ההיערכות לעלייה במספר חולי הקורונה במצב קשה מובילה לתוכנית מדורגת לתגבור בתי החולים: ראש הממשלה נפתלי בנט מסר הערב (יום ד') הצהרה לתקשורת בעקבות פרסום התוכנית לתגבור כוח האדם בבתי החולים לנוכח הזינוק בממדי התחלואה. ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.
"אנחנו נותנים היום בוסטר למערכת הבריאות בישראל ולצוותים הרפואיים שנלחמים שם למען הבריאות שלנו", אמר ראש הממשלה בנט בפתח דבריו. "יושבים פה מנכ"לי בתי החולים המרכזיים בישראל ואנחנו מוקירים ומציידים אותם במשאבים כדי להילחם במערכה הלא קלה הזאת וגם לחזק אתכם לשנים הבאות".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט
(צילום: לע"מ )
בנט אמר עוד: "כואב לי על כל חולה קשה, על כל משפחה שמאבדת מישהו לקורונה או לדלתא, אבל גם כואב על כל בעל עסק שמאבד את עולמו בגלל שהמשבר מקריס את העסק שלו ועל כל ילד 200 יום בבית והתפוגג מול הזום.
"המרוץ בין הדלתא למבצע החיסונים מחייב אותנו להיערך למצב של גידול במספר החולים המאושפזים בבתי החולים, אנחנו חייבים לאפשר הגדלת יכולת הספיקה של בתי החולים כדי להרוויח זמן עד שמבצע ההתחסנות ייכנס לפעולה ויתחיל לבלום את ההתפרצות ובסוף יקריס את ההתפרצות".
בנט הסביר בהתייחסו לשינוי הדרמטי: "אנחנו מעבירים 2.5 מיליארד שקל מיידית לחיזוק מערכת הבריאות בישראל לעכשיו ולהמשך. היעד שלנו הוא להכפיל את יכולת הספיקה. אנחנו מוסיפים 770 מיטות, 2,000 תקנים, 3,000 סטודנטים למערכת הבריאות, מחזקים את מערך הגריאטריה במאות עובדים ואלף מיטות. אנחנו הופכים כל אבן כדי לצלוח את הגל הזה בלי הגבלות שיביאו הרס המוני על כלכלת ישראל".
הכסף לצורך התוספות, אגב, אמור לבוא מ"קופסאות הקורונה" שאושרו עוד בתקופת הממשלה הקודמת, מחוץ לתקציב הרגיל, וטרם נוצלו במלואן. "אנחנו ממשיכים לעשות הכול כדי למנוע סגר, וזה בהחלט אפשרי", מסר שר האוצר אביגדור ליברמן, "הערב הודענו על העברת תוספת תקציב אדירה של 2.5 מיליארד ש"ח למערכת הבריאות".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וניצן הורוביץ
נפתלי בנט וניצן הורוביץ
ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ
(צילום: לע"מ )
שר הבריאות ניצן הורוביץ שיבח בתחילת דבריו את בנט: "תודה לראש הממשלה שנותן את הנשמה, אני יכול להעיד כי אני רואה אותו כמה פעמים ביום במאבק למען החברה הישראלית בצורה הכי ישירה, וזה הדבר הנכון".
בהמשך דבריו אמר הורוביץ: "העלייה בתחלואה מדאיגה מאוד ולכן נקטנו שורה של צעדים ברורים וסדורים להתמודדות עם התפשטות הדלתא - חובת מסכות, תו ירוק, פריסת מערך בדיקות מהירות, אכיפה בנתב"ג ומבצע החיסונים - הכלי היעיל ביותר. יש מספיק חיסונים לכולם, מדינת ישראל תדאג לזה, תשמור על רצף חיסונים. יש צורך גם בהגבלות על התקהלויות מסיביות כדי למנוע אירועי הדבקה המוניים".
על התוכנית לתגבור בתי החולים אמר השר הממונה: "אנחנו מציגים היום תוכנית כוללת לחיזוק ולתגבור היכולות של מערכת הבריאות להתמודד עם עליית התחלואה, אנחנו מוסיפים 2,000 תקנים לרופאים ואחיות, מרחיבים את יכולות המחלקות הגריאטריות והאשפוז הביתי. הקורונה לא תיעלם מחיינו בקרוב, ולכן אנחנו עושים כאן צעדים שישרתו אותנו לאורך זמן. מערכת בריאות ציבורית חזקה תהיה ערוכה לכל תרחיש".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתח ביקורת על התוכנית שגובשה בין הורוביץ לראש הממשלה בנט. לדבריו, "תוספת של חצי מיליארד שקל מעבר למה שסוכם בתקציב המדינה היא טיפה בים לא רק מול הצרכים המיידיים שקשורים להתמודדות עם הקורונה, אלא גם מול הצרכים הרבים שהיו כאן עוד הרבה קודם. המערכת זקוקה בדחיפות לתוספת של 1,000 מיטות אשפוז נוספות לכל הפחות, יחד עם מלוא תקני כח האדם הנלווים לכך. ככל שתוספת התקנים אכן תהיה קבועה ותעוגן בבסיס התקציב כפי שהובטח לנו, הרי שזה מבורך - אולם טרם ראינו אינדיקציה פורמלית לכך".
