העימותים שפרצו בין כוחות הביטחון למשתתפים בלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה ביום שישי עוררו זעם וגינויים בעולם, ואף הובילו לכך שמפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, הורה לחקור את אירוע הלוויה. בכירים במשטרה הביעו זעם על השר לביטחון פנים עמר בר-לב, וטענו למעשה כי הוא כפה עליהם לפתוח בתחקיר. ניצב בדימוס אורי בר לב הדגיש היום (ראשון) באולפן ynet כי קודם כל יש לתת גיבוי לשוטרים, ולכן השר לביטחון פנים טעה בהתבטאויות הפומביות שלו בנוגע לחקירת האירוע.
בר לב אמר כי לדעתו צריך להיות תחקיר כדי "לבדוק את ההיערכות ואת ההנחיות" לקראת הלוויה ובמהלכה. יחד עם זאת, הוא מצר על היעדר "מסר חד-משמעי של גיבוי השוטרים. לא צריך לקרוא לאירוע הזה עימותים בין שוטרים מתפרעים, אלא להגיד שיש כאלה שמתפרעים והמשטרה עושה הכול כדי לאכוף את החוק ולהשליט סדר. לא השוטרים הם אלו שעומדים כאן לדין".
4 צפייה בגלריה
טקס יחידות מצטיינות של משטרת ישראל
טקס יחידות מצטיינות של משטרת ישראל
עמר בר לב עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. "השוטרים הם לא אלו שעומדים לדין"
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
על השר בר לב, הניצב לשעבר הדגיש כי טעה בפומביות של ההתבטאויות שלו לאחר מסע הלוויה. לטענתו, "הדברים צריכים להתברר בתוך תחקירי פנימי ולא לתת תחושה שלשוטרים יש איזשהו חלק בהתפרעויות".
ניצב בדימוס דוד צור הסכים עם דבריו של אורי בר לב, ואמר כי "אין פה שאלה שצריך לעשות תחקיר. אחרי כל פעילות, גם אם היא כושלת וגם אם היא חיובית, מתחקרים כדי ללמוד ולהפיק לקחים. יחד עם זאת, יש הבדל, בין תחקיר לחקירה".
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
"אירוע עם פוטנציאל נפץ מאוד גדול". כוחות משטרה בזמן מסע הלוויה של שירין אבו עאקלה
צור הסביר כי "מסע הלוויה היה מראש עם פוטנציאל נפץ מאד גדול, וסביר להניח שגם רצו לגרור את המשטרה לפעולה - ולצערי הצליחו. בסוף, הפרת סדר תמיד תיראה לא טוב, והמשטרה גם צריכה לקחת בחשבון את הנושא של הנראות כי היום ברשתות החברתיות הכול זורם ורץ מהר". לדבריו של צור, "תחקיר צריך לענות על שתי שאלות מרכזיות - האם אפשר היה להיערך אחרת כדי לצמצם את החיכוך והאם השתמשו בכוח סביר".

בכיר לשעבר בשב"כ: "סוגיית הר הבית - חומר נפץ"


אחרי בוקר שקט בהר הבית, שם נערכה המשטרה בעקבות קריאות ההסתה של ארגוני הטרור לקראת יום הנכבה, אילן לוטן, בכיר לשעבר בשב"כ, ניסה לשפוך אור על המתרחש בירושלים. "הר הבית מהווה סוגייה מאד רגישה ובעייתית", הסביר לוטן. "מדינת ישראל מנסה להלך על ביצים על מנת שמצד אחד לשמר ריבונות, ומצד שני לשמר כמובן את חופש הפולחן, עם כל המשמעות והרגישות. לגבי שאר ירושלים, ישראל שולטת בצורה מלאה, אזרחית וביטחונית".
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מנופפים בדגלי פלסטיןחמאס בהר הבית
פלסטינים מנופפים בדגלי פלסטיןחמאס בהר הבית
פלסטינים מנופפים בדגלי חמאס בהר הבית. "הארגון שם את אל-אקצא בראש הסכסוך"
(צילום: רויטרס)
אם יעלו עשרות אלפי פלסטינים לאל-אקצא עם זיקוקים ואבנים, מה ישראל צריכה לעשות עם זה? "הר הבית, ועל כך אף אחד לא חולק, נתון לשלטון ישראלי, והאחריות הביטחונית היא של ישראל. אנחנו לא צריכים לאפשר כל הפרת סדר על הר הבית וזה לא משנה על ידי מי ובאיזו תצורה. במידה וזה קורה, אז כן, להכניס כוח, ואם צריך גם למנוע עליית צעירים להר הבית כפי שבוצע עשרות שנים בעבר, פשוט להגביל את גיל העולים".
אז בעצם בנוגע לאל-אקצא, צריך להיות חכמים או צודקים? "סוגיית הר הבית היא מיכלית חומר נפץ וצריך רק ניצוץ קטן כדי שהיא תידלק. לא חושב שלמישהו עלי אדמות יש איזה פתרון קסם לנושא הזה, והוא ימשיך להעסיק אותנו עוד שנים ארוכות. חמאס, בצורה מושכלת מבחינתו, שם את הר הבית בראש הסכסוך, ולא את הסרת המצור, פתיחת המעברים או שחרור אסירים".