פחות משלושה שבועות לאחר פתיחת החקירה, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד בעלת פעוטון בפתח תקווה ובתה הגננת שלפי הרשויות התעללו ותקפו פעוטות שהיו תחת אחריותן. במשטרה ייחסו למנהלת הגן, אורלי דווידוביץ' (55), ולבתה הגננת דניאל לייבוביץ' (32), פגיעה ב-10 מתוך 13 ילדי הפעוטון.
יחד עם הכתב אישום הוגשה בקשת חילוט תקדימית לחצי מדירתה של האם, שבו הופעל הגן והגננת התגוררה בו. תקנות סדר הדין הפלילי קובע שכל רכוש ששימש למטרת עבירה אפשר לחלט אותו - ובפרקליטות טוענים שדוידוביץ' רכשה את הדירה במטרה שישמש כגן, ולכן המדינה מבקשת להחזיק בה במטרה לפגוע כלכלית בבעלת הגן כפי שעושים לעבריינים.
6 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
בעלת הגן ובתה הגננת בבית המשפט
(צילום: אביגיל עוזי)
כתב האישום שאותו הגישה עו"ד טלי קרת מפרקליטות מחוז המרכז מגולל מאות מקרים שבהם השתיים התעללו ותקפו באופן תדיר, ביחד ולחוד, את הפעוטות שהיו תחת אחריותן. לייבוביץ' מואשמת בעשרות מקרים של תקיפת תינוקות ופעוטות בגן, בין היתר בכך שהרימה אותם באמצעות משיכת קצות ידיהם או תוך אחיזה בחולצתם והנפתם באוויר. כמו כן היא נהגה להכות, לדחוף ולמשוך את הפעוטות. עוד נטען כי לייבוביץ' נהגה להותיר את הפעוטות לפרקי זמן ארוכים ללא השגחה ואף נהגה להותיר חלק מהפעוטות קשורים בטרמפולינה או בלול למשך שעות ארוכות.
כך למשל, באחד המקרים ניגשה לייבוביץ' לאחד הפעוטות אשר ישן באותה העת במיטת לול. בעודו ישן, אחזה בעורף חולצתו, הרימה אותו במהירות ובפתאומיות והניחה אותו על הרצפה. הפעוט פרץ בבכי ונשכב על הרצפה על מנת לחזור לישון. בשלב זה שבה לייבוביץ' ואחזה בחוזקה בעורף חולצתו, הניפה אותו באוויר בעוצמה מעלה ומטה מספר פעמים, כאשר רגליו נחבטות ברצפה, הכול בעוצמה רבה ובעוד הפעוט מטלטל באוויר. לאחר מכן הורידה את הפעוט לרצפה ועזבה את החדר.
6 צפייה בגלריה
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוזי לוד היום
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוזי לוד היום
ההורים בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)

הפעוט נפל לרצפה, נחבט בראשו ופרץ בבכי

במקרה נוסף, ניגשה לייבוביץ' לפעוט ששיחק עם אחד הכיסאות בגן וסטרה לו בחוזקה במצחו ללא סיבה נראית לעין. כתוצאה מעוצמת המכה נחבט ראשו של הפעוט בלול סמוך והוא נפל לרצפה ופרץ בבכי ונותר כך עד שלייבוביץ' יצאה מהחדר. זמן לא רב לאחר מכן התקרבה לייבוביץ' לאותו פעוט והכתה אותו בחוזקה בראשו תוך שדחפה אותו אחורנית. כתוצאה ממעשיה הפעוט נפל לרצפה, נחבט בראשו ופרץ בבכי.
בהזדמנות אחרת, עת חיתלה את אחת הפעוטות, הבחינה לייבוביץ' כי פעוט אחר נרדם בכיסאו. בתגובה, נטלה חיתול בד והצליפה באמצעותו בחוזקה בראשו של הפעוט אשר התעורר בבהלה כתוצאה מהמכה, ופרץ בבכי. בהמשך הוציאה אותו מכיסאו ודחפה אותו כך שנפל ונפגע בראשו.

