50% הנחה עד גיל 18 ונסיעות חינם לחיילים משוחררים: רפורמת "צדק תחבורתי" תיכנס מחר (שני) לתוקף והפעימה הראשונה לשינוי המחירים בתחבורה הציבורית תצא לדרך. לקוחות המשתמשים בחלק מאפליקציות התשלום, למשל פנגו או Moovit, כבר זכאים למחירים החדשים.
4 צפייה בגלריה
הרפורמה תיכנס לתוקף ביום שני. ארכיון
הרפורמה תיכנס לתוקף ביום שני. ארכיון
הרפורמה תיכנס לתוקף ביום שני. ארכיון
(צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock)
בפעימה הראשונה של התוכנית, שתחל כאמור מחר, תינתן הנחה של 50% לתושבי יישובים שסומנו ברמות 5-1 לפי מדד הפריפריאליות של הלמ"ס ברכישת חופשי-חודשי. הנוסעים שיהיו זכאים להנחה הזו יקבלו הטבות גם במחירי חופשי-חודשי לרכבות ואוטובוסים מחוץ ליישובים, לנסיעות של יותר מ-75 ק"מ - כך שמחיר המנוי יעמוד על 305 שקלים, במקום 610. זכאי ביטוח לאומי יקבלו גם הם הנחה של 50%.
גם הטבה לחיילים ולבני שירות תיכנס לתוקף בפעימה הראשונה, והם יוכלו לנסוע באוטובוס וברכבת בחינם בשנה הראשונה לאחר שחרורם. ילדים עד גיל 18 יהיו זכאים להנחה של 50% ברכישת חופשי-חודשי, ללא תלות במקום מגוריהם, וצעירים מגיל 18 ועד גיל 26 (כולל) יזכו להנחה של 33% על רכישת המנוי. השינוי שיעניק הנחה לצעירים גם ללא תלות בשירות צבאי או לאומי עשוי להוות קריצה מרומזת לציבור החרדי.
לקראת סוף השנה תיכנס לתוקפה הפעימה השנייה של התוכנית, שתכלול בין היתר את הורדת גיל הזכאות לנסיעות בחינם עבור אזרחים ותיקים. עד אז הם יהיו זכאים לנסיעות חינם החל מגיל 75, ולאחר מכן יוכלו לקבל את ההטבה מגיל הפנסיה (67 לגברים ו-62 לנשים). באותה הפעימה תתווסף הנחה של 50% גם לתושבי הפריפריה חברתית, והיא תינתן על פי שכונת מגורים - ולא ישוב. כך למשל תושבי שכונות המשתייכות לאשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים על פי הלמ"ס יהיו זכאים להנחה גם בערים מרכזיות, כמו תל אביב או חיפה.
על פי חישוב משרד התחבורה חייל משוחרר שמנצל את הטבת הנסיעה חינם יוכל לחסוך החל מ-1,188 שקלים בשנה במרכז הארץ, ואם יבחר לנצל את הטבת הנסיעה בכל חלקי הארץ - כולל רכבת - יחסוך עד 7,320 שקלים בשנה. תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 3,660-594 שקלים, על פי תלות בסוג הנסיעה והמנוי אותם ירכוש. בנוסף, צעיר עד גיל 26 יחסוך 392 שקלים בשנה על רכישת חופשי-חודשי אזורי או 2,415 שקלים על רכישת חופשי-חודשי ארצי הכולל רכבת.
גם בחברות Moovit ופנגו, שמציעות למשתמשים את המחירים החדשים על פי תוכניתה של שרת התחבורה מירי רגב, ערכו השוואות. על פי הבדיקה סטודנט המתגורר בנהריה ולומד בחיפה משלם היום 28 שקלים ביום ו-224 שקלים בכל חודש, אם הוא נוסע מנהריה לחיפה באוטובוס ורכבת - ובחזרה - פעמיים בשבוע. לאחר הנחה לה זכאי, בהתאם למגוריו בעיר פריפריאלית, ישלם עד 127 שקלים וחצי בעבור אותן נסיעות בכל חודש.
סטודנט צעיר (עד גיל 26, כולל) המתגורר בתל אביב ומתנייד בתוכה משלם על פי הבדיקה 7.33 שקלים בעבור שתי נסיעות באוטובוס. ב-22 ישלם 161 שקלים. לאחר ההנחה לצעירים ישלם עד 150 שקלים, ללא הגבלה בכמות הנסיעות. בנוסף, אם הסטודנט הוא חייל משוחרר או בוגר שירות לאומי שטרם עברה שנה מסיום שירותו, יהיה זכאי לנסיעות חינם.
עוד עלה מהבדיקה כי מבוגר המתגורר בדימונה ונוסע בכל יום לבאר שבע ובחזרה, משלם 99 שקלים על נסיעותיו בשבוע. עם השימוש בהנחה על פי פרופיל "רשות מקומית" (לפי מדד הפריפריאליות) ישלם 45 שקלים בלבד עבור כלל הנסיעות באוטובוס למרחק של עד 40 ק"מ.
אייל זיו, מנהל הפעילות בפנגו וב-Moovit, אמר כי "הרפורמה נועדה להקל ולעודד את השימוש בתחבורה ציבורית בקרב אוכלוסיות צעירות וברשויות מקומיות בעלו זכאות. האופן המשתלם ביותר הוא באמצעות שימוש באפליקציות, ולשם כך הקמנו חמ"ל ייעודי לטיפול בבקשות לעדכון פרופילים".
התוכנית של רגב ספגה בעבר ביקורת על כך שלמעשה תושבי מרכז הארץ מממנים אותה לטובת תושבי הפריפריה. הביקורות הגיעו בעיקר נוכח העובדה שבתוכנית הקיימת כיום הושוו מחירי הנסיעה הבודדת בכל הארץ לחמישה שקלים, מהלך שהעלה את מחירי בפריפריה - וכעת רגב מנסה לתקן חזרה.
על פי הרפורמה החדשה, חלק מאזרחי המדינה יזכו להנחות גדולות על רכישת חופשי-חודשי, ולמעשה כל תושבי היישובים החרדיים והערביים ייהנו מההנחה הגדולה, וכך גם תושבי הפריפריה ואפילו המתנחלים ביהודה ושומרון.
מבט מעמיק על המדד הסוציו-אקונומי והמדד הפריפריאלי של הלמ"ס מגלה כי רק תושבי ערים איתנות, רובן ממרכז הארץ, כמו חלקים נרחבים מתל אביב, גוש דן ואזור השרון, לא יזכו להנחות.