בני משפחת ניסים שמעו הבוקר (רביעי) כי צה"ל ושב"כ חיסלו את תייסיר מבאשר, מבכירי הקצינים של חמאס, מפקד גדוד גזרת צפון חאן יונס של ארגון הטרור. המחבל ייצר את חומר הנפץ שפוצץ את מנהרת התופת במוצב אורחן ביוני 2004, ושכתוצאה ממנו נהרג חייל צה"ל סמ"ר רועי ניסים ונפצעו נוספים. בנוסף הכווין מבאשר את הפיגוע במוצב ורד ביוני 2003, והיה מעורב בפיגוע החדירה לחופי זיקים במבצע צוק איתן, ובפיגוע במכינת עצמונה ב-2002 שבו נרצחו חמישה בני אדם.
3 צפייה בגלריה
צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד גדוד גזרת צפון חאן יונס של ארגון הטרור חמאס
צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד גדוד גזרת צפון חאן יונס של ארגון הטרור חמאס
אחרי 21 שנה, החשבון נסגר. תייסיר מבאשר
( צילום: דובר צה"ל)
"קיבלנו הבוקר את הידיעה על חיסולו של המחבל שלקח חלק בפיגוע במוצב אורחן, שבעקבותיו איבדנו את היקר לנו מכול, את אחי היקר סמל ראשון רועי ניסים ז"ל", אומרת ל-ynet אחותו, עו"ד רותם ניסים. "חשבתי שאהיה אדישה לידיעה, או שמחה, או מסופקת. התבדיתי. התחושה העיקרית היא טלטול של הנפש, חץ בלב שמפלח שוב את הנשמה. חזרתי 19 שנים וחצי אחורה בזמן, לאותו יום ארור, השחור בחיי".
רועי ניסים ז"ל היה מ"כ, ובערב שבו אירע הפיגוע במוצב אורחן, ליד צומת גוש קטיף, תכננו חיילים לצפות במשחק כדורגל במרכז המוצב, המקום שבו שהו כדרך קבע בשעות הערב. אלא שדווקא באותו ערב הטיל עליהם רועי עונש חינוכי בגלל התנהגות לקויה, ומנע מהם לצפות במשחק. בדיעבד, בזכות החלטתו ניצלו חייהם של חייליו. בסביבות השעה 21:30 התפוצץ מטען רב עוצמה במנהרת תופת שנחפרה מתחת למוצב, ובעקבות הפיצוץ קרס גג הברזל שנועד להגן על החיילים מירי צלפים. החיילים שהיו מתחת לגג והתארגנו ליציאה לפעילות מבצעית נפגעו, ורועי נהרג במקום. חמישה חיילים נוספים נפצעו, אחד באורח קשה, והיתר קל עד בינוני. ירי פלסטיני הקשה על כוחות מגן דוד אדום להגיע לנפגעים ולחלצם.
3 צפייה בגלריה
סמ"ר רועי ניסים
סמ"ר רועי ניסים
סמ"ר רועי ניסים. גג הברזל קרס, רועי נהרג
האחות מספרת שהאירוע שבו נהרג רועי תוכנן להביא לתוצאות קשות עוד יותר: "התוכנית של המחבלים הרצחניים הייתה להרוג את כל הלוחמים ששהו במוצב, ולאחר מכן לנסות לחטוף חיילים או את גופותיהם. התוכנית שלהם השתבשה כי רועי שלנו שלח את החיילים לחדרים שלהם אחרי שהם לא מילאו פקודה. במעשה הזה הוא הציל את חייהם".
את הבשורה על חיסולו של מבאשר קיבל היום גם יענקל'ה קרוגליאק, שבנו אריק (אהרן מרדכי) נרצח בפיגוע במכינה הקדם-צבאית בעצמונה בשנת 2002, יחד עם עוד ארבעה מתלמידי המכינה. 23 נוספים נפצעו. "אין לי תחושה של רצון לנקמה או משהו כזה, ואין לי רגש מיוחד עכשיו", הודה היום קרוגליאק. "מצד אחד נאמר 'בנפול אויבך אל תשמח'. מצד שני, מבחינתי מחבל הוא לא יצור אנושי, ואין לי בעיה לקרוע אותו לגזרים. יש לי ארבעה ילדים מגויסים, שהקדוש ברוך הוא ישמור עליהם. אני חושש שצה"ל לא יעשה את העבודה של מיגור המחבלים. אסור להראות לארגוני הטרור שאנחנו פוחדים, צריך לדבר איתם בשפה שלהם".
3 צפייה בגלריה
חמשת ההרוגים בפיגוע בעצמונה, ב-2002
חמשת ההרוגים בפיגוע בעצמונה, ב-2002
נרצחי הפיגוע בעצמונה, מימין למעלה עם כיוון השעון: ערן פיקאר, אריאל זאנה, אשר מרקוס, טל קורצוויל ואהרן קרוגליאק
(צילום: רפרודוקציה: מוטי סנדר)
בפיגוע במכינה נרצח גם ערן פיקאר. אביו אלי אמר היום גם הוא שאין נחמה בחיסולו של מבאשר: "אם לומר את האמת, לנו זה לא כל כך משנה. זה לא יחזיר לנו את הילד. החיסול לא נותן לנו נחמה, הנחמה באה מהאחדות של עם ישראל, וזה מנחם אותי". פיקאר תהה כיצד הצליח מבאשר להסתובב חופשי 21 שנה, אבל הביע תקווה שמדינת ישראל מתחילה להתעורר. למשפחות השכולות מהמלחמה הנוכחית ביקש למסור חיבוק: "אני רוצה שיידעו שהחיים נמשכים, ושיש חיים גם לאחר האסון. אין להם ברירה".