גינויים חריפים במיוחד מהמערב בעקבות לוויית שירין אבו עאקלה, שכללה עימותים אלימים בין המשטרה לבין המשתתפים - ובין היתר שוטרים תועדו בה מכים כמה מנושאי ארון הקבורה. שר החוץ של האיחוד האירופי אמר כי "האיחוד נחרד מהמראות ומגנה את השימוש בכוח לא-פרופורציונלי", בבית הלבן כינו זאת "תמונות מטרידות מאוד", וכשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל על הנושא, הוא השיב: "אני לא מכיר את כל הפרטים, אבל זה חייב להיחקר".
אמש (שישי) הודיעה התביעה הכללית הפלסטינית כי מתוצאות החקירה הראשונית עולה שמקור הירי היחיד בזירה שבה נהרגה אבו עאקלה היה של כוחות צה"ל. עוד נמסר כי נעשתה בדיקה במקום שבו נפגעה אבו עאקלה ושם נמצאו עקבות וסימנים טריים על העץ שלידו עמדה העיתונאית בזמן שנפגעה. עוד נמסר כי הכוח של צה"ל היה במרחק של 150 מטרים ממקום התקרית. הקליע שהוצא מגופה הועבר למעבדת זיהוי פלילי שעתידה להוציא דו"ח טכני מפורט. תוצאות החקירה, אמרו, יובאו לציבור במסיבת עיתונאים עם השלמת החקירה.


מוקדם יותר אמרו בצה"ל כי מתחקיר הביניים עדיין לא ניתן לדעת מי ירה בה למוות. בצבא ציינו שתי אפשרויות: האחת שנורתה במהלך ניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה"ליים, והשנייה שבמהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. "המחבל ירה צרורות לעבר הלוחם וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל נפגעה מירי הלוחם", אמרו.
שלשום ביקשה המשטרה מאחיה של אבו עאקלה, העיתונאית שנהרגה בחילופי האש בג'נין, שבמהלך ההלוויה לא יהיו שירים לאומיים ולא יונפו דגלי פלסטין. האח סירב כנראה להתחייב לכך, ועם הגעת השוטרים לבית החולים הצרפתי - מקום יציאת מסע הלוויה - נשמעו שירי הסתה. השוטרים החרימו את הדגלים והחלו עימותים עם משתתפי ההלוויה. בהמשך הוצבו מחסומים בשער שכם, וגם דבר זה הוביל לזעם.
במשטרה אמרו מנגד כי עוד לפני תחילת מסע הלוויה נשמעו קריאות הסתה ויודו אבנים וחפצים לעבר הכוחות. לדבריהם, המתפרעים אף גרמו נזק לרכב הלוויה וניסו למנוע ממנו להסיע את ארון הקבורה. "יידויי האבנים והחפצים השונים היו גם מאלו שהיו בקרבת ארון הקבורה בבית החולים", אמרו במשטרה וציינו כי שישה נעצרו. סמוך לשם, בשער יפו, נעקרו דגלי ישראל.

אבל בעולם לא התרשמו מההצהרות הישראליות, וגם לא מהסרטונים שבהם נראו יידויי האבנים. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל היה חריף במיוחד: "האיחוד האירופי נחרד מהמראות שהתגלו במהלך מסע הלוויה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה במזרח ירושלים הכבושה. אנו מגנים את השימוש הבלתי פרופורציונלי בכוח ואת ההתנהגות הלא מכבדת של משטרת ישראל כלפי משתתפי תהלוכת האבל".
"לאפשר פרידה שלווה ולתת לאבלים להתאבל בשלום ללא הטרדות והשפלות - זה הכבוד האנושי המינימלי", הוסיף בורל. "האיחוד חוזר על קריאתו לחקירה יסודית ועצמאית שתבהיר את כל נסיבות מותה של אבו עאקלה ותעמיד לדין את האחראים להרג שלה".
שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד אמר כי הוא "נרגש מהתפרצות האהבה והאבל מאלפי האבלים הפלסטינים ביומיים האחרונים. זו עדות להשפעה של עבודתה וחייה של שירין אבו עאקלה. אני מוטרד מהמראות האלימים ממסע הלוויה בבית החולים סנט ג'וזף. אין מקום למעשים כאלה באירוע אבל".
