שר התרבות והספורט מיקי זוהר ביקש לעצור את יוזמת משרדו למימון אירועים בשבתות, בטענה כי מדובר בהפרה של הסטטוס-קוו ביחסי הדת והמדינה - לפני שההחלטה עודכנה בעקבות שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אבל מה חשב אותו מיקי זוהר רק לפני ארבעה חודשים? בספטמבר 2022, חמישה שבועות בלבד לפני הבחירות, השתתף זוהר - אז חבר האופוזיציה - בסרטון תדמית למיזם "שבת ישראלית" שניסה כעת לבטל, והצהיר: "אני רתום למשימה. בעזרת השם נעשה ונצליח". צפו בסרטון.
בתשדיר שמופיע בערוץ היוטיוב של "פנימה", התנועה שהגתה וקידמה את הפרויקט, נראה זוהר משבח את הרעיון שאומץ ויושם על ידי קודמו במשרד התרבות והספורט, ח"כ חילי טרופר. "השבת של עם ישראל היא השבת של כולנו", אמר אז זוהר. "אנחנו צריכים לדבר לעשות את השבת שלנו כפי שכל עם ישראל רוצה, מאמין וצריך שיהיה".

"אני חושב ששבת ישראלית חייבת להיות מוסכמת על כולם, כקונצנזוס רחב בחברה הישראלית", הוסיף זוהר כחבר כנסת. "צריך לפעול בחוכמה ובנחישות על מנת להביא לקונצנזוס כמה שיותר רחב בקרב החברה הישראלית, לאיך השבת שלנו צריכה להיראות".
הבוקר, כאמור, הוא נשמע אחרת, ותקף את טרופר על המיזם, שיצא לדרך בתקופת שלטונו של נתניהו. "מקום המדינה, קיים בישראל סטטוס קוו", טען זוהר. "לצערי, השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת - מה שלא היה אף פעם". לדבריו, "כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה".
השר הדגיש כי הוא "לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו", אך בעקבות הסערה סביב החלטתו ולאחר שראש הממשלה נתניהו פנה אליו בעניין הודיע כי "הפעילויות המתקיימות בשבת על ידי הגופים השונים שמתוקצבים על ידי המשרד יימשכו כרגיל". עם זאת ביקש זוהר שהיוזמה בנושא זה תבוא מהגופים הממומנים ולא ממשרדו – "מבלי כל פגיעה במימון עצמו ובתוכן הפעילות".
דקות לאחר אותה הודעה משותפת למשרדו וללשכת ראש הממשלה, הוא פרסם הודעה נוספת ובה טען: "לא התבקשתי על ידי ראש הממשלה לשנות דבר משום שלא שיניתי דבר בעניין המשך הפעילות המדוברת. בשיחה עם ראש הממשלה הובהר בדיוק מה שאמרתי אתמול והבוקר: הגופים הנתמכים ימשיכו לקבל מימון מהמשרד ויפעלו כפי שפעלו עד היום בהתאם לסטטוס קוו. השינוי היחיד הוא שהמשרד לא ייזום פעילות בשבת אך ימשיך לממן אותה מול הגופים היוזמים. אין לי כוונה להתערב בתכנים מלבד בתכנים שפוגעים בחיילי צה"ל, במדינה ובסמליה".
1 צפייה בגלריה
מזג אוויר מגדל דוד ירושלים מטיילים
מזג אוויר מגדל דוד ירושלים מטיילים
מגדל דוד. "הביטול יחזיר חילונים לקניונים, ודתיים פשוט לא יבואו"
מנתוני המועצה לשימור אתרים, שהגיעו לידי ynet, עלה כי יותר מ-450 אלף ישראלים ביקרו בשנה שעברה במסגרת "שבת ישראלית" באותם אתרים. שיא המבקרים היה בדצמבר - יותר מ-59 אלף. גם באוקטובר ביקרו יותר מ-50 אלף באתרים השונים במהלך סוף השבוע. "שבת ישראלית" כוללת כניסה חינמית, במימון המדינה, לאתרים מורשת, תיירות ומוזיאונים, ו"רוח ישראלית" - מיזם שגם אותו זוהר ביקש לבטל - כוללת סבסוד הצגות ומופעים בפריפריה בסופי שבוע.
התגובות ליוזמת הביטול היו חריפות. אילת ליבר, מנכ"לית מוזיאון מגדל דוד, מהראשונים שלקחו חלק בפרויקט "שבת ישראלית", אמרה ל-ynet: "קיבלנו הודעה להקפיא את הפרויקט. ראינו כאן קהל מכל קשת החברה הישראלית. צעירים, חילונים, דתיים וחרדים שלפני זה לא נחשפו ליופי הזה. כשחילי טרופר יזם את זה, זה היה בדיוק מה שחלמנו עליו כי הבנו את הצורך של הציבור. ציבור דתי מטייל ללא ארנק ויכול להיכנס למוזיאון. עכשיו הביטול הזה יחזיר את החילונים לקניונים ולשופינג, והציבור הדתי פשוט לא יגיע. זה פשוט מחזיר אותנו אחורה וחבל".
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר כי "אם זה נראה כמו כפייה דתית, מריח כמו כפייה דתית ומתנהג כמו כפייה דתית - זו כנראה כפייה דתית". בתנועה הקיבוצית הוסיפו עוד "הנחיית משרד התרבות פוגעת בהמוני אזרחים עובדים וילדים, המתגוררים בפריפריה, ונהנים מפעילויות תרבות מסובסדות בסופי השבוע".
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, אמר לאולפן ynet כי "גם לשר זוהר יש דחף להרוס את מה שהממשלה הקודמת עשתה. השר זוהר מגביר את חילול השבת ומסכן את אתרי המורשת". לדבריו, "זוהר מפלה את הדתיים, העיקר להראות שהוא עושה משהו אחר. אני קורא לו ללמוד את הנושא מחדש".
רן בוקר ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה