הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, אמר הבוקר (יום שני) בטקס האזכרה השנתית של נופלי הל"ה בהיכל ההנצחה בהר הרצל כי הטבח ב-7 באוקטובר "היה אירוע מזעזע ומכונן כאחד, שמחייב בירור עמוק ותחקירים נוקבים".
לדברי כוכבי, "האירוע יצטרך להיבחן מכל הזוויות, גם של התקופה שבה אני פיקדתי על צה"ל. אני אחראי על ההחלטות שנעשו בצה"ל בתקופתי, ואני שואל את עצמי ללא הרף מה היינו יכולים לעשות אחרת".

כוכבי אמר כי הטבח "מחייב תהליך למידה ותחקירים מקצועיים ויסודיים, שיצטרכו להביא בחשבון הסתכלות רחבה וכוללת וגם שקלול פרטים מסווגים והסקת מסקנות נוקבות. זאת לא מלחמת הקוממיות, אך נצטרך להגדיר מחדש את היעדים ואת סדר עדיפותם, ולזכור שהביטחון הוא תנאי ראשון והכרחי לקיומנו כאן".
כוכבי גם מחה על כך שבזמן שחיילי צה"ל נלחמים, "קשה להבדיל בין התקיפות של חמאס לבין התקיפות המילוליות והגרפיות שמפעילים אנשים וקבוצות זה נגד זה. האמונה בצדקת הדרך, החברות וההתמקדות בעיקר ובחשוב יוצרות תחושת התעלות והתעצמות. על רקע זה מתעצמת תחושת האכזבה מהשיח האלים והפלגני. ההתבטאויות הקיצוניות והרעילות חייבות להיפסק".
הוא אף מחה על שימוש במושגים כמו "חיסול" ו"מלחמה" בהקשרים פוליטיים שאינם צבאיים, והוסיף: "השאירו את הצבא מחוץ לשיח הזה. תנו לצה"ל לנצח ואל תתנו לאויב הזדמנות נוספת לפגוע בנו בגלל היעדר האחדות. כל אלה שנוקטים בדרך מפלגת, ובראשם אנשים בעלי השפעה ואנשי ציבור, מפוררים את עקרון השותפות ויוצרים תנאים לאיום קיומי וביטחוני".
הכותרת
100 ימים למלחמה: בחזרה לכאוס של 7 באוקטובר | רונן ברגמן
24:40
3 צפייה בגלריה
 אביב כוכבי בטקס האזכרה השנתי של נופלי הל"ה
 אביב כוכבי בטקס האזכרה השנתי של נופלי הל"ה
כוכבי: "שואל את עצמי ללא הרף מה היינו יכולים לעשות אחרת"
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל. החליט לחקור את מחדל 7 באוקטובר - והותקף
(צילום: תומר שונם הלוי)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט, בביקור בסוללת כיפת ברזל במרכז הארץ
שר הביטחון יואב גלנט, בביקור בסוללת כיפת ברזל במרכז הארץ
יצא להגנת הרמטכ"ל. השר גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בדבריו התייחס כוכבי למהומה בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה, שהתפוצץ בעקבות עימות בין הרמטכ"ל הרצי הלוי לבין השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ודודי אמסלם. ארבעת השרים תקפו את הרמטכ"ל על רקע החלטתו להקים צוות שיחקור את המלחמה, לרבות את מחדל 7 באוקטובר, ההכנות לתמרון והלחימה בתוך הרצועה.
בן גביר וסמוטריץ' גם תקפו את הרמטכ"ל על הרכב צוות החקירה - שבראשו יעמוד בין היתר הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז - שגם כיהן כשר הביטחון בזמן ההתנתקות. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט יצא להגנתו, ולאחר מכן העיר כי "אנשי ציבור עושים שימוש חסר אחריות בצה"ל". דובר צה"ל דניאל הגרי הגיב לשרים, ואמר כי "יש לקחים שהפקתם תסייע לנו טוב יותר בכל הזירות" - והדגיש שהתחקור נועד להיערך לאתגרי 2024.