הוא הוסיף: "אל לאיש מאיתנו להקל בחיי אדם או להשוות פגיעה בנפש לפגיעה כלכלית או ברכוש. כל המציל נפש אחת, הציל עולם ומלואו. עם השבועה הזו אנחנו קמים בבוקר ואסור שזה ישתנה". פרופ' חגי הזכיר כי עוד לפני הקורונה ישראל סבלה ממחסור חמור בצוותים רפואיים, והתפוסה במחלקות האשפוז היא הגבוהה ביותר בקרב המדינות המפותחות. "מאז הגל הרביעי של הקורונה המצב במחלקות האשפוז רק החמיר, והתפוסה בהן עומדת על 120%-140%. גם הרפואה בקהילה מתוחה עד הקצה, ולכן מוכרחים לאפשר למנהלי הקופות ולמנהלי בתי החולים לנקוט את כל הצעדים הדרושים בלי לכבול את ידיהם למגבלות תקציביות שמסתכלות על המשבר הזה דרך החור שבגרוש".

מדרגות תוספת התגבור

ההחלטה על תגבור כוח האדם בבתי החולים התקבלה אתמול בישיבה בין ראש הממשלה בנט לבין נציגי משרד הבריאות. על פי התוכנית יוקצו באופן מיידי 600 תקנים לבתי החולים הגריאטריים ולקופות החולים.
בשלב הבא, בעוד כעשרה ימים, כשלפי התחזיות יהיו כ-1,200 מאושפזים שמחציתם במצב קשה, יתווספו 100 תקני רופאים, 500 תקני אחיות ו-500 תקנים לעובדים פרא-רפואיים.
במדרגה הבאה, בסוף אוגוסט, כשצפויים להיות כ-2,400 מאושפזים וכ-1,200 חולים קשה, יתווספו לערך כ-2,000 תקנים. תוספת זהה מתוכננת גם ל-10 בספטמבר, כשמספר המאושפזים צפוי להגיע לכ-4,800 ומספר החולים קשה לכ-2,400.
בהמשך הערב יתכנס קבינט הקורונה כדי לאשר הגבלות נוספות. ראש הממשלה בנט תחם את המסגרת לדיון מראש, ובהתאם לכך משרד הבריאות לא יוכל להציג את הדרישות שלו.
בין היתר יתבקשו השרים לאשר את הרחבת הו הירוק, שנועד למנוע כניסה של לא מחוסנים לחללים סגורים, כמעט על כל ענפי המשק. בהתאם לכך, יופעל תו ירוק מלא ללא החרגת ילדים כבר ביום ראשון הקרוב ובכך יוקדם מהלך החלת התו הירוק על ילדים מתחת לגיל 12 בחמישה ימים.
התו ירוק יפעל באירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בריכות וקאנטרי, אולמות וגני אירועים, מועדונים ומסיבות, מסעדות, ברים, בתי קפה, מוסדות להשכלה גבוהה, אטרקציות תיירות, מוזיאונים ספריות וביקור בבתי אבות.
גם התו הסגול יחזור למקומות שבהם לא מופעל תו ירוק, כמו למשל קניונים. מנגד מוצע להחריג את ההגבלות על חנויות קטנות ששטחן לא עולה על 100 מטרים רבועים. הגבלת התפוסה בהתאם לתו הסגול תיעשה גם במקומות עבודה שמקבלים קהל ובמקומות קדושים.
בנוסף מוצע להגביל התקהלות במקומות שבהם אין תנאי כניסה של תו ירוק או סגול, כמו למשל בבתים פרטיים. מדובר על הגבלת התכנסות של עד 50 איש במקום סגור ועד 100 איש במקום פתוח. כמו כן תוגבל ההתקלות באירועי ענק של תרבות וספורט. יותר להכניס עד 1,000 איש במקום סגור ועד 5,000 איש במקום פתוח.
משרד הבריאות עדכן הבוקר כי מספרם של חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים במצב קשה עלה ל-400, לראשונה מאז סוף חודש מרץ. כמו כן אתמול אובחנו בסך הכול 5,755 נדבקים בנגיף. 62 מהחולים מונשמים. הבוקר נפטרו ארבעה חולי קורונה ואתמול הלכו לעולמם 11. מתחילת החודש נפטרו בישראל 102 חולי קורונה, ומאז פרוץ המגפה עומד מניין המתים על 6,580.