כתבת ynet לענייני העולם הערבי, ליאור בן ארי, מסכמת את השבוע ועושה סדר בכל מה שצריך לדעת. צפו בפרק הראשון של הפינה החדשה "יא אללה" ב-ynet Live:

4 שנים לחיסול קאסם סולימאני, ברקע "שבוע חיסולים" עבור איראן

ברקע החיסול אתמול של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי בביירות, וחיסולו של מפקד משמרות המהפכה האיראני רזא מוסאווי בסוריה בשבוע שעבר, באיראן ובמדינות "ציר ההתנגדות" מציינים היום (רביעי) ארבע שנים לחיסולו של קאסם סולימאני, ששימש כמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן.
סולימאני חוסל ב-2020 בתקיפה אמריקנית בבגדד, בירת עיראק. יחד איתו נהרג גם אבו מהדי אל-מוהנדס, מקורבו של סולימאני שהיה מפקד אל-חשד א-שעבי, ארגון עיראקי הכולל עשרות מיליציות הנאמנות לאיראן. לקראת יום השנה הרביעי למותם, הרחובות באיראן קושטו והמונים הגיעו לצעדה לזכרם. גם בעיראק ובלבנון נערכו טקסים לזכרם.
7 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני. ארבע שנים למותו
(צילום: AP)

7 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
רגעים לפני הפיצוץ: הצעדה לעבר קברו של סולימאני
בשש בערב נאם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בטקס לזכרו של סולימאני. לפי העיתון הלבנוני נדאא אל-וטן, נסראללה אמור לנאום גם ביום שישי לציון שבוע למותו של עוזרו, חבר הפרלמנט לשעבר מחמד יארי, שמת ממחלה. נסראללה כמובן צפוי לדבר בנאומיו הקרובים על החיסולים האחרונים.
בתוך כך, התקשורת הממלכתית האיראנית דיווחה בצהריים על לפחות 103 הרוגים בשני פיצוצים שאירעו ליד בית הקברות של העיר כרמאן בדרום-מזרח איראן, שם קבור קאסם סולימאני. דווח גם על יותר מ-100 פצועים.
7 צפייה בגלריה
 רזא מוסאווי
 רזא מוסאווי
סייד רזא מוסאווי. בכיר משמרות המהפכה שחוסל בסוריה
7 צפייה בגלריה
סלאח אל עארורי
סלאח אל עארורי
סאלח אל-עארורי. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס שחוסל אתמול בביירות
הפיצוצים, שלפי גורם שצוטט באיראן התרחשו כתוצאה מהפעלת מטעני חבלה מרחוק, אירעו בכביש המוביל לבית הקברות - שם נערך טקס לזכרו של סולימאני, ובשעה שמאות בני אדם היו בדרכם למקום. ראש העיר כרמאן אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "איסנא" כי הפיצוצים התרחשו בפער של כ-10 דקות, בקבר ה"שהידים האלמוניים". תחילה דווח באיראן כי מדובר בפיצוץ של מכלי גז, אולם בהמשך אמר סגן מושל כרמאן כי מדובר ב"מתקפת טרור". בסוכנות הידיעות "מהר" נטען כי הפיצוץ השני פגע בכוחות הביטחון שארגנו את האירועים לזכר מפקד כוח קודס לשעבר.

