צה"ל ושב"כ הפיצו תמונות של עזתים עם ידיים מורמות מרצועת עזה, אך בניגוד לתמונות שהופצו שלא באופן רשמי - הפעם העצורים היו לבושים, ולא הופשטו לבגדים תחתונים.
4 צפייה בגלריה
מעצר וחקירות של כ 500 פעילי טרור של ארגון החמאס וגא"פ
מעצר וחקירות של כ 500 פעילי טרור של ארגון החמאס וגא"פ
העצורים העזתים
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
מעצר וחקירות של כ 500 פעילי טרור של ארגון החמאס וגא"פ
מעצר וחקירות של כ 500 פעילי טרור של ארגון החמאס וגא"פ
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
"מתום ההפוגה, לוחמי צה"ל בשיתוף שב"כ עצרו כ-140 פעילי חמאס וגא"פ ברחבי רצועת עזה", נמסר. "הפעילים עוכבו במהלך קרבות בימים האחרונים על-ידי לוחמי צה"ל, חלקם נכנעו באופן יזום והובלו עם חוקרי השטח של יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי שב"כ להמשך חקירה".
לפי צה"ל ושב"כ, בחודש האחרון נעצרו יותר מ-350 פעילים בארגון חמאס. בנוסף אליהם, נעצרו יותר מ-120 פעילים בג'יהאד האיסלאמי. "בסך הכל נעצרו יותר מ-500 פעילים מארגוני הטרור ברחבי רצועת עזה שנלקחו להמשך חקירה בשטח ישראל", נמסר. "חלק מפעילי הטרור נתפסו שהם מסתתרים במבנים אזרחיים, בתי ספר ובמחסות. החקירות מניבות מודיעין המסייע לביטחון הכוחות הלוחמים ולאיתור מחבלים ופעילי ארגוני הטרור הנוספים".
זו הפעם הראשונה שצה"ל ושב"כ מספקים נתון רשמי למספר המחבלים העצורים, אחרי שבימים האחרונים ספגה ישראל ביקורת בעולם על תמונות העזתים שהובלו בתחתונים לחקירה - ורבים מהם שוחררו אחרי שהתברר שאינם מעורבים בטרור. אתמול פרסמנו ב-ynet כי בין 50% ל-70% מאותם עזתים שתועדו עירומים שוחררו אחרי חקירה של יחידה 504. קרוב ל-100, לעומת זאת, נעצרו בגין מעורבות בטרור.
4 צפייה בגלריה
מחנה גב'אליה
מחנה גב'אליה
חשודים מעוכבים בג'באליה. התמונות שהובילו לביקורת בינלאומית נגד ישראל
המעוכבים העזתים עוברים שני סינונים - הראשון הוא בשטחים מיוחדים לתשאולים בתוך הרצועה על-ידי חוקרי שבויים מ-504, ובהמשך מי שיש לגביו אינדיקציה, בתוך מתקני חקירות בישראל. אבל, תמונות העצורים הובילו לביקורת בינלאומית נגד ישראל, אחרי שגברים נראו בהן לבושים בתחתונים וכפותים. על אף שבצה"ל התגאו לאחרונה בתמונות הללו, לא כולם בצבא מרוצים מהן - וביקשו שלהבא יחולקו סרבלים לעזתים שמעוכבים.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר התייחס היום לתמונות החשודים הפלסטינים, ואמר: "הן מאוד מטרידות אותנו ואנחנו מחפשים עוד מידע על טבע התמונות האלה ולמה הן הפכו פומביות מלכתחילה".
אתמול, ניסה דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי להסביר את התמונות, ואמר כי "כשאנחנו מזהים קבוצה כזאת אנחנו מורידים לה את הבגדים כי אנחנו חוששים מחגורות נפץ. לאחר מכן, מתבצעת החקירה - ותוך כדי מתגלה אם מדובר באנשי חמאס. לאחר מכן, אנחנו נותנים להם להתלבש בחזרה. איפה שזה לא קרה, אנחנו נשנה את זה". עוד ציין תא"ל הגרי כי "התמונות שהופצו הם לא של דובר צה"ל. אנחנו מנהלים את התמונות שלנו ונחליט מה להוציא החוצה".

למרות זאת, בצה"ל ובמערכת הביטחון משתמשים בתמונות כדי לבסס את הטענה שרוחם של מחבלי ארגוני הטרור ברצועת עזה מתחילה להישבר. שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר התבטאו בימים האחרונים בנוגע לתמונות הכניעה, וגלנט אף הדגיש היום כי בין הנכנעים ישנם גם מחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. לדבריו, הנכנעים טוענים שהנהגת חמאס בגדה בהם.
"הגרעינים הקשים שהוכנו חודשים ושנים להילחם בנו נמצאים על סף פירוק", אמר גלנט. "כמות הנכנעים שיוצאת מהמקומות האלו מלמדת על מה שקורה, וכאשר הנכנעים יוצאים החוצה מהבונקרים ומהמנהרות - הם אומרים לנו 'חסר לנו נשק, אין לנו אוכל, אנחנו מרגישים בידוד'. הם אומרים עוד דבר - 'אנחנו ידועים שהמפקדים שלנו בגדו בנו, הם נמצאים עמוק מתחת לאדמה מסתתרים - ואותנו הם שלחו למותינו'".
לדברי גלנט, "אותם אלו שיצאו למסעות רצח, שאנסו נשים, נמצאים עכשיו במצב שיש להם רק אפשרות אחת - להיכנע או למות. כשהם בוחרים בכניעה, הם מרימים את ידיהם, שמים את הנשק בצד ומספרים לנו דברים מעניינים. אנחנו נמצאים לקראת נקודת שבירה בצפון רצועת עזה ובעיר עזה, ונמשיך את הפעולות הללו גם במקומות אחרים".