בעלת הגן דווידוביץ' מואשמת כי בהזדמנויות רבות תקפה תינוקות ופעוטות, בין היתר הרימה אותם תוך אחיזה בחולצתם והנפתם באוויר, וכן הכתה, דחפה ומשכה את הפעוטות. כמו כן, דווידוביץ' נהגה להעניש פעוטות על ידי הוצאתם מהגן והותרתם ללא השגחה, כל זאת תוך התעלמות מבכיים. בנוסף, דווידוביץ' נכחה וצפתה ברבים ממעשי ההתעללות והתקיפה של בתה הסייעת, מבלי שפעלה בנדון ובכך אפשרה את המשך התקיפה וכל זאת תוך שהיא מסתירה מהורי הפעוטות את ההתרחשויות בגן.
חלק מהאישומים המתוארים בוצעו כאמור לטענת הפרקליטות על ידי כל אחת מהנאשמות לבד, וחלקם האחר בצוותא. כך למשל, באחד המקרים שהתה אחת הפעוטות בחדר התינוקות בעודה חגורה בטרמפולינה כשהיא לבדה. תוך מאמציה של הפעוטה להשתחרר מהטרמפולינה, היא התהפכה כך שהטרמפולינה מעליה והיא קשורה תחתיה.
6 צפייה בגלריה
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוזי לוד היום
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוזי לוד היום
הורי הפעוטות מחוץ לאולם בית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך לכך פרצה הפעוטה בבכי, אז נכנסה דווידוביץ' לחדר, הביטה בפעוטה כשהיא בוכה ושוכבת מתחת לטרמפולינה, התעלמה מכך והמשיכה בדרכה מבלי לסייע לפעוטה. בהמשך, נכנסה לחדר לייבוביץ' אשר אחזה בטרמפולינה והפכה אותה, תוך הטחתה בחוזקה ברצפה, כך שהפעוטה הטלטלה בתוכה כאשר ראשה מוטה כלפי מטה ורגליה כלפי מעלה בעוד הפעוטה בוכה. לאחר מכן שחררה לייבוביץ' את הפעוטה מהחגורה, הרימה אותה מפרקי ידיה והניחה אותה על הרצפה.
במקרה נוסף נכנסה לייבוביץ' לחדר שבו שהו כמה פעוטות עם דווידוביץ', והכתה עם ידה בחוזקה את אחד הפעוטות בראשו ללא סיבה נראית לעין. כתוצאה מהמכה, נשכב הפעוט על הרצפה בתנוחת מגננה, כאשר גופו מכווץ, ראשו טמון ברצפה, רגליו מקופלות וגבו כלפי מעלה. הפעוט נותר בתנוחת המגננה כרבע שעה, כאשר כל אותה העת שתי הנאשמות נוכחות ואף אחת מהן אינה ניגשת אליו.

כתב האישום מייחס לאם ובתה ריבוי עבירות של התעללות בקטינים חסרי ישע וריבוי עבירות של תקיפת חסר ישע על ידי אחראי שגורמת חבלה של ממש. הפרקליטות מבקשת להאריך את מעצרן של השתיים עד תום ההליכים המשפטיים נגדן.
בפרקליטות אמרו: "כתב האישום שהוגש מתאר אירועים קשים שהדעת של כל אדם נורמטיבי אינה סובלת – מעל 200 אירועי אלימות והתעללות שנעשו במשך חודשיים על בסיס יומיומי, שיטתי, בפעוטות רכים שלא עשו דבר לאף אחד. כואבת במיוחד העובדה שהדברים נעשו דווקא על ידי מי שהיו אמורות לדאוג לשלומם ולהגן עליהם.
"הנאשמות הן גננת, מנהלת ובעלים של הגן ובתה המשמשת סייעת, שההורים הפקידו בידיהן את היקר להם מכול. במקביל להגשת כתב האישום הוגשה גם בקשה לחילוט הדירה שבבעלות הנאשמת, אשר שימשה להפעלת הגן בו בוצעו העבירות. זהו צעד נוסף וחשוב במאבק הבלתי מתפשר שמנהלת הפרקליטות נגד התעללות בפעוטות ובחסרי ישע". עורכי הדין של האם והבת הודו ב"ניצוץ ראייתי", כלומר שיש דברים בגו - והמשפט ייפתח בשמיעת ההוכחות ב-27 במרץ. עד אז השתיים יישארו במעצר.
