתחלה הוא פחד לדבר איתי עברית, אבל אחרי שעשינו שיחת וידאו עם אמא שלו הוא התחיל לדבר איתי. זה היה מאוד מרגש, אני מבסוט מכל הלב וגאה בעצמי. הבאתי לו אוכל וניסיתי להרגיע אותו".
6 צפייה בגלריה
שלום רוטבן
שלום רוטבן
מימין: שלום רוטבן בדיוקן שפרסמה המשטרה. משמאל: אחרי שאותר
6 צפייה בגלריה
שלום רוטבן
שלום רוטבן
שלום רוטבן (משמאל) לקראת חזרתו לישראל, יחד עם אחיו
ראש יחידת הכלבנים, מייק בן יעקב, סיפר כי עד כה לא ברור איך הגיע רוטבן לירדן. "גם החוקרים הירדנים ניסו להבין איך הוא הגיע, אבל לא הצליחו", אמר. "הוא בחור עם פוסט-טראומה, שהיה נער כשחבריו נהרגו מפיצוץ רקטות בקריית מלאכי במבצע עמוד ענן ומאז יש לו הרבה בעיות. הוא לא לגמרי מתקשר, ובאיזושהי דרך הוא התגלגל לירדן - גם הוא לא יודע להסביר איך, ולא ברור מתי".
לדברי בן יעקב, "לפני 24 ימים גילו אותו שוכב בצד הכביש באזור עמאן, והביאו אותו לבית חולים פסיכיאטרי. חיפשו מתורגמן, ואז גילו שהוא מדבר עברית, אז הביאו בחור מטייבה שלומד שם רפואה כדי שידבר איתו. הוא ידע לתת את מספר הטלפון של אמא שלו, ואותו ערבי-ישראלי מטייבה התקשר לאמא והתקשר ליחידת הכלבנים מכיוון שאיתר מודעת נעדרים".
6 צפייה בגלריה
שלום רוטבן
שלום רוטבן
"רבים כבר התייאשו, אבל אנחנו לא". שלום רוטבן
בן יעקב סיפר שהיחידה התארגנה מיד ויצאה לירדן, והוסיף כי גם לאחרונה היו חיפושים אחר רוטבן. "זאת הייתה הפתעה", אמר. "רבים כבר התייאשו, אבל אנחנו לא. המשלחת שלנו הגיעה לבית החולים בירדן, והצלחנו לוודא שזה הוא, אבל נתקלנו בבעיה רצינית כי הם לא רצו לשחרר אותו. המשטרה והשב"כ הירדני גילו במפתיע עניין במקרה והתחילו לחקור איך הוא הגיע לשם, והעסק היה קצת תקוע".
בשלב זה, הנשיא יצחק הרצוג נכנס לתמונה - כשטיפל בפרשה ישירות מול הארמון הירדני, כדי להאיץ את חזרתו לארץ של רוטבן עוד לפני חג השבועות. "אמא של רוטבן אישה חולה, והיא גם נסעה לירדן", סיפר בן יעקב. "כשאח שלו יוסף ואמא שלו ראו אותו אתמול – זה כמו החיבור בין יוסף לאחיו. איזה בכי של שמחה, הם היו בטוחים שכבר לא יראו אותו. מה אפשר לצפות אחרי שנתיים?".
"תמיד אומרים למשפחות לא להתייאש", הוסיף בן יעקב. "אנחנו ממשיכים לחפש גם שהמשפחות מתייאשות. זה סיפור מאוד מרגש, שהסתיים במבצע מורכב להחזיר אותו לארץ".
משרד החוץ מסר כי "במהלך הימים האחרונים טיפלה קונסולית ישראל ברבת עמון גלי יצחק, בתיאום עם המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ בירושלים, בהשבתו לישראל של רוטבן שיצא מהארץ לפני כשנתיים. לפנות בוקר, בתיאום השגרירות בירדן, התקיימה הפגישה המרגשת בין האם והבן לאחר שלא ידעו דבר אודותיו במשך תקופה ארוכה. הקונסולית בנציגות פעלה באופן אינטנסיבי והדוק מול הרשויות המקומיות ובתיאום עם ארגונים ישראלים נוספים לטובת שחרורו של הבן מבית החולים עוד בטרם כניסת החג, על מנת שיוכל לשוב לחיק משפחתו אחרי השנתיים בהם היה נעדר".