בין 50% ל-70% מהעזתים שנעצרו בימים האחרונים ברצועת עזה ותועדו במערומיהם אינם מחבלים, ולא חשודים בטרור. כך עולה מבדיקות ראשוניות שערכו באמ"ן. ל-ynet נודע כי מתוך מאות העצורים, עשרות היו מחבלים או מזוהים עם חמאס והועברו להמשך טיפול ומעצר בישראל - ואילו היתר שוחררו או ישוחררו לבתיהם.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס הערב (ראשון) לנתונים, וציין כי "עצרו עשרות מחבלים. לא אנקוב כמה באחוזים, אבל יש הרבה מאוד מחבלים שנכנעו. זה משמעותי כי מדובר במחבלים שנמצאים במעוזים קשים ומחליטים להיכנע". לדברי תא"ל הגרי, "בגב'אליה ושג'אעיה, שני מעוזי חמאס בהם עדיין יש לחימה, יש כניעה ויציאה החוצה - הרבה מאוד חמושים נפרדים מהנשק ויש שם הרבה גברים שיוצאים הממרחב הזה".

2 צפייה בגלריה
מחנה גב'אליה
מחנה גב'אליה
החשודים שנלקחו בג'באליה. התמונות הובילו לביקורת בינלאומית נגד ישראל
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
המעוכבים העזתים עוברים שני סינונים - הראשון הוא בשטחים מיוחדים לתשאולים בתוך הרצועה על-ידי חוקרי שבויים מ-504, ובהמשך מי שיש לגביו אינדיקציה, בתוך מתקני חקירות בישראל. מרבית העצורים שתועדו מהימים האחרונים שוחררו חזרה לבתיהם לאחר סינונים אלו.
תמונות העצורים הובילו לביקורת בינלאומית נגד ישראל, אחרי שבתמונות שפורסמו מג'באליה וממוקדים נוספים שבהם פועל צה"ל נראים גברים לבושים בתחתונים וכפותים, ולצדם לוחמים שמפקחים עליהם. בעולם דווח שלפחות חלק מהגברים שנעצרו הם אזרחים שלא קשורים כלל לארגוני הטרור. על אף שבצה"ל התגאו לאחרונה בתמונות הללו, לא כולם בצבא מרוצים מהן - וביקשו שלהבא יחולקו סרבלים לעזתים שמעוכבים.
בהצהרתו הערב, ניסה דובר צה"ל להסביר את התמונות שגררו ביקורת, ואמר: "כשאנחנו מזהים קבוצה כזאת אנחנו מורידים לה את הבגדים כי אנחנו חוששים מחגורות נפץ. לאחר מכן, מתבצעת החקירה - ותוך כדי מתגלה אם מדובר באנשי חמאס. לאחר מכן, אנחנו נותנים להם להתלבש בחזרה. איפה שזה לא קרה, אנחנו נשנה את זה". עוד ציין תא"ל הגרי כי "התמונות שהופצו הם לא של דובר צה"ל. אנחנו מנהלים את התמונות שלנו ונחליט מה להוציא החוצה".

דובר הממשלה לתקשורת הזרה, אילון לוי, התייחס לטענות נגד המעצרים בריאיון לרשת CNN ואמר כי "האנשים שמופיעים בכל התמונות הם כולם חשודים בטרור. כשאנחנו מוצאים גברים בגילי צבא, באזורים שבהם אנחנו קוראים להתפנות כבר יותר מחודש – מכיוון שאלה מעוזי חמאס והיינו עדים ללחימה אינטנסיבית בשטח בנוי – אנחנו צריכים לעצור את האנשים האלה, ולגלות מי הם המחבלים. אם יש שם כאלה שהם למעשה אינם מחבלים, בוודאי שהם ישוחררו".
למרות זאת, בצה"ל טענו בימים האחרונים כי התמונות הללו הן סימנים להתפרקות של חמאס. כך למשל, אחרי שאתמול פורסם תיעוד מג'באליה שבו נראים גם כן עשרות עצורים, כשאחד מהם מניח את נשקו על הרצפה, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר כי התמונות האלה ואחרות הן "סימן להתפרקות של המערכת, וסימן שצריך ללחוץ יותר חזק".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום דברים דומים, וציין "בימים האחרונים עשרות מחבלי חמאס נכנעים בפני כוחותינו. הם מניחים את נשקם ומוסרים את עצמם לידי לוחמינו הגיבורים. זה ייקח עוד זמן, המלחמה בעיצומה, אבל זה תחילת הסוף של החמאס". נתניהו הוסיף: "אני אומר למחבלי החמאס: זה נגמר. אל תמותו בשביל סינוואר. תיכנעו - עכשיו".
תא"ל הגרי אמר אתמול בהצהרה שמסר בקריה בתל אביב כי "מחבלים שנכנעו הסגירו נשקים וציוד. מחקירתם עולה המודיעין הבא: מצב הפעילים בשטח קשה, הנהגת חמאס, ובראשה יחיא סינוואר, מתכחשת למציאות אף על פי שהיא מעודכנת. הפעילים מתלוננים על כך שהנהגת חמאס מנותקת מהמצב הקשה שהם נמצאים בו בשטח".
דובר צה"ל הוסיף כי "רווחת התחושה שלהנהגת חמאס בתת-הקרקע לא אכפת מהציבור העזתי שמעל הקרקע, זה מדאיג גם את הפעילים הצבאיים של חאמס. המודיעין העולה מהחקירות מייצר עוד מטרות ובכך מסייע לנו בפעילות המבצעית".