לפיד: "ממשלה שפועלת נגד מדינת ישראל"
(צילום: ערוץ כנסת)

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (שלישי) כדי לדון בקידום החקיקה ובהכנת הצעת החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית, במקביל ל"יום השיבוש" והמחאות הנרחבות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית. בפתח הדיון יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הודה "ל-64 ח"כים שהצביעו אתמול בעד החוק". ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) עקץ בתגובה: "אנחנו מודים למאות אלפי המפגינים". ראש האופוזיציה לפיד מתח ביקורת חריפה על הממשלה: "החוק הזה יהפוך את מדינת ישראל לענייה ומפולגת יותר. ממשלות שפועלות באופן כל כך בוטה מול האינטרסים הישראלים לא ישרדו".
לפיד נאם בוועדה: "אנחנו בימי בין המצרים, שלושת השבועות שבין הקריאה הראשונה שפקעו את חומות ירושלים לבין הקריאה השנייה והשלישית שחרב בית המשפט. הלקח האמיתי חורבן בית המקדש הוא שאנשים קיצוניים אף פעם לא רואים את ההשלכות של המעשים שלהם. הקנאות מעוורת אותם. מאז הנס הזה שאנחנו עכשיו בירושלים במדינה חופשית, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה ההשלכות של כל חוק שאנחנו מעבירים, מה הוא יעשה לעתידה של המדינה. הדבר הטוב בחוק בחוק הזה הוא שמדובר בתחילת סופה של הממשלה שלכם. הוא יוביל למפלתה".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"תזרקו את החוק הזה לאשפה". לפיד בוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד הזהיר לפיד כי "כל אזרח ישראלי ירגיש את הפגיעה של החוק הזה בכיס שלו, הוא יפגע בכלכלה פגיעה חמורה. החוק הזה יגרום לנזק מדיני חמור לישראל - הוא יבודד אותנו ויכניס אותנו למועדון המדינות המביכות שהעולם נסוג מהן בצעדים זהירים. הייתי ראש ממשלת ישראל, רק כשאתה יושב שם אתה מבין כמה לכל מעשה שלנו יש השלכות שקשה לאמוד אותן. איך הכלכלה משפיעה על הביטחון, איך הביטחון משפיע על יחסי החוץ, איך הדיון הזה פה, שנראה לנו ספציפי וצר, ישפיע בסופו של דבר על המאבק בגרעין האיראני ועל תקציב החינוך של הילדים שלנו".
לפיד עקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר המשפטים לוין, שציטטו מדברים שאמר על סוגיית הסבירות לפני כמה שנים. "אם אני לדעתכם האדם הנכון להוביל את התיקון של המערכת, אני מקבל עליי את התפקיד ואומר לכם לזרוק את החוק הזה לאשפה. אנחנו נביא חוק שיתקן את המערכת ולא יפגע פגיעה חמורה באינטרסים של ישראל".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
לפיד פונה ליו"ר רוטמן היום בוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מנסור עבאס (רע"מ) התייחס לביטול עילת הסבירות ברקע הפשיעה הגואה בחברה הערבית: "לא פעם היינו צריכים להיעזר בסעד המשפטי כדי לרסן את הדורסנות בחלק מהחלטות הממשלה. בכל יום אנחנו סופרים נרצחים ופצועים, אנשים ממשיכים לחיות בפחד ואיבדו מזמן את תחושת הביטחון, אך הממשלה הזאת במשך שישה חודשים כמעט ומתעלמת מהנושא.האם זה סביר בעיניכם? ה'רפורמה' הזו תוביל אותנו להרס משפטי". ח"כ יואב סגלוביץ תקף כי "ביטול עילת הסבירות משמעותה שחרור מבלמים ומאחריות. אתם לא מסוגלים למשול ברצון של האנשים לחיות במדינה מתוקנת".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) קרא בדיון למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לעצור באופן מיידי את השימוש במכת"זיות. "הבית חרב מכיוון שכאשר קיצוניים משתלטים על ההנהגה, השנאה והרעל מחלחלים למטה לכל חלקי החברה. כשדודי אמסלם הוא שר במשרד המשפטים, וכששלמה קרעי הוא מבכירי דוברי הליכוד, כשהאנשים מלאי הרעל והשנאה האלה הם הקול המוביל של מפלגת השלטון - מה הפלא שהחברה הישראלית מגיעה למחוזות כאלה של שנאה?", אמר.
ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל) קרא לציבור הערבי להצטרף להפגנות: "בכל מקום בעולם, רק ברית בין הדמוקרטים לקבוצת מיעוט, רק כך אפשר לנצח, אנחנו לבד לא יכולים והציבור הערבי הוא הראשון להיפגע מההפיכה המשטרית״.ח" כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "אם תעצרו את החקיקה ותעשו משהו שהוא לא ביטול עילת הסבירות והכשרת השחיתות, ההפגנות יפסיקו. האנשים האלה לא מחפשים תעסוקה, הם פשוט מרגישים שאין להם ברירה. כל אדם הגון יצטרך לקבל החלטות רק לפי החוק ולא לפי גחמות של פוליטיקאי כזה או אחר. האחריות היא על הממשלה".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר הוועדה שמחה רוטמן
( צילום: שלו שלום)
במשך כמה שעות רוטמן מנע מיועמ"ש משרד האוצר, אסי מסינג, לדבר בדיון - מכיוון שדעתו בנושא המהפכה המשפטית לא מקובלת על הממשלה. יו"ר הוועדה רוטמן אישר לו לדבר רק אחרי התערבות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, תקפה: "הדברים של אסי מסינג מאוד חשובים לדיון הזה. לכנסת ולוועדה יש אינטרס שדבריהם של עובדי המדינה ישמעו, בוודאי בענייני חקיקה שהיועצים המשפטיים משתמשים בעניין בכל יום. הוועדה לא כפופה לשר האוצר או לשר כזה או אחר שאוסר על עובדי משרדו לדבר. זה חלק מעבודת הוועדה וחובה לאפשר את זה". גם המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, לא קיבל את זכות הדיבור בוועדה - בדיון שנמשך כארבע שעות, ולאחר שכל הנוכחים כבר דיברו.
עו"ד מסינג אמר כי "מעולם לא התבקשתי ולעולם לא אתאם את עמדתי עם שרים במשרד, אני במשרד האוצר יותר מ-26 שנים ודיברתי לאורך השנים באינספור דיונים. אבקש להדגים מה המשמעות של החור השחור, שאמר עו"ד לימון, שיגרום ביטול עילת הסבירות, במשרד האוצר. משרד האוצר כולל ארבעה אגפי ליבה, שלוש יחידות סמך, ובשל היקף זה מתקבלות במשרד אלפי החלטות אם לא יותר. חלק מההחלטות הן בהאצלה של שר האוצר או הממשלה. מינויים במשרד האוצר של ארבעה ראשי אגפי המשרד מתקיימים ללא מכרז, לפי תנאי סף שנקבעים בתוך המשרד יחד עם נציבות שירות המדינה. החשב הכללי, למשל, יש לו שורה של סמכויות ובהן הוא מורשה להתחייב מטעם המדינה לכל התקשרות, רשאי לתת פטור ממכרז, קובע שורה של הוראות בניגוע לתקציב, רכש וכו', כל מה שנעשה זה לפי נהלים פנימיים של המשרד שמשתנים מעת לעת".
רוטמן שאל אותו: "זה באישור ממשלה? אתה אומר - הממשלה תמנה אדם חסר כישורים". מסינג השיב: "אני אומר מה יקרה במצב של החלטות לא סבירות ולא תהיה אפשרות להביע עליהן ביקורת שיפוטית". רוטמן אמר כי "יכולות להתקבל החלטות לא סבירות גם של בית המשפט". מסינג המשיך: "אם היה לי זמן הייתי מציג את הסמכויות של כל אחד במשרדי הממשלה השונים, אבל תארו לעצמכם את הדוגמה שמנהל רשות המסים שאין לנו ניסיון או הבנה במסים והוא אחראי לעשות שומות בנושאים רבים. אחרי זה תארו לכם מינוי של אחראי על שוק ההון שאין לו הבנה וכו'". רוטמן שאל: "למה אתה חושב שהעובדה שאני לא שם יועמ"ש בראש הפירדמידה או בית משפט זה יותר מסוכן?".
