מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום (שבת) בוועידת מינכן לביטחון על הסיכויים להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה, בצל המלחמה ולקראת בחירות 2024 בארה"ב, ואמר כי לישראל יש בחודשים הקרובים הזדמנות חסרת תקדים בכל הנוגע לשילוב שלה במזרח התיכון. "כמעט כל מדינה ערבית רוצה כעת לשלב את ישראל באזור ולנרמל איתה יחסים", אמר.

בנוסף, הדגיש בלינקן, כי יש צורך לקדם הקמת מדינה פלסטינית שתבטיח גם את ביטחון ישראל, וציין כי "מתקיימים מאמצים שמובילות מדינות ערביות לרפורמה ברשות הפלסטינית". לאחר דבריו, נועד בלינקן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג שהגיע אל הוועידה במינכן אף הוא.
הרצוג ענה לו: "אנחנו מודים לביידן על תמיכתו ועמידתו עם ישראל. שמעתי את ההערות שלך בנושא (סיכויי הנורמליזציה, י"ק). בראש ובראשונה יש לדאוג לביטחון ישראל ועל כן עלינו להשלים תחילה את המלאכה הזאת ואת מיגור חמאס".
אחרי שהמשא ומתן על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוקפא בעקבות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, ברויטרס דווח בתחילת החודש כי ריאד תהיה מוכנה להסתפק בהבטחה מדינית בלבד מירושלים להקמת מדינה פלסטינית - במטרה להגיע להסכם ברית הגנה עם וושינגטון לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
גורמים אזוריים הסבירו אז כי ריאד מעוניינת לחזק את ביטחונה על רקע האיומים מצד איראן, כדי שתוכל להתקדם בתוכניתה השאפתנית לבצע מהפכה בכלכלה שלה שתוביל להשקעות זרות גדולות בממלכה. במטרה ליצור מרחב תמרון במו"מ עם ישראל, ולהחזיר למסלול את השיחות עם ארה"ב על ברית ההגנה, גורמים רשמיים סעודים אמרו לעמיתיהם בוושינגטון כי ריאד לא תתעקש שישראל תנקוט צעדים קונקרטיים להקמת מדינה פלסטינית - ובמקום זאת תקבל ממנה כאמור רק התחייבות לפתרון שתי המדינות.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
גם הם זקוקים להסכם. בן סלמאן וביידן
(צילום: רויטרס)
חרף דבריו של בלינקן היום, עסקה אזורית גדולה מסוג זו בין ישראל לסעודיה, שנתפסה על ידי רבים כיומרנית עוד לפני שפרצה המלחמה, עדיין תעמוד בפני מכשולים פוליטיים ודיפלומטיים רבים, כמו גם על רקע אי הוודאות באשר לאופן התפתחות הלחימה בעזה.
הסכם נורמליזציה מסוג זה גם יחזק את ההגנה של ישראל מול איראן, ויעניק לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ניצחון דיפלומטי שבו יוכל להתהדר לקראת הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר.
זמן קצר לאחר מכן התייחסה לסוגייה הפלסטינית גם שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, שאמרה במינכן כי כדי "לקדם את פתרון שתי המדינות - צריך להבטיח שמקרה כמו מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר לא יוכל להתרחש שוב".