ארבעה פועלים עבדו בחלקה הצבאית בבית העלמין בכפר עציון וחפרו עוד שמונה חלקות קבר חדשות. הם חפרו בחלקה הקטנה, שעד לפני פרוץ המלחמה כללה שלושה קברים בלבד - וכעת מונה 13 קברי חללי צה"ל. "כבר שלושה חודשים אנחנו עובדים בבתי קברות. זה מצב קשה", אמר אדם, אחד הפועלים, תוך כדי שהוא בונה את היסודות המותאמים בגודלם לארון קבורה צבאי. היום (רביעי) תיערך הלווייתו של רס"ב יובל ניר שנפל בהיתקלות עם מחבלים בחאן יונס. ניר הוא החלל ה-11 שיובא למנוחות בבית העלמין בכפר עציון מאז פרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי כפר עציון
בית העלמין הצבאי כפר עציון
11 חללים הובאו למנוחות בחלקה הצבאית שהכילה עד לפני המלחמה 3 קברים בלבד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בית העלמין בכפר עציון שבגוש עציון שוכן היכן שהיה בית העלמין הצבאי של כפר עציון עוד לפני תש"ח. הקיבוץ חרב במלחמת העצמאות ונבנה מחדש לאחר מלחמת ששת הימים. במלחמת יום כיפור נהרג אבינועם עמיחי, שהוריו הם ממייסדי כפר עציון , והוא נקבר בסמוך למקום קבורתם של הרוגי שיירת הל"ה ושיירת העשרה. בית העלמין לא הופרד בין קברים של אזרחים לבין קברים של חללי צה"ל, ובמהלך השנים נקברו בבית העלמין תושבים מגוש עציון ואפרת.
לפני שבע שנים הוקמה חלקה צבאית נפרדת בבית העלמין. הראשון שנטמן בחלקה הצבאית היה סג"מ ארז אורבך שנרצח בפיגוע בטיילת ארמון הנציב בירושלים בינואר 2017. "עד המלחמה הסתכלתי על בית העלמין וחשבתי שהוא לא יתמלא", אמר הרב רפי אוסטרוף, ראש המועצה הדתית וראש החברה קדישא בגוש עציון, שאחראי בין היתר על בית העלמין. "נכון שיש פיגועים, אבל לא חשבתי שתהיה מלחמה. עד שהקמנו את החלקה הצבאית, החיילים שנפלו נקברו בין האזרחים. עד המלחמה היו יותר אזרחים שנרצחו בפיגועי טרור מאשר לוחמים שנפלו בקרב. עכשיו האיזון הופר. עכשיו החלקה הצבאית מלאה", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי כפר עציון
בית העלמין הצבאי כפר עציון
3 לוחמים נפלו ב-7 באוקטובר, שלושה קברים עדיין טריים, מכוסים רק בזרי פרחים וללא מצבות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על שלושה מהקברים מופיע התאריך כ"ב בתשרי התשפ"ד, יום חג שמחת תורה, ה-7 באוקטובר 2023. יום הטבח. אלו הקברים של רב"ט יונתן אלעזרי מאלון שבות, סמ"ר הלל שמואל סעדון ממעלה מכמש וסמ״ר רועי וייזר מאפרת. התאריכים על הקברים נפרשים מה-7 באוקטובר עד ה-23 בינואר. בין השמות, איתן דב רוזנצוויג, יקיר ידידה שינקולבסקי, נתנאל סילברג ואפרים יכמן.
שלושה קברים עדיין טריים, מכוסים רק בזרי פרחים וללא מצבות. אלו הקברים של רס"ל (במיל') אלקנה נוילנדר מאפרת, רס"ל (במיל') דוד שורץ מאלעזר, וסרן במיל' אריאל מרדכי וולפסטל מהיישוב אלעזר גם כן שנהרג באסון במרכז הרצועה בו נפלו 21 לוחמים.
למרות שבית העלמין בכפר עציון הוא בית העלמין של תושבי גוש עציון, ישנם חללי צה"ל תושבי הגוש שנפלו בקרבות אך נקברו בהר הרצל בירושלים. "המחיר שאנחנו בגוש עציון משלמים במלחמה האחרונה הוא כואב מאוד", אמר ירון רוזנטל, מנכ"ל כפר עציון ולוחם בפלס"ר צנחנים במילואים בחאן יונס. "אך האמונה שכמו שגיבורי מלחמת העצמאות בגוש עציון עמדו בקו הראשון של המלחמה, אנחנו ממשיכי דרכם צריכים תמיד להתייצב ראשונים - ולהגן על הבית הלאומי המשותף שלנו. זו מורשת גוש עציון וזו דרך חיינו".
3 צפייה בגלריה
רס"ב יובל ניר
רס"ב יובל ניר
"תמיד חיפש לעשות טוב, היה חזק פיזית ומנטלית". רס"ב יובל ניר
היום בשעה 14:00 בצהריים יובא למנוחות, כאמור, רס"ב יובל ניר בבית העלמין בכפר עציון - שימנה כעת 14 קברי חללים. ניר הותיר אחריו את הוריו עמוס ולצי ניר, את אשתו איילה ואת חמשת ילדיהם - אלון, שחר, עופרי, יגל ורועי.
אמיתי רויטמן, חברו הטוב של רס"ב ניר, אמר ל-ynet כי "יובל היה קם בבוקר ומחפש איך לעשות טוב. הוא היה מלאך ולא היו לו אויבים, הוא היה איש עבודה עם ערכים". רויטמן סיפר כי נפגשו לפני כמה ימים: "אמרתי לו שישמור על עצמו והוא ענה לי 'אל תדאג אנחנו מנצחים. יש לנו הזדמנות להיות בחוד החנית. זו זכות'. ובאמת אף אחד לא דאג כי יובל היה כל כך חזק פיזית ומנטלית".