פקידי ממשל בכירים בבית הלבן התייחסו בתדרוך לעיתונאים להתקדמות במגעים לעסקת שבויים, ואמרו כי ישראל הסכימה עקרונית למתווה שהוצג בפריז - אך חמאס סירב.
"הישראלים, פחות או יותר, הסכימו על העסקה", אמרו הגורמים בבית הלבן. "שישה שבועות של הפסקת אש היו יכולים להתחיל מהיום, לו רק חמאס היה מסכים לשחרר שבויים בקטגוריה של 'פגיעים' - כלומר פצועים, חולים, זקנים ונשים. הייתה התקדמות משמעותית בשבועות האחרונים, אבל כמו כל עסקה - עד שזה לא נחתם זה לא נחתם. אנחנו עובדים סביב השעון. הישראלים חתמו על הסעיפים של ההסכם וכעת הכדור בידיים של החמאס".
1 צפייה בגלריה
הגעת צעדת משפחות החטופים לכיכר פריז בירושלים
הגעת צעדת משפחות החטופים לכיכר פריז בירושלים
משפחות החטופים בכיכר פריז בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
האמריקנים התייחסו גם להצנחת הסיוע ההומניטרי לעזה ואמרו: "מדובר בחלק מקמפיין שלם. אנחנו מנסים לעזור דרך האוויר, הים וכל דרך אחרת. אנחנו מדברים עם קפריסין, האו"ם וגורמים מסחריים כדי לבדוק אם ניתן לפתוח נתיב ימי שיעביר סיוע הומניטרי ישירות לעזה. הסיוע שזורם לעזה לא מספיק, ולא מגיע מהר מספיק. אנחנו לוחצים על ישראל לפתוח מעברים נוספים".
לדברי הגורמים, "האתגר הוא לא להכניס את הסיוע לעזה, אלא לפזר אותו. אם אי אפשר להעביר את הסיוע מהמשאיות לקהילה שצריכה אותו, אנחנו לא עונים לצורך המינמילי שיוצר רעב". הם ציינו כי שוטרים מורחקים מהשיירות שמובילות סיוע, "כנופיות בוזזות אותו ומוכרות אותו מחדש. הדרך לעצור את זה היא להציף את השוק: להביא מהיבשה, מהים, ומהאוויר. אנחנו יודעים שחלק ייגזל, אבל אם נמשיך להביא עוד אנחנו מורידים את הביקוש לסיוע כסחורה בשוק".