מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות. ההצבעה עברה ברוב של 64 חברי כנסת מול 56 שהתנגדו. הדיון נערך על רקע קריאת הנשיא יצחק הרצוג אמש לחזור לשיחות בטענה שההסכמה בנושא "בת השגה" ו"יום השיבוש" הצפוי היום.
הצעת החוק לביטול עילת הסבירות קובעת כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור. ועדת החוקה מתכוונת להתכנס כבר בהמשך היום כדי לדון בקידום החקיקה ובהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
14 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין במליאה. קרא ללפיד לבוא לשיחות, בלי בית הנשיא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין, שסיכם את הדיון שנמשך חמש שעות, טען כי החוק "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטיים - ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו". לדבריו, "הממשלה לא מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק, בהליך תקין ללא ניגוד עניינים. כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה - כל פעולה - הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה". לוין הוסיף: "מצב בו שופטים - או כל גורם אחר שאינו נבחר - באים במקום הממשלה ואומרים 'נכון, הפעולה חוקית ובמסגרת סמכות הממשלה', אבל למרות זאת - שבו 3 שופטים אומרים 'אנחנו על פי השקפתנו האישית חושבים שזה לא סביר' - ומורים לעשות כך - הוא מצב שאין לקבלו".
לוין הקריא דברים מהעבר שאמרו ח"כ זאב אלקין וח"כ גדעון סער על עילת הסבירות ושאל: "עד כמה אפשר בשם ההתנגדות לנתניהו לשעבד את הכול? האופוזיציה רוצים שהשופטים יחליטו מה סביר במקום העם". בהמשך הוסיף כי "יש לבית המשפט וימשיכו להיות כל הכלים הדרושים כדי לבטל החלטה או מינוי שהתקבלו בניגוד לחוק. זה קץ הדמוקרטיה? יש הצדקה לקרוא לסרבנות?".
לוין אמר כי הקואליציה נענתה ל"דרישה האבסורדית" של האופוזיציה, אך האופוזיציה "פוצצה אותן ללא כל סיבה", כלשונו. לוין ציין כי "הדלת שלי הייתה ונותרה ותמיד תהיה פתוחה לכל אחד מחברי האופוזיציה - מכל הסיעות. כל מי שבאמת רוצה להגיע להסדר - מוזמן". כשנקרא על ידי יו"ר האופוזיציה לחזור לבית הנשיא, השיב לוין: "תבוא אליי. אנחנו לא צריכים מתווכים. שווה לנסות. לא צריך לעצור שום דבר. הקריאה הראשונה תעבור". לפיד עצמו אמר ללוין שאם היה עוצר את החקיקה - היה בא.
הדיון נפתח בדברים של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהציג את ההצעה. "היא מאוזנת, אחראית ושונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק", טען רוטמן. "עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה, ועדיין במשך שנים אפלות, תאמינו או לא, השמש זרחה כל בוקר".


14 צפייה בגלריה
מירב כהן, מאיר כהן ורם בן ברק
מירב כהן, מאיר כהן ורם בן ברק
רם בן ברק, מירב כהן ומאיר כהן עם חולצות שחורות ודגל ישראל במליאה
( צילום: סיון חילאי)
14 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
( צילום: אלכס קולמויסקי)
14 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ יוראי להב הרצנו מוצא מהדיון
(צילום: אלכס קולמויסקי)
חברי הכנסת מיכל שיר, יוראי להב הרצנו ויואב סגלוביץ' קטעו את דבריו - והוצאו מהמליאה על ידי יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. "ההצעה ביזיונית", אמר אחד מהם. ח"כ שיר קראה לעברו של אוחנה: "דיקטטורה, חוצפה - אתה לא ראוי לכיסא שאתה יושב עליו". ח"כים מיש עתיד, בהם מירב כהן, מאיר כהן ורם בן ברק, הגיעו עם חולצות שחורות ועליהן דגל ישראל.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב מעל בימת בכנסת לדבריו של רוטמן. "תגידו את האמת - זה חוק שאומר שאפשר יהיה למנות לשר עבריין מורשע, שיהיה אפשר להוציא צווי מאסר לכל מי שמתנגד לממשלה הזו, ושיהיה אפשר לפטר את היועמ"שית", אמר לפיד. "על מי אתם עובדים? מה זה קשור לפרנסה של אזרחי ישראל, לביטחונם וליחסים שלנו עם העולם שאתם הורסים? עמדתם פה על הפודיום ונשבעתם לשמור על עם ישראל, והיום אתם שוברים את כל הדבר הזה. זה לא יקרה. אם זה יעבור בקריאה ראשונה, זה יפול בשנייה-שלישית. אם זה לא יפול שם - זה יפול בבית המשפט העליון. האנשים האלה מחסלים את הברית הישראלית מסיבות קטנוניות, מסיבות של מושחתים ומשחיתים".
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, לוין וחברי הקואליציה במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
14 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן במליאת הכנסת
שמחה רוטמן במליאת הכנסת
"הצעת חוק מאוזנת ואחראית". רוטמן במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי נאומו של לפיד נרשמו חילופי דברים בינו לבין שר התקשורת שלמה קרעי, כשבין היתר ראש האופוזיציה אמר לו: "כולך רעל, אתה גוש של רעל בעם ישראל".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עלה לדבר אחרי לפיד, ואמר: "במדינה אחת החליטו השליטים לשנות את הכללים - חוק טבריה, חוק הרבנות הראשית, חוק מועצת לשכת עורכי הדין. מי יבטיח לנו בעתיד שלא ישנו את חוקי הבחירות לכנסת? מי מבטיח לנו שהיועמ"שית לא תודח? מי מבטיח לנו שלא ייבחר רמטכ"ל לא כשיר שמקורב לראש הממשלה או שר הביטחון? אל תגידו 'אצלי זה לא יקרה', אל תגיו 'זה רק סבירות'. אחריה בתור תהיה התגברות, יהיה מינוי שופטים פוליטיים, יהיו יועמ"שים פוליטיים. כדור השלג שמתחיל להתגלגל יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה אם לא נעצור אותו עכשיו.
"המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר הוא תהליך מסוכן של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית, ומי שייפגע מהתהליך הזה הוא קודם כל האזרח הקטן", המשיך גנץ. "כי כשהוא ילמד באוניברסיטה בחו"ל, שר החינוך יחליט שהתואר לא מוכר. הוא ייפגע כשראש העיר יחליט לסגור חנות ללא פיצוי. ומה לגבי המדינה? מחיקת הביקורת השיפוטית תפגע בשלטון החוק, תפתח דלת לשחיתות ובסופו של דבר תפגע באזרח הקטן שישלם בגדול. היחסים שלנו עם בעלת הברית האסטרטגית שלנו בשפל, החברה שלנו והייטק במשבר. אני קורא לראש הממשלה - אל תפקיר את מדינת ישראל ואת אזרחי ישראל, את הביטחון והכלכלה - עצור את הכול. זו הקריאה האחרונה לפני התהום. שלח את הצוות שלך לבית הנשיא עכשיו כדי לדבר על הכול בראייה כוללת וארוכת טווח. מהתוצאות של התהליך החד צדדי הזה ניפגע כולנו".



