משה קראדי ויעקב פרי במשדר המיוחד
(צילום: שמוליק דודפור)

הקבינט המדיני-ביטחוני ידון הערב (יום שבת), בין היתר, גם בקידום וזירוז רישוי ותקצוב לרכישת אלפי כלי נשק עבור אזרחים. במשדר המיוחד של אולפן ynet התייחסו לכן הן המפכ"ל לשעבר משה קראדי והן חבר הכנסת רם בן ברק, שקראו לאזרחים חמושים להצטייד בנשק - לקראת חשש מהמשך הידרדרות המצב הביטחוני.
"רצוי שמי שיש לו נשק, שיישא אותו על עצמו כשהוא יוצא מהבית", אמר קראדי. "דבר שני, ראוי ורצוי שכל מי שיכול, מיומן ועומד בקריטריונים, שיצטייד בנשק. עם זאת, בימים שבהם גברים רוצחים את נשותיהם, אז אנחנו מיד זועקים שיש יותר מדי כלי נשק ויד מקלה מדי במתן רישיונות. עכשיו אנחנו בתקופה של פיגועים אז אנחנו אומרים שנכון להרחיב את מעגל נושאי הנשק. צריך תמיד לזכור לתת נשק רק לאנשים מיומנים, בעלי יכולת וניסיון".
(צילום: שמוליק דודפור)

2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי וזירת הפיגוע
מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי וזירת הפיגוע
קראדי וזירת הפיגוע בירושלים
(צילום: משי בן עמי, AFP)
קראדי גם הזהיר מנגד מכמויות הנשק הלא-חוקי בחברה הערבית, שלדבריו מקשה מאוד על מניעת כניסת מחבלים לערים, ומתח ביקורת על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "אני לא בטוח שהוא הפנים את העובדה שהוא השר לביטחון לאומי", אמר המפכ"ל לשעבר על בן גביר. "הוא מודיע לנו שהוא עזב את המשפחה ושולחן השבת כדי להגיע לאירוע - כאילו זה לא חלק מתפקידו. אני לא חושב שהוא עדיין הפנים את העובדה שהוא נושא משרה ואת מחויבותו".
המשנה לראש המוסד לשעבר, חבר הכנסת רם בן ברק מיש עתיד, אמר כי "אני בדרך כלל הולך חמוש. אני חושב שקצינים או לוחמים לשעבר בצבא, שאין להם עבר פלילי והסעיף הפסיכולוגי שלהם תקין, יכולים לבקש נשק. אם הם יכולים לשאת אותו זה רק יכול לעזור במקרים מסוימים. אבל כמובן שזה רק לאנשים אחראים, מיומנים וכאלה שאפשר לסמוך עליהם. לא לפזר נשק, גם ככה יש יותר מדי נשק ברחובות". גם שר הכלכלה ניר ברקת הצטרף לקריאות ואמר כי "יש לתת לכמה שיותר לוחמים משוחררים נשק". אתמול אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לאזרח בזירה כי יפעל לטובת זה שיותר אזרחים יישאו נשק.
בתוך כך, עקב הפיגועים האחרונים תקודם התוכנית להגדלת תקציב המשטרה והיחידות המובחרות, והיא צפויה לעבור עוד לפני אישור תקציב המדינה בממשלה ובכנסת. בשלב הראשון מדובר על הקצאה של מאות מיליוני שקלים לחיזוק המשטרה, ותגבור כוחותיה במקומות רגישים. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי במשרד האוצר יתקיימו כבר השבוע דיונים למציאת מקורות מימון לשם חיזוק המשטרה וגיוס מאות שוטרים חדשים, על פי הסיכומים שהיו ערב הקמת הממשלה.
"המשטרה מתוחה היום עד הקצה", הזהיר קראדי. "היא צריכה היום גם לאבטח את ההפגנות, וגם לתגבר את המערכים בירושלים. אני מקווה שאתבדה, אבל אני צופה שבתקופה הקרובה ניאלץ להתמודד עם עוד ניסיונות כאלה ואחרים לפיגועים - והגברת הפעילות המבצעית תתרום לסגירת המעגל".
מהמשטרה נמסר כי "רב ניצב יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה, קרא בעבר לציבור המחזיק ברישיון נשק ומיומן לעשות בו שימוש לשאת את נשקו. לאורך השנים אזרחים המיומנים בשימוש בנשק שברשותם רישיון ניטרלו מחבלים ומנעו פיגועים קשים כשהיו סמוך לזירת פיגוע. אותם אזרחים אף מנעו פגיעה באזרחים אחרים ובכוחות הביטחון. יש לזכור, כי נשיאת נשק חייבת להיות ברישיון בתוקף, והשימוש בו יעשה אך ורק כשהמחזיק בו מיומן ומוכשר לכך".