3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
אחרי שהזהיר שמעשיה של רוסיה מקרבים את העולם למלחמה גרעינית, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) בריאיון ל-CNN כי הוא אינו סבור שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי במלחמה באוקראינה. כשנשאל עד כמה כוונותיו של פוטין בנושא מציאותיות בעיניו, השיב ביידן: "טוב, אני לא חושב שהוא יעשה זאת".

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

עם זאת, ביידן הדגיש כי איומיו של פוטין בנושא "אינם אחראיים", והבהיר כי עלולות להיות להם "השלכות קטסטרופליות". הוא ציין כי ארה"ב מוכנה לכל תרחיש של פעולות רוסיה באוקראינה, כולל לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני, אך הבהיר: "זה יהיה חסר אחריות מצידי לדבר על מה שנעשה או לא נעשה".
לדבריו, פוטין הוא "שחקן רציונלי" שטעה בחישוב כשהעריך באופן שגוי את יכולתו לפלוש לאוקראינה ולדכא את תושביה. "אני חושב שהמטרות שלו היו לא הגיוניות", אמר ביידן על הנשיא הרוסי, "אני סבור שפוטין חשב שהוא הולך להתקבל באוקראינה בזרועות פתוחות ובברכה - והוא פשוט טעה".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
כנשאל אם יפגוש את פוטין בפסגת ה-G-20, ענה כי "זה תלוי על מה הוא ירצה לדבר איתי". לצד זאת, ביידן אמר כי אם פוטין יבקש לדון עימו בעניין שחרור הכדורסלנית האמריקנית בריטני גריינר, שנעצרה בפברואר האחרון בנמל התעופה במוסקבה באשמת החזקת סמים, ישנה אפשרות שהשניים ישוחחו. ביידן סייג את דבריו, והוסיף: "אני חושב שפוטין ביצע פשעי מלחמה והתנהל באכזריות, אז אני לא רואה היגיון בפגישה עימו".
בשבוע שעבר, נזכיר, אמר ביידן כי הסיכון למלחמה גרעינית נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז משבר הטילים בקובה ב-1962, שכמעט נגמר במלחמה שכזו בין ארה"ב לברית המועצות. הנשיא האמריקני, שדיבר בכנס של המפלגה הדמוקרטית לאיסוף תרומות עבור בחירות האמצע שייערכו בעוד פחות מחודש, אמר כי "פוטין לא צוחק כשהוא מדבר על שימוש בנשק גרעיני, ביולוגי או כימי".
3 צפייה בגלריה
פצצת מימן, שהציגה רוסיה
פצצת מימן, שהציגה רוסיה
ראש קרב גרעיני של רוסיה
(צילום: shuttertsock)
בנאומו לפני כשבועיים בקרמלין, שבו הכריז על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה, שב ופיזר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איום מרומז לעשות שימוש בנשק גרעיני: הוא הבטיח כי ארצו "תגן על אדמתה בכל הכוח והאמצעים" שעומדים לרשותה - וטען כי ארה"ב כבר הציבה תקדים בכל הנוגע לשימוש בנשק גרעיני כאשר הטילה את פצצות האטום על הערים היפניות הירושימה ונגסקי ב-1945.
בתוך כך, בצל ההפצצות הכבדות שסופגת אוקראינה בימים האחרונים, שנתפסות כנקמתה של רוסיה על התבוסות שהיא נוחלת בשדה הקרב ועל הפיצוץ בגשר קרים, התייחס אמש גם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג לאיומים מצידה של מוסקבה.
במסיבת עיתונאים אמר סטולטנברג כי הדיבורים החוזרים ונשנים של פוטין על שימוש בנשק גרעיני הם מעשה מסוכן ופזיז, והדגיש כי נאט"ו הבהירה לרוסיה שאם תעז להשתמש בנשק גרעיני בכל דרך שהיא - יהיו לכך השלכות חמורות. בשבועות האחרונים הועלתה האפשרות שפוטין יבחר להשתמש במה שמכונה "נשק גרעיני טקטי", כזה שעוצמתו נמוכה בהרבה מנשק גרעיני רגיל. "אנחנו עוקבים באדיקות אחר הכוחות הגרעיניים של רוסיה, ולפי שעה לא ראינו שום שינוי בפריסה שלהם, אבל אנחנו שומרים על כוננות", עדכן סטולטנברג.