בהערכת המצב שקיים אמש (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הפיגוע שבו נרצחו שבעה בני אדם ליד בית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים, הוחלט על תגבור כוחות הביטחון בבירה, בתל אביב ובכל רחבי הארץ. נתניהו ביקש לקראת דיון הקבינט המדיני-ביטחוני הערב לבחון איטום מיידי של בתי מחבלים, תוך 24 שעות ולכל המאוחר תוך כמה ימים, מחשש לדעיכת אפקט ההרתעה.
2 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
הקבינט בישיבתו הראשונה. יתכנס הערב בצל הפיגועים
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
במקביל, בעדכון שהתקיים בעקבות הפיגוע ליד עיר דוד, הוחלט לקראת הדיון בקבינט שיתכנס במטה השב"כ, ולא בקריה בתל אביב בשל ההפגנות הצפויות באזור, על קידום וזירוז רישוי ותקצוב לרכישת אלפי כלי נשק עבור אזרחים. "הפער בין הפיגוע בנווה יעקב, שבו אף אזרח לא החזיק נשק, לבין הפיגוע בעיר דוד שבו אזרחים חמושים נטרלו מיד את המחבל, הוכיחה את היותם של אזרחים חמושים 'מכפיל כוח'", אמר גורם מדיני בכיר. שר הכלכלה ניר ברקת הצטרף לקריאות ואמר כי "יש לתת לכמה שיותר לוחמים משוחררים נשק".
ראש הממשלה נתניהו גם הורה לקדם לקראת הדיון חוק לגירוש משפחות מחבלים, גם של תושבי מזרח ירושלים. בקבינט מתכננים גם לבחון הגבלות על הפלסטינים, וכן את המשך ההקלות ומתן אשרות עבודה.
אמש, בהצהרה שמסר אחרי שהגיע לזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במטה המשטרה בבירה כי בהערכת המצב שקיים התקבלו "החלטות על פעולות מיידיות". הוא הבטיח: "נפעל בנחישות ובקור רוח". על רקע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים הוסיף ראש הממשלה: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל".
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
ההחלטה: כוח ימ"מ יישאר באופן קבוע באזור הבירה
(צילום: רויטרס)
במסגרת תגבור הכוחות, עלתה הבוקר המשטרה, בהוראת המפכ"ל יעקב שבתאי, לרמת הכוננות הגבוהה ביותר ברחבי הארץ. החל מהבוקר, השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. במקביל, המפכ"ל הורה היום כי צוות ימ"מ יהיה נוכח באופן קבוע באזור ירושלים למטרת מענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך.
בלילה הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב. הבוקר נודע כי הכוח המתגבר יהיה סיירת צנחנים, שלוחמיה מפוזרים כעת במספר גזרות בגדה. מדובר בהיקף תגבור קטן יחסית שמקביל לפחות מגדוד אחד.
בנוסף לתגבור הכוחות בסיירת הצנחנים, צה"ל חיזק בסוף השבוע את המוכנות וההיערכות, כולל קיום הערכות מצב ותגבור כוחות גם בגזרת אוגדת עזה. בצה"ל ממקדים את המאמץ יחד עם יתר הגופים הביטחוניים במניעת פיגועי השראה ביהודה ושומרון עצמה ומיהודה ושומרון בתוך ישראל. לטובת זה, חוזקה ההגנה על היישובים והצירים ביהודה ושומרון – כמו גם בקו התפר, כדי למנוע מעבר של מפגעים.
בצבא אומרים כי הכוחות פועלים בחופש פעולה מלא גם באיו"ש לביצוע מעצרים וסיכול טרור וגם מול רצועת עזה בתקיפות ופגיעה במטרות ארגוני הטרור. בצה"ל מזהים ניסיונות מתוגברים ביממה האחרונה בקרב ארגוני הטרור לחבר בין שתי הזירות, אך הפעילות נגד כל זירה היא בפני עצמה.
במהלך הלילה והיום עצרו המשטרה ומג"ב 45 חשודים במסגרת חקירת פיגוע הירי שביצע המחבל חיירי עלקם ליד בית הכנסת בשכונת נווה יעקב. לפי המשטרה, חלק מהעצורים הם בני משפחתו, קרוביו ואנשי סביבתו של המחבל. רוב החשודים נעצרו בשכונת א-טור, שם מתגורר המחבל. במקביל, כוחות משטרה פשטו בצהריים על ביתו של המחבל מוחמד עליוואת בן ה-13 משכונת סילוואן.

בעולם מגנים וקוראים להרגעה

במקביל, בעולם פרסמו גינויים נוספים היום לפיגוע ליד עיר דוד, וקראו לרגיעה. האיחוד האירופי פרסם בצהריים התייחסות לפיגוע אמש והיום, שבה כתב כי "האיחוד האירופי מגנה בחריפות את מעשי השנאה והאלימות המטורפים האלה. האירועים האלה מציגים שוב כמה דחוף לחדש את המו"מ לשלום. אנו קוראים לצדדים לא להגיב לפרובוקציות".
אלא שבהודעה נוספת שפורסמה בנוגע למותם של תשעת הפלסטינים בג'נין, ששמונה מהם לפי צה"ל היו מחבלים, נכתב כי "זה מביא את מספר הפלסטינים שנהרגו בגדה המערבית ל-30 מאז תחילת השנה. האיחוד האירופי מכיר בדאגות הביטחוניות הלגיטימיות של ישראל, כפי שהוכחו בפיגועים האחרונים, אבל חשוב להדגיש שיש להשתמש בכוח קטלני רק כמוצא אחרון - וכשהוא בלתי נמנע, אלא להצלת חיים".
גם משרד החוץ הרוסי הצהיר כי הוא "מודאג עמוקות" מהאירועים בירושלים, וקרא לישראל ולפלסטינים להפגין "מקסימום איפוק". "האירועים האחרונים מאשרים את הצורך לחדש דיאלוג ישראלי-פלסטיני ולוותר על צעדים חד-צדדיים. אפשר לשים סוף לאלימות החוזרת ונשנית במסגרת תהליך של מו"מ המבוסס על עקרונות החוק הבינלאומי".
מהמשטרה נמסר כי "רב ניצב יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה, קרא בעבר לציבור המחזיק ברישיון נשק ומיומן לעשות בו שימוש לשאת את נשקו. לאורך השנים אזרחים המיומנים בשימוש בנשק שברשותם רישיון ניטרלו מחבלים ומנעו פיגועים קשים כשהיו סמוך לזירת פיגוע. אותם אזרחים אף מנעו פגיעה באזרחים אחרים ובכוחות הביטחון. יש לזכור, כי נשיאת נשק חייבת להיות ברישיון בתוקף, והשימוש בו יעשה אך ורק כשהמחזיק בו מיומן ומוכשר לכך".