קריב מוצא מהדיון בוועדת החוקה

מסינג המשיך להזהיר מפני השלכות ביטול עילת הסבירות על החלטות ממשלה ושרים: "אפשר יהיה לפטר את כל אחד מראשי האגפים במשרד האוצר אם התיקון יעבור בטענה של העילה, משבר אמון או אי התאמה לתפקיד. מתי זה יכול לעלות? כשאין הסכמה של שר מקצועי עם הפקידים או שלא מצאו חן בעיני השר, תצומצם היכולת לפקח על הדברים הללו. אם נצרף את השינוי במינוי, אז יש פה פגיעה אנושה ביכולת של עצמאות שיקול הדעת של כל אחד מנושאי המשרה הבכירים במשרד האוצר. דוגמה נוספת זו החלטה לא למנות ראש אגף, הרי אין חובה למנות חשב כללי, לא ממונה על רשות המסים וגם לא הכלכלן הראשי, ואז יכול להגיע שר אוצר עתידי, כדי שהוא יוכל להתערב בעבודה של כל אחד מהבכירים הללו, הוא פשוט לא ימנה אותם".
רוטמן הגיב לדברים ואמר כי "העובדה שצמצום עילת הסבירות ישפיע על היכולת של הפיטורים והמינויים זה לא חדש. זה בנוסח, אז אני שואל מה התוספת שלך לפה". מסינג המשיך ואמר כי "לתחזיות משרד האוצר יש השפעה מהותית על תכנון התקציב לצורך עמידה ביעד הגירעון שנקבע בחוק. הדיונים שאנחנו עושים בנושא הזה הם בוועדת הכספים. יש חשיבות לאמינות של התחזיות. בשנת 2012 בעקבות תחזית אופטימית מאוד שהיה עליה השפעה והתבררה כמוטעית. תארו לעצמכם ששר האוצר מנסה לגרום לפעול בשונה מהתחזיות ולשקף תחזיות ורודות כי לדעתו כלכלת ישראל הולכת לצמוח ולשגשג. שר האוצר בצורה פשוטה ביותר יכול להוביל את מרבית הסמכויות באוצר ולקבל את ההחלטות לידיו בין אם במקביל לאצילה. קל וחומר סמכויות שאפילו לא נקבעו בחקיקה".
רוטמן יצא נגדו ואמר: "עו"ד מסינג, שימחת אותי, כי 20 דקות דוגמה אחת מתוך כל 20 שנותיך במשרד האוצר, דוגמה אחת לא הבאת של החלטה לא סבירה של שר אוצר. התחלתי את הדיון פה הרבה פחות משוכנע לפני הדברים שלך. הבאת דוגמאות מופרכות לחלוטין".
בתגובה, קריב צעק על רוטמן: "כמה בוז יש בדברים שלך, אתה פשוט ביריון! אני דורש שהוא (מסינג - ס"ח) יגיע לדיון נוסף ויסיים את הדברים שלו". הוא הוצא החוצה וקרא: "אתה לא תמשיך בבריונות".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
הדיון בוועדת החוקה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר אמר שר התרבות והספורט מיקי זוהר ל-ynet Live כי "ההתנהלות של היום הזה הוסיפה לנו 100% מוטיבציה להמשיך. במקביל, ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) כי הזימון לדיון על הקריאה השנייה והשלישית הגיע עוד לפני תחילת הדיון במליאה בקריאה הראשונה. "זה לא כל כך שגרתי", אמר. ח"כ נאור שירי (יש עתיד) מתח ביקורת על הטענות לריכוך הצעת החוק. "מי שאומר שאפשר לרכך ולשנות סעיפים בנושא כזה מהותי לא בילה דקה אחת בוועדת החוקה בניהולו של שמחה רוטמן".
מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות. ההצבעה עברה ברוב של 64 חברי כנסת מול 56 שהתנגדו. הדיון נערך על רקע קריאת הנשיא יצחק הרצוג אמש לחזור לשיחות בטענה שההסכמה בנושא "בת השגה" ו"יום השיבוש" שמתקיים ברחבי הארץ. הצעת החוק לביטול עילת הסבירות קובעת כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור.
שר המשפטים יריב לוין, שסיכם את הדיון שנמשך חמש שעות, טען כי החוק "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטיים - ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו". לדבריו, "הממשלה לא מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק, בהליך תקין ללא ניגוד עניינים. כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה - כל פעולה - הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "תגידו את האמת - זה חוק שאומר שאפשר יהיה למנות לשר עבריין מורשע, שיהיה אפשר להוציא צווי מאסר לכל מי שמתנגד לממשלה הזו, ושיהיה אפשר לפטר את היועמ"שית".
פורסם לראשונה: 12:43, 11.07.23