פחות מ-48 שעות לפני תחילתו של מצעד הדגלים בבירה, כאשר יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב יתפרסו כדי לאבטח את האירוע הנפיץ - במשטרת ירושלים מעלים כוננות ונערכים גם לאפשרות שיבוצע ירי רקטי לעבר הבירה, כפי שקרה במצעד הדגלים לפני שנתיים - דווקא לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו קבע אז כי הוא לא יעבור בשער שכם.
לקראת יום ירושלים מחר (חמישי), ובעקבות המצעד, מערכת כיפת ברזל בכוננות בכל רחבי המדינה, אך עם זאת במשטרה מבהירים: "זה איננו האיום המרכזי או איום קונקרטי בשלב זה". גורם בכיר במחוז ירושלים הדגיש כי התממשות של ירי רקטי לבירת ישראל נחשב לתרחיש פחות סביר, לפחות כרגע.
בתוך כך, לא ברור אם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יעלה ביום ירושלים להר הבית - כפי שנהג לעשות בשנים עברו. "עוד לא החלטתי", אמר בעקבות פניית ynet.
6 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
השר בן גביר יעלה להר הבית? "עוד לא החלטתי"
6 צפייה בגלריה
אזעקות באזור ירושלים
אזעקות באזור ירושלים
רגע האזעקה ב-2021, אז דווקא המצעד לא עבר בשער שכם. "זה איננו האיום המרכזי השנה"
(צילום: AP)
למרות זאת, המשטרה העבירה הנחיות למארגני האירוע אם הוא אכן יקרה: עשרות סדרנים יוצבו לאורך מסלול הצעידה ויחלקו הוראות לקהל הצועדים. בנוסף תבוצע כריזה באמצעות רמקולים שתנחה את הצועדים היכן לתפוס מחסה.
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורגמן, התייחס לאיום זה ואמר: "כמובן שזה חלק מההיערכות, אנחנו מתרגלים בכל זירה בצעידה מצב של ירי תלול מסלול, יש רשת כריזה ונקודות שאליהן הציבור יופנה. ניתחנו את כל הזירות למענה הזה". בנוסף פיקוד העורף צפוי להיכנס לתמונה במקרה שבו אכן יבוצע ירי רקטי שכזה.
הגורם הבכיר במחוז הוסיף: "מחובת המשטרה להיערך לכל תרחיש ביטחוני, בטיחותי ועוד תרחישים. המשטרה נערכת למגוון התרחישים והאיומים הפוטנציאליים כולל ירי רקטי. האיומים מגוונים - והאיום הרקטי דווקא אינו מרכזי בשלב זה".
6 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
"מצעד הדגלים יתקיים במסלולו, כסדרו וכהלכתו"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)

בארה"ב קראו לנהוג באיפוק, וסגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל אמר כי הבית הלבן "קורא לכל הצדדים לשמור על רוגע, לנהוג באיפוק ולהימנע מפעולות ורטוריקה שיסלימו את המתחים". כנשאל מדוע ממשל ביידן לא מבקש מישראל למנוע את קיומו של המצעד, אמר כי "אנחנו מאמינים בזכות של יחידים להביע את עצמם ולעשות זאת בשלווה".
דובר חמאס בירושלים, מוחמד חמאדה, אמר כי כל תוקפנות באל-אקצא תגרום ל"התפוצצות המצב", והדגיש כי מדובר בעמדה קבועה שלא תשתנה ולא השתנתה. "כדאי שהכובש יבין זאת, כי הכוונה די ברורה. העם הפלסטיני והתנגדותו לא יאפשרו שום תוקפנות ועבירה", איים. חמאדה קרא בהצהרה מיוחדת שפורסמה בסוכנות הידיעות "שהאב", המזוהה עם חמאס, להמוני העם הפלסטיני וכל מי שיכול להגיע למסגד אל-אקצא, ולהפגין נוכחות בעיר כדי לסכל את מצעד הדגלים.
הוא הוסיף כי "החובה הקטנה ביותר בשלב זה" היא ללכת לירושלים ומסגד אל-אקצא. "צריך להיות שם באלפים כדי ליצור חומה שתחסום את מצעד הדגלים". הוא ציין כי "הכיבוש ממשיך בניסיונותיו ליישם את תוכניותיו הנסתרות נגד ירושלים ומסגד אל-אקצא". לדבריו, "ישנם מניעים רבים לכיבוש כדי להמשיך את המתקפה על אל-אקצא". הוא הצביע על כך שהעמדה שהוכרזה על ידי ההתנגדות הפלסטינית והעם הפלסטיני עדיין איתנה, והיא ש"אל-אקצא הוא קו אדום".
בישראל מבטיחים כי בכל מקרה, לאחר הבטחת נתניהו שלשום, מצעד הדגלים יעבור מחר לפי התוואי המתוכנן ובכללו שער שכם, אולם במקביל נערכים במערכת הביטחון לכמה תרחישים של הפרות סדר וניסיון להוציא אל הפועל פיגועים וירי רקטות מרצועת עזה.
6 צפייה בגלריה
דורון תורג'מן
דורון תורג'מן
"זה כמובן חלק מההיערכות". ניצב דורון תורג'מן
(צילום: טל שחר)
6 צפייה בגלריה
מוחמד חמאדה חמאס
מוחמד חמאדה חמאס
הזהיר מ"התפוצצות". מוחמד חמאדה
בחמאס, שכרגע מפזר איומים עמומים, נמנעו ממעורבות בעימות בשבוע שעבר בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי במסגרת מבצע "מגן וחץ". אוסאמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון, אמר אתמול בצהריים: "כל מעבר על קווים אדומים כלשהם, פירושו שלהתנגדות תהיה מילה והחלטה. אם הכיבוש חושב שעם התוקפנות שלו על עזה הוא סגר את הדלת למנוע עימות נוסף כדי להבטיח את צעדת הדגלים - אזי הוא טועה".
חאזם קאסם, דובר חמאס, נשמע פחות מאיים בתגובה מעשית של ארגונו. לדבריו, "מה שמכונה מצעד הדגלים הציוני הוא אחד הכלים של מלחמת הדת שמנהלת הישות הציונית נגד זהות מסגד אל-אקצא המבורך והזהות הפלסטינית-ערבית של העיר הכבושה ירושלים. העם הפלסטיני ימשיך במאבקו הלגיטימי על זהות ירושלים ואל-אקצא. הקרב על המקומות הקדושים של המוסלמים והנוצרים פתוח".
בג'יהאד האיסלאמי אמרו אתמול: "ההתנגדות תהיה במצב של כוננות לצעדת הדגלים ולא תרשה שום תוקפנות". מפקד מחוז ירושלים תורג'מן אמר אתמול כי "אף ארגון טרור לא יכתיב לנו את סדר היום בנושא קיום אירועים לאומיים".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:37, 16.05.23