השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים הבוקר (רביעי) הערכת מצב מיוחדת עם בכירים במשטרה לקראת יום ירושלים ומצעד הדגלים שייערך מחר. "בעזרת השם נחגוג מחר את יום ירושלים - בירתנו הנצחית, ירושלים אהובתנו, ירושלים משוש חיינו", אמר בן גביר. "המדיניות של השר היא מאוד ברורה ביום הזה. יום חג, המדיניות היא לאפשר חופש תנועה מוחלט של יהודים ברחבי ירושלים. כל האיומים לטרור, כל האיומים בבריונות, כל האיומים בפרובוקציה כזו או אחרת צריכים להיגדע ויפה שעה אחת קודם".
"אין ספק שיהיו כאלה שינסו לשבש את השמחה ואין לי ספק אדוני הממ"ז (מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן) שאתה תעמוד שם בצורה נחושה, תקיפה, יחד עם המפכ"ל והסמפכ"ל, בצורה חד משמעית, מצעד דגלים, מצעד של חג, עלייה של יהודים להר הבית, בלי שמאן דהוא יחשוב שאפשר לאיים עליהם או לפגוע בהם ובעיקר, מסר לעולם כולו, משטרת ישראל שומרת על ירושלים. הפקדנו שומרים בירושלים ובעזרת השם ירושלים תיצבע מחר בצבעי כחול לבן, צבעי חג, בשמחה גדולה".

סגן ניצב אמיר בן קיקי, קצין אגף המבצעים במרחב קדם של מחוז ירושלים במשטרה, אמר בריאיון ל-ynet radio כי עדיין לא ידוע אם בן גביר ישתתף במצעד, וסיפר על ההיערכות במשטרה.
"אני מניח שנדע לפני הצעדה אם הוא צועד או לא. ההערכות המבצעית מבחינתנו, לא משנה אם השר צועד או לא. אנחנו נערכים לאירוע הזה כבר מספר חודשים", אמר בן קיקי. "נמשיך לאפשר את חופש הפולחן ליהודים שיגיעו ויצעדו עם דגלים במסלול הצעדה, וכמובן המוסלמים, יאפשרו להם להגיע למחוז חפצם אם זה להתפלל בהר הבית או בכל מקום אחר".
2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
בן גביר במצעד הדגלים, לפני שנתיים
(צילום: רויטרס)
יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב ייפרסו ברחבי ירושלים כדי לאבטח את האירוע הנפיץ. "אנחנו נמצא בכל נקודות החיכוך ובכל המקומות הומי האדם שיש בירושלים, הן במערב העיר והן במזרח העיר", אמר בן קיקי. "3,200 שוטרים, גם במבצע וגם בשגרה, זה המון כוחות. חלקם גלויים, חלקם סמויים. יש לנו המון אמצעים טכנולוגיים".
עדיין לא ברור גם אם בן גביר יעלה מחר להר הבית - כפי שנהג לעשות ביום ירושלים בשנים עברו – ובתגובה לפניית ynet בנושא השיב אתמול: "עוד לא החלטתי". "לא המלצנו לשר אם לעלות או לא לעלות", הסביר בן קיקי. "כל אדם, בטח ח"כ, בטח שר, יכול להגיע לאן שהוא רק רוצה. אנחנו מבצעים הערכות מצב סדורות ברשותו של מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, לכל אירוע ונערכים לכך. כל מי שרוצה להגיע יוכל להגיע, להסתובב, לצעוד, ואנחנו נערכים על מנת לאבטח את הצירים, את נקודות החיכוך".
על ביקור בהר הבית, הוא הוסיף כי "יש שעות ביקור, יהודים יעלו בשעות הביקור. שום דבר לא השתנה, לא השעות, לא הימים, אין שום צעדות מתוכננות בהר הבית. יש המון פייק ניוז שמנסים ליצור ואנחנו מאוד מקווים שבצד השני יבינו שזה פייק ניוז ולא יאמינו להסתה ברשתות".