6 צפייה בגלריה
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
אורלי דוידוביץ'
אורלי דוידוביץ'
אורלי דווידוביץ'
6 צפייה בגלריה
דניאל דוידוביץ' הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן
דניאל דוידוביץ' הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן
דניאל לייבוביץ'
(מתוך פייסבוק )
בהקלטות שונות מהגן שהגיעו לידי ynet תועד דיבור פוגעני כלפי הפעוטות, כמו "מ' הזה אהבל", "גם ח' האהבלה הזו, שתיחנק אמא שלה, שתמות. איך היא לא קיבלה קורונה השטן הזו?". אורלי הוקלטה בהמשך אומרת: "ש' שטן" ונשמעת צורחת: "תלכי מפה, תלכי מפה כבר".
במצלמות האבטחה בגן תועדו מקרי אלימות שכללו בין היתר הטחה, טלטול, הזנחה ומשיכה בשיער בצורה אגרסיבית של פעוטות בני שנה עד שלוש. עוד עלה כי הגננת נהגה לשים חיתולים לילדים גמולים מבלי שההורים ידעו על כך. "אמרתי לא לשים לפני הורים באים", כעסה עליה אמה, והיא ענתה: "אבל אני לא יכולה. אני לא יכולה להיות עם כל הילדים, גם לדאוג שלא יהיה בכי, גם לתת להם לאכול, גם וגם וגם וגם. אני לא יכולה, יש לי רק שתי ידיים. אז תיכף היינו אולי מנקות קקי מהרצפה? את היית מנקה קקי מהרצפה?".
אמה המנהלת אורלי ענתה לה, תוך שהיא למעשה מבהירה שתשקר להורים: "אני אגיד שאני לא ידעתי, אני לא אסביר, אני אגיד שאני לא הייתי פה". הבת הגננת הגיבה: "אני לא אעבוד כמו בת זונה וגם אנקה קקי מהרצפה".
אורי סקוזהעו"ד אורי סקוזהצילום: גלעד מורג
את הורי הפעוטון ליווה עורך הדין אורי סקוזה. חן קובריץ כהן, דוברת מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, אמרה כי "המקרה הזה לוקח אותנו שנתיים וחצי אחורה להפגנות מול ביהמ"ש מחוזי בלוד עם התפוצצות הפרשה של כרמל מעודה. שנתיים וחצי עברו ונראה כי מגפת ההתעללות רק התעצמה. מדובר בכתב אישום קשה של 12 תינוקות שספגו אלימות מידיהן של אורלי ודניאל לכאורה.
"במעבר על כתב האישום חשוב לומר שיש פה כתב אישום מהחמורים שראינו. 12 תינוקות מתוך 15 שפשוט ספגו אינספור מקרי התעללות ותקיפה. התמונות של הורים מרוסקים, שלא יודעים איך להתמודד בכלל עם האותיות של הילדים שלהם בכתב אישום. מטה המאבק פועל ללא אות למיגור התופעה הבלתי נתפסת הזו, והיום אמור לעלות החוק להחמרת ענישה והגיע הזמן שחברי הכנסת יעשו מעשה למען הילדים ויעבירו את החוק".
דניאל ביכלר, יו"ר עמותת דור איתן לקידום מעמד הילד בישראל, הוסיפה כי "המקרה הקשה שנחשף בגן הילדים בפתח תקווה מעיד שכמדינה, לא למדנו כלום. העובדה שאחרי מקרה יסמין וינטה ז"ל וגן הזוועות של כרמל מעודה, אנו ניצבים שוב בפני הסעיפים הנוראיים והקשים האלה בכתב האישום שהוגש היום, מעידה אלפי מונים על הדרך השגויה שבה צועדת מדינת ישראל. הגיע הזמן לפיקוח אמיתי, ל'שיניים' של החוק שיעזרו למנוע אירועים כאלה, להכשרה של אנשי הצוות ולטיפול יסודי בעולם הפרוץ של גילאי 3-0. אף ילד לא צריך לעבור את הרע הזה ואין לנו צורך בעוד ועוד כתבי אישום קשים, שמדירים שינה מעיני ההורים כולם במדינת ישראל. הגיע הזמן לעשות מהפכה. לא פחות".
עורכות הדין תמי ושחף אולמן, שמייצגות את הנאשמות, הודו כי יש "ניצוץ ראייתי" נגד הלקוחות שלהן, והן הסכימו להאריך את מעצרן עד לדיון הבא.