שרת התחבורה מירי רגב תקפה הלילה (בין חמישי לשישי) בחריפות את הרמטכ"ל הרצי הלוי, וצעקה עליו במהלך הדיון הלילי בקבינט המדיני-ביטחוני - לאחר שצה"ל אישר אתמול את חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על ההתרעות שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מאמ"ן לפני 7 באוקטובר, בתקופה שבה הייתה מחלוקת קשה בעם סביב המהפכה המשפטית שהממשלה ניסתה לקדם.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין הרצי הלוי מירי רגב
יריב לוין הרצי הלוי מירי רגב
הרצי הלוי ומירי רגב
(צילום: שלו שלום, תומר שונם הלוי, יובל חן)
רגב הרימה את קולה על הרמטכ"ל והטיחה בו: "למרות שחוק חופש המידע לא חל על אמ"ן, אני מבינה שצה״ל מסר תשובה לבקשת חופש המידע שהוגשה על ידי עמותת 'הצלחה', ולפיה ראש הממשלה נתניהו קיבל בין החודשים מרץ ליולי 2023 ארבעה מכתבי התרעה שונים מאגף המודיעין הנוגעים לתפיסת הפגיעה בלכידות המדינה בקרב אויבי ישראל והשפעתה על ישראל ועל צה"ל בפרט. כיצד זה ייתכן?".
"אם זו הייתה הערכתכם, אז למה הפקרתם את תושבי הדרום?", תקפה השרה את הלוי. "למה לא הייתם ערוכים ומוכנים? למה היו רק 400 חיילים על גבול עזה? למה הצבא יצא להדממה? למה אישרתם את הנובה? 3,000 מבלים על הגדר. בנוסף, כולנו שמענו את אזהרות התצפיתניות שתחת מערכת הביטחון ראינו אותן צועקות, אומרות, מתריעות - ואמ"ן שהוציא את המכתב הזה התעלם מהן, ביטל אותן וזלזל בהן. איך סיכנתם את הילדים שלנו, כמו ברווזים על הגדר?״.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. קיבל ארבעה מכתבי התרעה מאמ"ן על כוונות "אויבי ישראל" בכל הזירות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רגב הוסיפה: "זה לא נתפס, אתם מתדרכים ששלחתם ארבעה מכתבים ובכל זאת יצאתם להדממה. הפקרתם 3,000 איש על הגדר, בנוסף לאזרחי יישובי העוטף. השארתם 400 חיילים על הגדר, התעלמתם מהדלקת הסימים, עשיתם שיחות היערכות ליליות, לא הודעתם על כוננות עם שחר ולא עדכנתם את ראש הממשלה. זאת נראית לכם התנהלות תקינה?
"יש לנו מטרה משותפת להחזיר את החטופים ולחסל את החמאס, הילדים שלנו נלחמים ומסכנים את חייהם. רק היום קברנו עוד שלושה גיבורים שנפלו. צבא שחושב שיש בעיה בהתרעה מתקן את אמצעי התצפית שניזוקו, מסיק מסקנות מהתרגילים על הגדר של החמאס, לא מבטל התרעות של תצפיתניות, מעלה את הצבא לכוננות עם שחר, יוצר עמדות חיפוי באש על הגדרות כי כולנו למדנו שקו המגן לעולם ייפרץ ומכשול שאינו מגובה באש אינו באמת מכשול, מחזיק את חיל האוויר בכוננות - וכמובן מטפל בסרבנות שמביאה לפגיעה בכשירות של צה"ל".
נוכחים בדיון העידו כי הרמטכ"ל נראה פגוע מאוד מהדברים ואפילו נסער לאחר דבריה של רגב, והשיב לשרה: "ענייני ההתרעה על 7 באוקטובר מטופלים בתחקירים, נקודה. אם כיוונת בשאלתך שאנחנו ידענו והתעלמנו או שרצינו שדבר כזה יקרה, זה לא ראוי בכלל שאענה לך". הרמטכ"ל הוסיף שהיה עסוק ולכן לא באמת היה מעורב בתשובה של אמ"ן לבקשת חופש המידע בעניין מכתבי ההתרעה לנתניהו.
3 צפייה בגלריה
ראש אמ"ן, אלוף חליוה
ראש אמ"ן, אלוף חליוה
ראש אמ"ן אהרון חליוה. רגב טוענת שחוק חופש המידע לא חל על אגף המודיעין
(צילום: מוטי קמחי)
בתגובה הרשמית שהגיש צה״ל אתמול נכתב כי במכתבים שקיבל נתניהו מאגף המודיעין של צה"ל הוא הוזהר מהיחלשות ההרתעה הישראלית בעקבות הפגיעה האנושה בלכידות החברתית בישראל, ומכך שבכוונת "אויבי ישראל" לנצל את משבר המהפכה המשפטית לשינוי המצב האסטרטגי באזור. נתניהו, מצידו, טען לאחר מכן כי במסמכים לא הייתה התרעה על כוונת חמאס לתקוף מעזה: "במסמכים צוין שפני חמאס להסדרה, ושהוא ממקד את המאבק בזירות אחרות".
במהלך ישיבת הקבינט קיבלו השרים סקירות על חידוש המגעים לעסקת חטופים, כשהשר היחיד שהתנגד לכך היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאמר. "צריך להביא את החטופים בכוח ולהפסיק את הדלק והסיוע ההומניטרי, ולא בעסקאות מופקרות".
במהלך הישיבה יצא ראש הממשלה נתניהו מהחדר ונעדר למשך יותר משעה. שרים אומרים שבתקופה האחרונה נתניהו נעדר יותר ויותר מישיבות ממשלה וקבינט, ויוצא במהלכן לפרקי זמן ארוכים.