לדבריו, אם בן גביר יחליט לבסוף שהוא כן רוצה לעלות להר הבית, "תיערך הערכת מצב על ידי מפקד המחוז ויתקבלו החלטות בהתאם לאיומים הקונקרטיים או כל דבר שיש. מבחינתנו עליה של שר, עליה של ח"כ, אולי היא מרחיבה את ההיערכות אבל ההיערכות היא תמיד מאוד משמעותית, מאוד חזקה ויודעת לתת מענה לכל איום שהוא".
אלחנן שקולני, יו"ר צעירי המחנה הלאומי וממארגני מצעד הדגלים, אמר שהאירוע מתוכנן "בתיאום מוחלט עם המשטרה, לפי ההערכות הבנתי שזה אמור לעבור חלק, זה אמור לעבור בסדר גמור". לדבריו, המארגנים מעריכים כי כ-200 אלף בני אדם צפויים להשתתף במצעד.
"אנחנו יודעים להיות ריבוניים שם ולצעוד שם בלי לעשות 'פרובוקציות', אנחנו צועדים שם כי זו ארץ ישראל שלנו, לא אמורה להיות בעיה. הפרובוקציה מתחילה כשאנחנו לא בטוחים שזה המקום שלנו ואנחנו הולכים שם בהססנות כאילו אנחנו אורחים, אז הם באמת מרגישים שזה שלהם והם מקבלים את הכוח להתנגד ולדרוש את זה", אמר שקולני.
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים, בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף כי "זה אירוע ממלכתי, זה אירוע שלא עושים בו פרובוקציות, זה אירוע של אחדות, של הנפת דגל. אם הפרובוקציה היא לצעוד עם דגל ישראל, אנחנו כן נעשה את הפרובוקציה הזאת. חוץ מזה נצעד בשמחה, בשירים, עם חיוך גדול. בסוף צריכים להראות מי הריבון".
לדבריו, "הסיפור פה זה השליטה, מי פה בעל הבית. או שחמאס והמחבלים הם בעלי הבית וערביי ישראל יכתיבו לנו, מזרח ירושלים יכתיבו לנו מה יהיה פה, והם יגידו לנו איפה לצעוד, או שאנחנו נגיד חבר'ה, זה שלנו, אנחנו צועדים במסלול הזה, לא יהיו פרובוקציות אם אתם לא תעשו פרובוקציות". שקולני אמר עוד כי "הציבור שלנו ממלכתי, מציית, גאה במדינה. זה פסטיבל רציני של כל מי שחשובה לו המדינה, מי שאוהב את המדינה, מי שממלכתי".

באולפן ynet התעמתו בסוגיית מצעד הדגלים מנכ"ל "בידינו - למען הר הבית" תום ניסני ויו"ר "תג מאיר" גדי גבריהו. אחרי הדיווח שלפיו מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא איים להוציא נגדו צו הרחקה למשך חודש מהר הבית והעיר העתיקה בשל "סיכון ביטחון המדינה", ציין ניסני: "כל הפעילות שאני עושה היא גלויה, הייתי איש צבא ואין לי מה להסתיר. מחר יהיה מצעד, יהיו עליות להר הבית. אני חושב שצריך להגדיל אותן".
גבריהו אמר: "מצעד הדגלים המסורתי התחיל מיד אחרי מלחמת ששת הימים. הסיפור של צעדה ברובע המוסלמי והשבתת המסחר הוא יחסית חדש. השתלטו על המצעד הזה עמותות ימין קיצוניות, והפכנו את זה לאיזשהו משהו מקודש. מי אמר שחייבים כל שנה לכבוש את ירושלים מחדש? משביתים את המסחר, חובטים בתריסים, שרים 'ואנקמה נקם אחת משתי עיני מפלסטין ימח שמם'".
ניסני השיב: "כמה אנשים מתוך 100 אלף צועדים דפקו על תריסים? לפי מה שהוא אומר אז גם את ההפגנות בקפלן בתל אביב צריך לבטל כי מישהו תקף שוטר. דווקא בתור אדם שלא חובש כיפה, אני אומר שהמצעד הזה הפך להיות של הציונות הדתית. זה מצעד של כולם, זו העיר העתיקה של כולם, זה הרב הבית של כולם. עצם הפעילות שלו זה כדי לבטל כל דבר שקשור לצעדה עם דגלים ביום ירושלים".
אנשי "תג מאיר" יחלקו מחר בבוקר פרחים בכיכר ספרא בעיר. "אנחנו חושבים של-40% מתושבי העיר שהם מוסלמים, יום ירושלים זה לא החג שלהם. אנחנו באים עם פרחים, 'דבר אליי בפרחים'. אין לי שום בעיה עם המצעד, אני רק אומר לא לצעוד בתוואי הזה ולצעוד בלי שירי שנאה".