משדר מיוחד באולפן ynet

ירי הרקטות מרצועת עזה לעוטף נמשך לאורך כל הלילה (בין שישי לשבת) והבוקר, אך בשלב זה חמאס - חרף הצהרותיו התוקפניות - לא מתערב בלחימה ולא יורה לעבר ישראל. עד כה נורו יותר מ-160 רקטות, ואחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על 95%. בנוסף, כחלק מההיערכות להרחבת המבצע, צה"ל יפרוס סוללות ארטילריה בעוטף עזה.
בצה"ל הדגישו כי נכון לשעה זו לא מתנהל כל משא ומתן עם הג'יהאד האיסלאמי להפסקת הלחימה, וגם ארגון הטרור אמר שלא מתקיים מו"מ. "אנו נערכים לשבוע של פעולה", אמר דובר צה"ל רן כוכב, והדגיש במשדר המיוחד של אולפן ynet כי המטרה היא לפגוע משמעותית בג'יהאד האיסלאמי. "כך הוגדר לנו על-ידי הדרג המדיני והרמטכ"ל". גם הג'יהאד האיסלאמי טען שאין מגעים להפסקת אש, אך המצרים טוענים שהם מתווכים בין הצדדים.



12 צפייה בגלריה
נפילת רקטה ליד רפת
נפילת רקטה ליד רפת
הנפילה באשכול
(צילום: בראל אפרים)
12 צפייה בגלריה
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל אשקלון
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל אשקלון
מסוק של חיל האוויר
(צילום: AFP)
ירי הרקטות לעוטף עזה נמשך כל העת, והבוקר זוהתה נפילה ליד רפת בתוך קיבוץ במועצה אזורית אשכול. כתוצאה מהנפילה נפצע אדם באורח קל, ולא נגרם נזק למבנה. "זוהי נפילה ראשונה בתוך ישוב באשכול מאז תחילת המבצע", נמסר מהמועצה. "כל הרקטות ששוגרו עד כה יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או שנפלו בשטחים פתוחים מחוץ ליישובים".
בתוך כך, כטב"מים של צה"ל סיכלו הבוקר בצפון הרצועה חוליית ג'יהאד איסלאמי שהייתה בדרכה באופנוע וברכב לירות מרגמות לעבר העוטף. במקביל דיווחו כלי התקשורת הפלסטיניים על הרוג אחד בתקיפת צה"ל בדרום רצועת עזה. לפי שעה, מספר ההרוגים הפלסטינים במבצע "עלות השחר" עלה ל-11 לפחות. בנוסף, ארבעה נפצעו הבוקר כתוצאה מתקיפות צה"ל. בסך הכול, מתחילת המבצע נהרגו 11 פלסטינים לפחות, בהם שניים או שלושה לא מעורבים, ועשרות נפצעו.
על אף שחמאס בשלב זה לא מצטרף ללחימה, שני ארגונים נוספים ברצועת עזה הצטרפו לשיגור הרקטות לישראל: ועדות ההתנגדות - הארגון השלישי בגודלו ברצועה, שנוצר באינתפיאדה השנייה ומורכב מפליטי חמאס, פת"ח וג'יהאד איסלאמי; ושוהדא אל-אקצא - ארגון חמוש של פת"ח ברצועה.

12 צפייה בגלריה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
עשרות מטרות הותקפו. חיל האוויר תוקף ברצועה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
רצועת עזה, הלילה
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
צה"ל שב"כ מג"ב ג'יהאד אסלאמי גא"פ יהודה ושומרון מבצע עלות השחר
צה"ל שב"כ מג"ב ג'יהאד אסלאמי גא"פ יהודה ושומרון מבצע עלות השחר
בין העצורים - פעיל מוכר של הג'יהאד. מעצרים ביהודה ושומרון
(דובר צה"ל)

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

אחרי מטח הרקטות המצומצם יחסית אמש לגוש דן, המשיך הג'יהאד האיסלאמי לשגר רקטות כמעט ללא הפסקה לעבר שטח ישראל, כשהוא מתמקד כאמור עוטף עזה. במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות בין היתר בשדרות, איבים, ניר עם, גבים, מפלסים, עין השלושה, נירים, חוף אשקלון, ניצנים, כיסופים ויישובים נוספים. הבוקר, אחרי הפסקה של כמה שעות, נשמעו אזעקות גם באשקלון. "העורף מפגין כושר עמידה וחוסן שמאפשר לנו לפעול בעוצמה", הדגיש דובר צה"ל. "אם נידרש, תייסיר ג'עברי לא יהיה המטרה האחרונה".
עד כה צה"ל השתמש ב-55 חימושים ותקף באמצעות מטוסי קרב, מל"טים ומסוקים יותר מ-30 מטרות, כולל חמש עמדות שיגור ושישה מחסנים או סדנאות לייצור רקטות.
בצה"ל אומרים שמלבד ג'עברי חוסל אתמול גם עבדאללה קאדום, ראש מערך הנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי. "השניים עמדו מאחורי ההתרעה לפיגוע בעוטף עזה", נמסר.

