כשנה וחודש לאחר ששרת התחבורה מירי רגב הציגה לראשונה את השינויים שהיא רוצה לעשות בתעריפי התחבורה הציבורית, היום (חמישי) היא הציגה במתחם רכבת לוד את התוכנית הסופית יחד עם סגנה ח"כ אורי מקלב, וכשלצידה יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. התוכנית, שנקראת "צדק תחבורתי", תיכנס לתוקף בשתי פעימות - הראשונה כבר ב-25 במרץ, והשנייה לקראת סוף השנה.
• למצגת עם כל פרטי התוכנית - לחצו כאן

כשברקע המלחמה בעזה והקיצוצים הרבים בתקציבי משרדי הממשלה, גם התוכנית החדשה של רגב קוצצה משמעותית. עלותה המקורית עמדה כשהוצגה על ידי רגב בינואר 2023 על כ-740 מיליון שקלים בשנה. במשרד האוצר, כפי שנחשף ב-ynet, הופתעו אז מהצגת הרפורמה ללא ידיעתם ובכיר במשרד אף טען בשעתו כי "אין לה מקור תקציבי". מאז, התוכנית צומצמה וכך גם עלותה - שעומדת כעת לפי ההערכות על כ-250 מיליון שקלים בשנה.
התוכנית של רגב אמורה למעשה להחליף את הרפורמה של קודמתה בתפקיד מרב מיכאלי, "דרך שווה", שנכנסה לתוקף באוגוסט 2022. הרפורמה של מיכאלי צמצמה את 80 תעריפי האוטובוסים שהיו קיימים עד אז למספר תעריפים יחידים בכל הארץ, וספגה ביקורת בשעת הצגתה מהאופוזיציה ומהקואליציה. בעקבות "דרך שווה", חלק מהנוסעים, כמו טבריה וביתר עילית, שהיו משלמים עד אז 2.4 שקלים לנסיעה בודדת - נדרשו לשלם 5.5 שקלים.
2 צפייה בגלריה
המרוויחים העיקריים בתוכנית: תושדבי הפריפריה וחיילים. ארכיון
המרוויחים העיקריים בתוכנית: תושדבי הפריפריה וחיילים. ארכיון
המרוויחים העיקריים בתוכנית: תושדבי הפריפריה וחיילים. ארכיון
(צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock)
הרפורמה ההיא, שלא הבחינה בין פריפריה למרכז ועסקה בעיקר במחיר אחיד לנסיעה, הובילה לכעס רב בקרב תושבי ערים חרדיות ותושבי ערים במצב סוציו-אקונומי נמוך - וכעת רגב מחזירה לקבוצות אלו את ההנחות. למעשה, המרוויחים העיקריים מרפורמת "צדק תחבורתי" יהיו תושבי הפריפריה, לצד חיילים משוחררים. התוכנית של רגב קורצת גם לתושבי התנחלויות והציבור החרדי.

