משלחת של נציגי חמאס הגיעה הבוקר (ראשון) לקהיר להמשך השיחות על עסקת חטופים והפסקת אש, ובכיריה שלחו מסרים ולפיהם ניתן להגיע להסכם תוך יומיים אם יתקבלו דרישות הארגון על ידי ישראל - שמצידה לא מוכנה להוציא משלחת לבירת מצרים עד שתקבל את רשימת החטופים החיים.
גורמים מדיניים אומרים כי ישראל קיבלה היום תשובה מחמאס בנוגע למתווה שגובש בפריז לעסקה, אך לדבריהם ארגון הטרור ממשיך לסרב לתת מענה לדרישות הישראליות לקבל רשימה של החטופים החיים ובנוגע ל"מפתח השחרורים", כלומר היחס בין מספר המחבלים שישוחררו לכל חטוף שיוחזר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, רויטרס/Amir Cohen)
"אין משלחת ישראלית בקהיר", הבהירו הגורמים - על רקע דיווחים בתקשורת הערבית והאמריקנית שמשלחת כזו כן יצאה לבירת מצרים. "חמאס מסרב לספק תשובות ברורות לגבי רשימת החטופים והחטופות ולגבי מפתח האסירים שישוחררו - ובגלל המצב הזה אין סיבה לשלוח משלחת ישראלית לקהיר. זו העמדה של כל גורמי המקצוע ולא רק של ראש הממשלה. כרגע התשובה של חמאס היא שאין תשובה. מנסים להתל בנו. וכל עוד אין תשובה ברורה אין סיבה לשלוח משלחת ישראלית".
בכיר בחמאס אמר הבוקר לסוכנות הידיעות AFP כי ניתן להגיע לעסקת חטופים בתוך 24 עד 48 שעות - אם ישראל תסכים לקבל את דרישות ארגון הטרור. "אם ישראל תסכים לדרישות חמאס, שכוללות החזרת פליטים פלסטינים לצפון רצועת עזה והגדלת הסיוע ההומניטרי, הדבר יוכל לסלול את הדרך להסכם בתוך 24 עד 48 שעות", אמר הגורם - בעילום שם - לסוכנות הידיעות הצרפתית.
עם זאת, דקות אחרי שאותו בכיר אמר את הדברים, גורם פלסטיני אחר נשמע זהיר יותר. הגורם, ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות רויטרס ולדבריה מעורה במשא ומתן, נשאל אם העסקה אכן עשויה להיחתם בקרוב מאוד, והשיב: "זה עדיין לא שם".
משלחת חמאס הגיעה לבירת מצרים לצורך המשך המשא ומתן אחרי השיחות שנערכו בשבוע שעבר בדוחא, בירת קטאר. גורם בכיר בארגון אמר לרויטרס כי בראש המשלחת עומד חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. לפי רשת "סקיי ניוז" בערבית, לקהיר הגיעו גם משלחות מקטאר ומארה"ב.
3 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
משלחת חמאס הגיעה לקהיר, בישראל דורשים את רשימת החטופים החיים
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
בכיר בחמאס, שצוטט הבוקר בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", אמר כי ארגון הטרור לא מתכוון למסור ללא תמורה מידע או פרטים על החטופים ללא "הקלה משמעותית בסבל של תושבי עזה והחלת הפסקת אש כוללת". אותו בכיר, ששמו לא נחשף, טען כי המחיר על רשימה שכזו הינו "גדול" - עם הקלות על תושבי הרצועה וגם קידום הפסקת אש מלאה.
"חמאס לא יעשה שום ויתור שהממשל האמריקני וישראל מבקשים לכפות עליו בתהליך המשא ומתן", אמר אותו בכיר. הוא הוסיף כי הדרישה הישראלית לקבל רשימה של החטופים החיים לא תצליח "לייצר לחץ" על חמאס. "לכל דבר בתהליך המשא ומתן חייב להיות מחיר, ויש דרישות ברורות שמציבה התנועה - שעל הכיבוש ליישם כדי לשחרר את האסירים שלו ולהציל את אלו שנותרו בחיים", אמר.
בתוך כך, גורם אחר בחמאס אמר לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי הארגון לא נסוג מהדרישה שלו ולפיה עסקה, שתכלול הפסקת אש זמנית, חייבת להיעשות במסגרת תחילתו של תהליך שמטרתו להביא לסיום מוחלט של המלחמה.
עם זאת, הלילה דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מפי גורמים מצריים, כי לחמאס ניתנו ערבויות לכך שתנאי הפסקת האש הקבועה שהוא דורש יגובשו רק בהמשך - בשלב השני ובשלב השלישי של העסקה, שהמגעים מתמקדים כעת רק בשלב הראשון שלה (שבו לפי המתווה שגובש בפסגת פריז ישוחררו כ-40 חטופים תמורת כמה מאות מחבלים - במהלך הפוגה זמנית בת שישה שבועות).
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בארה"ב אומרים שהכדור בידיים של חמאס. הנשיא ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר כי "יש סבב של משא ומתן בקהיר היום ומחר, ואנחנו רוצים מאד להשיג תוצאה שתשביע את רצון אנשינו". כמו כן, בכיר אחר בארגון אמר לערוץ הסעודי "א-שרק" כי תגובת חמאס למתווה שגובש בפסגת פריז צפויה להינתן היום במהלך הפגישות בקהיר. "אם ישראל תגיב לתגובת התנועה, הדרך תיסלל להסכם בשעות הקרובות", טען אותו גורם. לדבריו, "בתגובה אימצה התנועה גמישות שתשיג את סיום המלחמה, נסיגה צבאית והשבת האוכלוסייה לצפון הרצועה".
גורמים מצריים אמרו ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי כי "הציפייה היא להגיע לתוצאות מוחשיות במהלך הפגישות בקהיר, לאור המצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה. התקשורת מתקיימת ברמה הגבוהה ביותר בין כל המתווכים כדי ללחוץ על הצדדים להגיע להסכם לפני תחילת חודש הרמדאן. המשלחות המשתתפות בפגישות כוללות נציגים מקטאר וארה"ב, במסגרת תפקידן של המדינות כמתווכות".
פקידי ממשל בכירים בבית הלבן התייחסו אמש בתדרוך לעיתונאים להתקדמות במגעים לעסקה, ואמרו כי ישראל הסכימה עקרונית למתווה שהוצג בפריז - אך חמאס סירב.
"הישראלים, פחות או יותר, הסכימו על העסקה", אמרו הגורמים בבית הלבן. "שישה שבועות של הפסקת אש היו יכולים להתחיל מהיום, לו רק חמאס היה מסכים לשחרר שבויים בקטגוריה של 'פגיעים' - כלומר פצועים, חולים, זקנים ונשים. הייתה התקדמות משמעותית בשבועות האחרונים, אבל כמו כל עסקה - עד שזה לא נחתם זה לא נחתם. אנחנו עובדים סביב השעון. הישראלים חתמו על הסעיפים של ההסכם וכעת הכדור בידיים של החמאס".