מורה שהוא גם מחבל: הסוואת כוחות חיזבאללה בגבול

גם חיזבאללה פרסם השבוע שמות של כמה הרוגים משורותיו, כשלפי הדיווחים הרשמיים של הארגון 138 מאנשיו נהרגו מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. קיים פער גדול מאוד בין הצורה שבה מוצגים ההרוגים בתקשורת הלבנונית לבין ההודעות על מותם שיוצאות מחיזבאללה - שלוקח עליהם אחריות כפעילים שלו.
ביום ראשון התקיימה הלוויה של הרוג משורות חיזבאללה בלבנון בשם עלי אחמד סעד, תושב בינת ג'ביל שבדרום לבנון. בהודעה על מותו בתקשורת הלבנונית, למשל באתר אל-ג'דיד, הוא הוצג כמורה ללא שום קשר לחיזבאללה. ברשתות החברתיות גם הופצו סרטונים שלו עם תלמידים בבית הספר. כמובן שבהודעת חיזבאללה הוא הוצג קצת אחרת, וכך גם בהלוויה ההמונית עם פעילי הארגון שהתקיימה בבינת ג'ביל שבדרום לבנון.
7 צפייה בגלריה
עלי אחמד סעד, פעיל חיזבאללה שנהרג, בעבודתו כמורה
עלי אחמד סעד, פעיל חיזבאללה שנהרג, בעבודתו כמורה
עלי אחמד סעד. בתקשורת הלבנונית הוא הוצג כמורה
(מתוך X)
7 צפייה בגלריה
עלי אחמד סעד וויסאם חמוד בהודעה הרשמית של חיזבאללה על מותם
עלי אחמד סעד וויסאם חמוד בהודעה הרשמית של חיזבאללה על מותם
עלי אחמד סעד וויסאם חמוד בהודעה הרשמית של חיזבאללה על מותם
אירוע דומה התרחש אחרי תקיפה ישראלית בכפר מרכבא שבדרום לבנון בשבוע שעבר, שבה עלי שועייב, כתב אלמנאר בלבנון, צילם את עצמו על רקע ההריסות בכפר. התקיפה שבוצעה שם הביאה למותו של ויסאם חמוד, ששועייב טען כי עבד כ"פקיד של העיירה וסייע לתושבים שעדיין נמצאים בכפר". חיזבאללה כמובן גם במקרה הזה הציג אותו מעט אחרת.
מאז שחיזבאללה החל לפרסם את שמות ההרוגים משורותיו, עם תחילת הלחימה בזירה הצפונית, ליד כל הרוג נכתב גם שם היישוב שממנו הוא הגיע. ניתן לראות בבירור כי הרוב המוחלט של הרוגי חיזבאללה חיו בכפרים ובעיירות בדרום לבנון, באזור הגובל עם ישראל. רובם מנהלים אורח חיים רגיל לחלוטין עד שהם נקראים למשימה, ומכאן הקושי הגדול שיהיה, גם לפי דרישות ישראל, להזיז אותם צפונה.

הקשר בין איראן, החות'ים וחיזבאללה מתהדק

גם גזרת המורדים החות'ים בתימן, זרוע נוספת של איראן, עלתה לכותרות השבוע לאחר תקיפה אמריקנית על סירות של חיל הים החות'י. דובר הצבא החות'י פרסם הודעה רשמית ביום ראשון שבה נאמר כי התקיפה האמריקנית הביאה למותם של 10 חיילים מהכוחות החות'יים.
בימים האחרונים נראה כי התחזק הקשר הדיפלומטי החות'י עם איראן וחיזבאללה. זה לא סוד שהחות'ים מקבלים מטהרן סיוע, נשק ותמיכה, אבל בשבוע האחרון ראינו גם מפגשים של בכירים איראנים עם בכירים חות'ים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בכיר החות'ים בתימן, דובר הלשכה המדינית מוחמד עבד א-סלאם, נפגש ביום ראשון עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי אכבר אחמדיאן, כדי לדון בנושאים בעלי עניין משותף ובהתפתחויות האחרונות באזור. אחמדיאן שיבח את העם והממשל החות'י על תמיכתם בעם הפלסטיני. בציוץ ברשת X על הפגישה כתב עבד א-סלאם כי התמיכה בעזה היא האחריות של עמי האזור וש"התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה מהווה איום עבור כולם".
שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, נפגש גם הוא ביום שני עם עבד א-סלאם והשניים תועדו לוחצים ידיים. עבדאללהיאן הדגיש כי איראן תומכת בעם התימני, הביע את שביעות רצונו מהתקדמות המשא ומתן בין תימן לסעודיה והביע את תודתו לחות'ים על תמיכתם בפלסטינים. עבד א-סלאם הביע את תודתו לאיראן על התמיכה הפוליטית ב"חזית ההתנגדות".
גם חיזבאללה הראה השבוע את קשריו הדיפלומטיים עם החות'ים כשראש המועצה המבצעת של הארגון הלבנוני, האשם ספי א-דין, ביקר ביום שני בצנעא בירת בתימן במסגרת "ועידת חוקרים לתמיכה בעזה". הוא אמר שם כי "אחד התפקידים החשובים היום הוא לעמוד לצד עזה. עמדתה של תימן הפכה למודל. היא לא עזבה את פלסטין, הקריבה קורבנות ותקפה את ישראל באמצעות כטב"מים וטילים. עמדתו של עבד אל-מלכ (מנהיג החות'ים) מבטאת את האיסלאם האמיתי".