"עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות": כך אמר היום (שני) ראש האופוזיציה יאיר לפיד אחרי נאומו במליאה ורגע לפני תחילת ההצבעות על ביטול עילת הסבירות - והודיע למעשה על פיצוץ המגעים.
גורמים ביש עתיד אמרו כי התרשמו שהקואליציה לא מעוניינת בפשרה. לדבריהם, בקואליציה הודיעו שאינם מקבלים את תנאיו של יאיר לפיד להקפאת חקיקה ל-15 חודשים - שב-ynet נחשפה הסכמתו לכך - וכן את התיקונים לחוק. "נראה היה שנתניהו רצה את ההסכם אבל נכנע ללוין ורוטמן", הם אמרו. גורמים בליכוד אישרו את דבריהם, וטענו כי "נתניהו אכן רצה פשרה אך נכנע לקו של לוין".

לדבריהם, "לפיד במשך חודש וחצי שוחח עם חברי כנסת בליכוד, נפגש איתם מדי יום ביום, כולל סופי שבוע. בימים האחרונים חברי כנסת גם משולי הרשימה אמרו לנתניהו שצריך פשרה".
ביש עתיד סירבו להסכים להקפאה של פחות משנה בחקיקה: "זה היה דמי רצינות לכך שהם רוצים הסכמה רחבה. אם הם לא מסכימים לזה, זה כי הם לא רוצים הסכמה. דרשנו את זה בחוק כי אי אפשר לסמוך על נתניהו.
"ללפיד היה חשוב לשמור על שומרי הסף", הוסיפו. "עמדנו על זה שהם יהיו מוגנים לגמרי. זה לב המאבק. נלחמנו על כל מילה בנוסח. בסוף לא היה נוסח מוסכם. כי הליכוד מפחד מהקיצונים". על בימת הכנסת אמר לפיד כי "אתם מקרבים את קיצו של צבא העם".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "זה יום עצוב. ערב תשעה באב – ופנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכול, הוא שיש רוב בכנסת, ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאה הזאת ואת התוצאה שתביא ההצבעה הזו. הרוב הגדול הזה שבוי בידיהם של קיצונים בקואליציה, שורפי האסמים המודרנים.
"יש פה מי שחושבים שאנחנו במלחמה – והם רוצים לנצח", הוסיף גנץ. "יש שרוצים להכניע ולהכריע. אבל הדבר החמור יותר הוא שיש פה רוב שלא רוצה בכך - ושותק. רוב שבוחר בפוליטיקה על חשבון מדינת ישראל". לדבריו, "אומרים שכשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים. אנחנו בסערה בלב ים. זה הזמן שבו צריכים החזקים להתגלות. אם לא יימצאו ארבעה כאלו בקרב הקואליציה, מדינת ישראל תיסחף להמשך הטלטלה".
לדברי גנץ, "הצבעה בעד היא פגיעה בצה"ל, היא פגיעה בביטחון המדינה, בכלכלת המדינה ובכיס של כל אזרח ואזרחית, היא המשך קריעה של החברה הישראלית. מי שיצביע בעד – ירשם בדברי הימים של הכנסת, לא רק כמי שנתן את ידו לפגיעה בדמוקרטיה, אלא כמי שבחר בפוליטיקה מעל לחברה הישראלית. כל חבר כנסת שירים את ידו בעד הצעת החוק הזו מוסיף עוד לבנה בחומת השנאה, וחופר עוד כמה ס"מ בבור העמוק שאליו אנו מדרדרים".
הצעת הפשרה בנוגע לעילת הסבירות ולהקפאת המשך החקיקה, שהוגשה אתמול על-ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג, הייתה מקובלת על בכירי האופוזיציה, אך גורמים שמעורים במשא ומתן אמרו אמש כי המכשול היחיד הוא סוגיית הקפאת החקיקה. הליכוד סירב להקפיא ליותר משלושה חודשים, ולפיד דרש כאמור הקפאה משמעותית יותר של 15 חודשים.