3 צפייה בגלריה
בני גנץ מגיע לפגישה עם הנשיא יצחק הרצוג בביתו בצהלה
בני גנץ מגיע לפגישה עם הנשיא יצחק הרצוג בביתו בצהלה
בני גנץ מגיע לפגישה עם הנשיא יצחק הרצוג בביתו הפרטי של הנשיא בשכונת צהלה בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
פרסום ראשון: נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיש אמש (ראשון) הצעת גישור הנוגעת גם לעילת הסבירות וגם להקפאת שאר החקיקה, במסגרת סבב פגישות שהחל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשיך אל ראש האופוזיציה יאיר לפיד. בהמשך נפגש הנשיא גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
לדברי גורמים המעורים במשא ומתן, הצעת הפשרה לגבי הסבירות מקובלת על בכירי האופוזיציה, והמכשול היחיד הוא סוגיית הקפאת החקיקה. הליכוד מסרב להקפיא ליותר משלושה חודשים, לפיד דורש הקפאה משמעותית יותר של 15 חודשים.
כתבנו איתמר אייכנר מדווח על עוד שתי התפתחויות מאמש:
ראש השב"כ רונן בר נפגש עם לפיד לבקשת ראש הממשלה. לפיד התייחס לפגישה וכתב: "קיבלתי ממנו עדכון על תמונת המצב והאיומים הביטחוניים בזירות השונות. שוחחנו על האיומים מבית ומחוץ והבעתי את דאגתי מהחוסן הלאומי. יש לנו אחריות משותפת לשמור על ביטחון המדינה ועל אחדות העם".
בהמשך התייחס לפיד לפגישה שקיים עם הנשיא הרצוג: "נפגשתי הערב עם נשיא המדינה עם חזרתו ארצה. אנחנו שותפים לדאגה למול המצב במדינה ומבינים כי חובה עלינו לעשות כל מאמץ להביא בשורה של הסכמה לאזרחי ישראל. העקרונות שהוצגו לי על ידי הנשיא תואמים את העקרונות שעומדים לנגד עינינו: שמירה על שומרי הסף, עצירת הקרע בעם ועילת סבירות שלא פוגעת בדמוקרטיה שלנו.
"בלי עוצמתה ומחויבותה של המחאה זה לא היה קורה. בלי מאות אלפי האנשים שיצאו לרחובות החקיקה הייתה נמשכת באין מפריע. אעשה ככל שביכולתי כדי להביא הסכמה רחבה למען ישראל דמוקרטית וחזקה".
יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ, וגם חבר מפלגתו הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שוחחו לבקשת שר הביטחון יואב גלנט עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. ראש הממשלה עודכן על השיחה. גנץ מסר כי "בשיחה שיקף הלוי את תמונת המצב בצה"ל". יו"ר המחנה הממלכתי, שהיה רמטכ"ל בעצמו, אמר כי "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאוד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה".
כתבתנו מורן אזולאי ציינה בעניין פגישות הנשיא עם לפיד וגנץ, כי באופן חריג נראה שראש האופוזיציה מתקדם יותר לפשרה, ודווקא יו"ר המחנה הממלכתי מתבצר. לפיד מדבר כאמור על 18 חודשי הקפאה והגנה על שומרי הסף, ואילו גנץ עדיין מתמקד בדרישה המקורית: חקיקה רק בהסכמה, או שלא תקודם בכלל. ברקע מופעל לחץ עצום על שניהם מצד אנשי המחאה שדורשים מהם לא לקבל שום פשרה.
מוקדם יותר ביקר הרצוג את נתניהו, שעבר בלילה שבין שבת לראשון השתלת קוצב לב בבית החולים שיבא בתל השומר. "זוהי שעת חירום, חייבים להגיע להסכמה בין הצדדים", אמר הרצוג במקביל להמשך חקיקת ביטול עילת הסבירות. מטעמו של הרצוג, שחזר מביקורו המדיני בארה"ב, נמסר כי הוא וצוותו "פועלים כל העת למצות את ניסיונות ההידברות במטרה להגיע להגיע להסכמה בין הצדדים".
3 צפייה בגלריה
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
(צילום: AFP , קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, אבי מועלם, יואב דודקביץ)

מפלגת הליכוד דחתה אתמול את הצעת הפשרה שחשף יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. "זו קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך", נמסר בהודעת הליכוד על ההצעה שלפיה תוגבל עילת הסבירות רק להחלטות שרים על מדיניות שגובו בהחלטות ממשלה, ולא בזמן בחירות. "ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".
בתגובה, תקף לפיד: "שוב מוצעת פשרה והסכמה רחבה, ושוב האופוזיציה מוכנה לדון בה אבל הקואליציה מיד דוחה אותה על הסף. לא ברור מי החליט להגיד 'לא' בשמכם, אבל ברור מתמיד שהקיצונים בממשלה החליטו לדחוף את מדינת ישראל לתהום".
3 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
בליכוד דחו את הצעתו. בר-דוד
(צילום: מוטי קמחי)
גנץ, שהצהיר בשבוע שעבר כי יהיה מוכן לדון בעילת הסבירות אם יגובש מתווה שיקבע כי כל חקיקה עתידית תיעשה בהסכמה, פנה אמש לנתניהו: "אם נלך למתווה של הסכמות, נחיל אותו גם על הכנסת הבאה. אם לא נגיע להסכמות, החקיקה הזו תהפוך בכנסת הבאה לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל".
הוא סיכם: "אני מציע הערב לך ולכל חברי הבית מהסיעות השונות, שאם נלך למתווה של הסכמות, הוא יהיה תקף לא רק לכנסת הזו אלא גם לכנסת הבאה - כך נתחייב כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה. נודיע שלא תהיה חקיקה משפטית ומשטרית שעניינה השלכות לאופי הממשל בישראל, ללא הסכמה רחבה והידברות באותו המנגנון, כדי שלא נחזור לטלטלה הזו שעוברת על כולנו. אני קורא לך - זו העת למנהיגות".
פורסם לראשונה: 21:47, 23.07.23