הנחות לצעירים ולחרדים: ההטבות, שפוצלו לשתי פעימות

בפעימה הראשונה של התוכנית, שתיכנס כאמור לתקוף ב-25 במרץ, תינתן הנחה של 50% ברכישת חופשי חודשי לתושבי יישובים ברמה 1-5 לפי ממד הפריפריאליות של הלמ"ס (מתוך דירוג של עד 10 - כש-1 הוא הפריפריאלי ביותר וב-10 נכללות הרשויות המקומיות המרכזיות ביותר, כמו תל אביב). הנוסעים שיזכו להנחה הזו יקבלו גם הטבות במחירי החופשי-חודשי לרכבות ואוטובוסים בנסיעה של מעל 75 קילומטר - מ-610 שקלים ל-305.
בפעימה הראשונה תיכנס לתוקף גם ההטבה לחיילים ולבני שירות - שיוכלו בשנה הראשונה שלאחר שחרורם לנסוע בחינם באוטובוס וברכבת. ילדים עד גיל 18 יזכו להנחה של 50% ברכישת חופשי-חודשי, וצעירים מגיל 18 עד 26 (כולל) יזכו ל-33% הנחה על נסיעות ועל רכישת חופשי-חודשי מכל הסוגים. זכאי ביטוח לאומי ואנשים עם מוגבלות יזכו בהנחה של 50%. העובדה שהתוכנית מעניקה הטבות לא רק לסטודנטים וחיילים אלא גם לצעירים באופן כללי, מהווה כנראה קריצה מרומזת לציבור החרדי.
הפעימה השנייה בתוכנית, שתיכנס לתוקף לקראת סוף השנה, תכלול הורדת גיל הזכאות לנסיעות בחינם עבור אזרחים ותיקים - מגיל 75 לגיל הפנסיה (67 לגברים ו-62 לנשים). כמו כן, תתווסף לתוכנית הנחה של 50% על נסיעות ועל רכישת חופשי-חודשי לתושבי הפריפריה החברתית בשכונות באשכולות סוציו-אקונומיים 5-1 (לפי הגדרות הלמ"ס). מדובר בדירוג שונה מהדירוג הפריפריאלי, ובכך התוכנית תעניק הנחות גם לתושבי שכונות "חלשות" יותר בערים כדוגמת תל אביב או חיפה.
הרפורמה בתחבורה הציבורית
הרפורמה בתחבורה הציבורית
הרפורמה בתחבורה הציבורית
במשרד התחבורה חישבו את החיסכון שאמורים להשיג נוסעים בעקבות הרפורמה: כך למשל חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי באזור 1 שבמרכז (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת - במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.
תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי-חודשי אזור 1) ועד 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי-חודשי ארצי, הכולל רכבת, בעלות של 305 שקלים במקום 610 שקלים). צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי-חודשי אזור 1) ועד 2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי-חודשי ארצי כולל רכבת).

הציבור מתוסכל, ורגב מודה: זה לא מספיק

"המפגש בין האזרח לתחבורה הציבורית הוא דרמטי ויש לעשות הכול כדי לשפר אותו, לחבר קהלים ולאפשר לאזרח שוויון הזדמנויות על ידי חיבוריות", אמרה היום רגב בהשקת התוכנית. "על מנת לעודד את האזרחים לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית עלינו לעודד אותם - בין היתר כדי להפחית את הגודש בכבישים שעולה למשק 40 מיליארד שקלים בשנה".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב ודוד ביטן
מירי רגב ודוד ביטן
רגב לצד ח"כ ביטן בהצגת התוכנית. היא הודתה שצריך לעשות יותר
(צילום: שמוליק דודפור)
רגב הודתה כי השינוי במחירים לא יספיק כדי להעביר את הציבור לתחבורה הציבורית, אלא הוא צריך להשתלב עם דברים נוספים. "המהפכה חייבת לבוא לידי ביטוי במדיניות החיבוריות. אם לא יהיו כלים ותשתיות - אנשים לא יעברו לתחבורה הציבורית", אמרה היום רגב. "זה אומר להרחיב את הכבישים, לאפשר נתיב לרכבת קלה או לרכבת על גלגלים. אם בתקציב הנוכחי נלחמנו על שיפור הכבישים, הדבר הזה יעמוד בבסיס התקציב הבא".
למרות המסרים האופטימיים, נראה שבינתיים הציבור לא מרוצה מרמת השירות שהוא מקבל בתחבורה הציבורית. בסקר של עמותת "15 דקות", שפורסם ב-ynet בחודש שעבר, נמצא כי יותר מחמישית מהמשתפים (22%), קבעו כי מצבה של התחבורה הציבורית בישראל גרוע - ודירגו אותה עם הציון 1 מתוך 5. 27% מהנשאלים נתנו את הציון 2, ו-34% נוספים דירגו את התחבורה הציבורית בארץ עם הציון 3. רק 2% הגדירו את התחבורה הציבורית בעירם כטובה מאוד.