2 צפייה בגלריה
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יואב דודקביץ')
ראש השב"כ רונן בר טס היום (ראשון) לקהיר, על רקע מתיחות מול מצרים בשל הלחץ הצבאי על הג'יהאד האיסלאמי בגדה המערבית - שהתגבר מאז סיום מבצע "עלות השחר". המצרים חשבו שבמסגרת הבנות הפסקת האש ישראל תקל בפעילות הצבאית נגד הארגון וכועסים שלא כך היה. מטרת הביקור היא להוריד את המתיחות ולהרגיע את הרוחות.
בר נפגש בקהיר עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, אשר ביטל ביקור מתוכנן בישראל בימים שאחרי המבצע. בר דן עם ראשי המודיעין גם במצב ברצועת עזה ובדרישות של המצרים לשחרר את עצירי הג'יאהד האיסלאמי כדי לבסס את הסכם הפסקת האש. גורם מדיני העריך את חומרת המתיחות עם מצרים כבינונית והעריך שהמדינות יישרו ההדורים בהקדם.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל
עבאס כאמל
בר נפגש עם כאמל, שביטל את ביקורו בישראל לאחר "עלות השחר"
(צילום: EPA)
כזכור לאחר המבצע שוחח ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ואמר לו כי "למצרים תפקיד משמעותי ביותר לשמירה על היציבות והביטחון האזורי".
מצרים תיווכה בין הצדדים להפסקת האש שהושגה לאחר שלושה ימי לחימה. מלשכת רה"מ נמסר אז כי שני המנהיגים שוחחו ארוכות, ולפיד הודה לא-סיסי על פעילותו המאומצת להשגת הפסקת אש ברצועת עזה.
הבוקר הוגשה הצהרת תובע לבית המשפט הצבאי במחנה עופר נגד מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין באסם א-סעדי. בית המשפט האריך את מעצרו פעם נוספת עד יום חמישי, אז צפויה הפרקליטות הצבאית להגיש נגדו כתב אישום. מהדיון עלה כי העבירה העיקרית שבה מואשם א-סעדי היא הסתה.
נזכיר, מעצרו בג'נין בתחילת החודש החל את שרשרת האירועים שהובילו לפתיחת "עלות השחר" ברצועת עזה, חשוד בשורה של עבירות ביטחוניות, בהן חברות בארגון טרור ומגע עם סוכן זר, וכן הסתה – בעקבות סרטון שהופץ ברשת. ככל הנראה מדובר בריאיון שקיים עם כלי תקשורת ערבי שבו התבטא נגד ישראל. א-סעדי מכחיש את החשדות נגדו בעניין ההסתה אך קשר את עצמו לסרטון.
בבוקר שלאחר מעצרו סגר צה"ל כבישים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון, עקב חשש מירי נ"ט. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות לירושלים. כמה ימים לאחר מכן צה"ל חיסל את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" שנמשך שלושה ימים.
משב"כ נמסר: "אנו לא מתייחסים ללוז ראש השב"כ".