גם מועצת הביטחון של האו"ם גינתה בחריפות הלילה את מותה של כתבת אל-ג'זירה. במועצה קראו ל"חקירה מיידית, יסודית, שקופה, הוגנת וחסרת פניות". בהודעה של מועצת הביטחון, שההחלטה עליה התקבלה פה אחד, דרשה סין מארה"ב למחוק נוסחים הנוגעים להפרות ברחבי העולם נגד עיתונאים. מועצת הביטחון של האו"ם, יש לציין, לא נטתה לגנות בעבר מוות של עיתונאים במהלך קרבות. להודעה של מועצת הביטחון לא צפויות השלכות על ישראל.
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, בתדרוך האחרון שלה לפני עזיבתה, אמנם לא גינתה את המשטרה - אך אמרה: "תמונות מטרידות מאוד. אנו מצטערים על החדירה למה שהיה צריך להיות תהלוכה שלווה". לדבריה, היה מקום לנהוג בכבוד באבלים ובמשפחה. בתשובה לשאלה אם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ישוחח ישירות עם ראש הממשלה נפתלי בנט בנוגע למות העיתונאית, אמרה סאקי: "היינו בקשר איתם והצענו תמיכה. אם הם צריכים תמיכה ספציפית מאיתנו, נספק זאת".
3 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
כוח המשטרה, ליד ארון הקבורה
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
העימותים במהלך מסע הלוויה
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס לכך: "הוטרדנו מאוד מהתמונות של משטרת ישראל החודרת למסע הלוויה של שירין אבו עאקלה הפלסטינית-אמריקנית. לכל משפחה מגיע ללוות את יקיריה בדרכם האחרונה בצורה מכובדת וללא הפרעה". שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד צייצה: "מוטרדת מאוד מהתמונות ממסע הלוויה של שירין אבו עאקלה. יש לטפל בטרגדיה של הריגתה במלוא הכבוד והאכפתיות".
שר החוץ הירדני איימן ספדי גינה בחריפות: "התוקפנות המתועבת, הלא אנושית, הישראלית נגד האבלים בהלווית אבו עאקלה מחייבת ערנות מצפונית עולמית שתרסן את התוקפנות הזו. כל הנתונים מראים שהיא נורתה למוות על ידי חיילי הכיבוש. הפשע דורש פעולה בינלאומית. ישראל נושאת באחריות למתרחש על ידי הנצחת הכיבוש. אין שלום וביטחון כל עוד הכיבוש נשאר".
מיד לאחר ההלוויה, חברי כנסת ערבים תקפו בחריפות את המשטרה - וכך גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ), שאמר: "משטרת ירושלים ביזתה את זכרה ואת הלווייתה של שירין אבו עאקלה. האלימות המשטרתית והלהט להחרים כל דגל פלסטיני, בניגוד להנחיית השר לביטחון פנים, הם שהביאו להתלקחות מיותרת. המשטרה גילתה אפס כבוד לאבלים ואפס הבנה של תפקידה כמי שאמונה על שמירת הסדר, לא על הפרתו".
ח"כ וליד טאהא מרע"מ החברה בקואליציה תקף אף הוא: "‏כמה מכוער ועלוב פרצופו של הכיבוש הארור. הכיבוש גם רצח את שירין אבו עאקלה, זכרה לברכה, בדם קר, וגם מונע מהמוני המשתתפים לכאוב את מותה. התנהלות גורמי הביטחון לפני ובמהלך הלוויה מעוררת מיליון סימני שאלה לגבי אלה שקיבלו את ההחלטות. בושה וחרפה".
חברי הכנסת של הרשימה המשותפת אמרו: "אין תהומות שהכיבוש הישראלי לא יידרדר אליו. דווקא כשהמוני פלסטינים מבקשים להיפרד מעיתונאית נערצת ומוערכת - כוחות הכיבוש תוקפים את מסע הלוויה ואת ארון הקבורה של שירין. הכיבוש לא רואה בפלסטינים בני אדם. לא בחייהם, ולא במותם".
פורסם לראשונה: 22:50, 13.05.22