12 צפייה בגלריה
ירוטים באשקלון
ירוטים באשקלון
יירוט של כיפת ברזל מעל אשקלון
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מרצועת עזה
שיגור רקטות מרצועת עזה
שיגור רקטות מרצועת עזה
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
צה"ל שב"כ מג"ב ג'יהאד אסלאמי גא"פ יהודה ושומרון מבצע עלות השחר
צה"ל שב"כ מג"ב ג'יהאד אסלאמי גא"פ יהודה ושומרון מבצע עלות השחר
לא היו נפגעים. חיילי צה"ל ביהודה ושומרון
(דובר צה"ל)
לפחות 160 רקטות נורו עד כה מהרצועה, כ-130 מהן חצו לשטח היתר והיתר נחתו ברצועת עזה. אחוזי היירוט של כיפת ברזל עומדים על יותר מ-95% הצלחה, ובסך הכול כ-60 יירוטים.
דובר צה"ל הוסיף כי "הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון בלי פיקוד ושליטה. הוא פחות מאורגן מחמאס. הג'יהאד חטף מכה חזקה בשומר החומות, ואלו היכולות שהפגין עד כה. הוא ירה אמש לעבר בת ים מספר חד-ספרתי של רקטות, במסגרת המטח שטען שירה לגוש דן, וחלקן נפלו בים. אחת החוליות שסוכלו ביממה האחרונה הייתה בדרך לפיגוע נ"ט בעוטף".
בינתיים, משרד הפנים הודיע הבוקר כי גם חופי הים בראשון לציון אסורים לרחצה, לאור הערכת המצב הביטחוני מול גורמי הצבא. כזכור, אתמול הודיע המשרד כי הרחצה בחופי אשקלון, חופי אשדוד, חוף פלמחים במועצה אזורית גן רווה והחופים זיקים וניצנים במועצה אזורית חוף אשקלון אסורים בשל הירי לדרום.
במקביל, כ-20 פעילי ג'יהאד איסלאמי נעצרו ביהודה ושומרון. בין היתר נעצר בכפר סאנור שדרומית לג'נין גם נג'אח חבאיבה, פעיל מוכר מאוד שריצה בעבר מאסר בכלא הישראלי. לא היו נפגעים במהלך המעצרים ביהודה ושומרון.
12 צפייה בגלריה
ירי מעזה
ירי מעזה
"לישראל הזכות להגן על עצמה". ירי מעזה
(צילום AP )
12 צפייה בגלריה
המעצרים שבוצעו הלילה באיו"ש
המעצרים שבוצעו הלילה באיו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
בסיכום היום הראשון למבצע, מבינים במערכת הביטחון שהיעד הראשון של המבצע הושג: קטיעת פעולת פיגוע הנ"ט שתכנן בשבועות האחרונים הג'יהאד האיסלמי נגד מטרה ישראלית. יחד עם זאת, ההערכה היא כי חוליות נוספות של ארגון הטרור שנפרסו אתמול ליד גבול הרצועה ימשיכו לחפש מטרות לתקיפה.

הגיבוי האמריקני: "לישראל הזכות להגן על עצמה"

דקות לפני ההתרעות הראשונות שנשמעו, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס גיבה את פעולת צה"ל ברצועה וכתב בטוויטר: "ארצות הברית מאמינה בתוקף שלישראל יש זכות להגן על עצמה". עם זאת, הוא ציין: "אנו מקיימים מגעים עם גורמים שונים וקוראים לכל הצדדים לרגיעה". מאוחר יותר שוחח שר הביטחון גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, ונתן לו עדכון מבצעי על מבצע "עלות השחר" ועל המאמצים להשיב את השקט והיציבות בעוטף עזה. גנץ ציין בפני מזכיר ההגנה כי "ישראל פועלת בכדי להגן על עצמה ועל אזרחיה ותפעל באופן ממוקד ובנחישות מול הטרוריסטים ומחוללי הטרור בכדי להגיע ליעדיה".

שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד פרסם אמש הצהרה ובה כתב: "אני מודאג מאוד מההסלמה המתמשכת בין חמושים פלסטינים לישראל, כולל הרג ממוקד של בכיר הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בתוך עזה. זה מתרחש בתוך המתיחות הגוברת ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה בשבועות האחרונים. בשעות האחרונות נהרגו לפחות 10 פלסטינים בהתקפות אוויריות ישראליות. אני עצוב מאוד מהדיווחים לפיהם בת 5 הייתה בין אלה שנהרגו בתקיפות אלו. לא יכולה להיות הצדקה להתקפות כלשהן נגד אזרחים".
הוא התייחס גם לשיגור הרקטות לשטח ישראל ואמר: "ההסלמה מסוכנת מאוד. שיגור הרקטות חייב להפסיק לאלתר, ואני קורא לכל הצדדים להימנע מהסלמה נוספת. האו"ם מעורב במלואו עם כל הנוגעים בדבר בניסיון למנוע סכסוך נוסף שיהיו לו השלכות הרסניות, בעיקר על אזרחים. האחריות היא על כל הצדדים להימנע מכך".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את וונסלנד על הודעתו: "בזמן שהג'יהאד האיסלאמי משגר טילים לעבר אזרחים שליח האו"ם מביע 'דאגה עמוקה' מנטרול של מחבל בכיר שעומד מאחורי מתקפה קרובה של ישראלים. האם הוא גם יביע דאגה עמוקה מנטרול א-זוואהירי? (מנהיג אל-קאעידה שחוסל השבוע - י"ז)".
גם בקטאר גינו את התקיפה ברצועה. משרד החוץ הקטארי מסר כי "אנו מגנים בחריפות את התוקפנות הישראלית בעזה שהובילה למספר הרוגים ופצועים. משרד החוץ קורא לקהילה הבינלאומית לפעול במהירות כדי לעצור את התוקפנות הישראלית נגד אזרחים, ובפרט נגד ילדים ונשים".
פורסם לראשונה: 07:20, 06.08.22