14 צפייה בגלריה
"זו הפצצה וזה הפתיל. נתניהו, אל תקרע את העם הזה, תתעשת. פה הקו האדום – אל תעבור אותו!״ - נאום סימון דוידסון במליאת הכנסת
"זו הפצצה וזה הפתיל. נתניהו, אל תקרע את העם הזה, תתעשת. פה הקו האדום – אל תעבור אותו!״ - נאום סימון דוידסון במליאת הכנסת
ח"כ סימון דוידסון נואם במליאה. "זו הפצצה וזה הפתיל. נתניהו, תתעשת"
(צילום: ערוץ כנסת)
14 צפייה בגלריה
נעמה לזימי מחזיקה דגל ישראל ורוד במחאה על זכויות נשים במליאת הכנסת
נעמה לזימי מחזיקה דגל ישראל ורוד במחאה על זכויות נשים במליאת הכנסת
ח"כ נעמה לזימי והדגל הוורוד על דוכן הנואמים
(צילום: ערוץ כנסת)
השר דודי אמסלם (הליכוד) הזכיר בנאומו את אל"מ (במיל') אודי אורי, טייס הקרב בעבר שנפצע בעינו ממכת"זית בהפגנה באיילון בשבוע שעבר: "היה איזה אחד, נשרט ליד העין, שלחו אליו את ה-BBC. כל רשתות הטלוויזיה, למה? אחד צפונבון נפצע בעין, חס ושלום איך יכול להיות?".
ח"כ עידן רול (יש עתיד) השיב לאמסלם כשהגיע תורו לנאום. "דוד אמסלם לא אח שלי והוא גם בטח לא ציוני", הטיח רול בשר אמסלם. "מה דודי אמסלם עשה בחיים שלו לעומת המפגין הזה?".
ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) התייחס לנאום "הקו האדום" של נתניהו והציג ציור משלו של פצצה: "זו הפצצה וזה הפתיל. נתניהו, אל תקרע את העם הזה, תתעשת. פה הקו האדום – אל תעבור אותו! בממשלה הקודמת אמרו עלינו שאנחנו יותר מסוכנים מאיראן. אחר כך, כשהם עלו לשלטון הם סיפרו לנו שהקהילה הלהט"בית יותר מסוכנת מהאיום האיראני. אבל מה הם לא מבינים? שמה שמפרק את ישראל מבפנים זאת דווקא הרפורמה הזאת שקורעת את העם שלנו".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) עלתה לדוכן הנואמים עם דגל ישראל ורוד למען זכויות נשים, במחאה על הדיון שניהלה אתמול בשדולה למען נשים חרדיות ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), שלא אפשרה לארגוני הנשים להשתתף בו. ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) צעקה לעבר לזימי שהיא "מבזה את הכנסת". "ישראל הדמוקרטית תנצח, ישראל הפמיניסטית של שוויון מגדרי תנצח, חברות", אמרה לזימי. בירידה מהדוכן, אמרה לסדרניות הכנסת: "זה גם בשבילכן".

יו"ר הקואליציה נגד היועמ"שית - והתגובות

יו"ר הקואליציה אופיר כץ יצא נגד היועצת המשפטית לממשלה בדיון. "קמה פה קבוצה שהחליטה שהם המדינה, אדוני הארץ. הם קובעים לכל האזרחים איך שגרת חייהם תתנהל. אבל מי מגבה הפרות סדר, חסימות כבישים, אלימות כלפי שוטרים והשחתת רכוש? מי אם לא היועצת המשפטית לממשלה. ההתנהלות שלך פוגעת באמון הציבור במערכת המשפט. אני מציע לך בואי קצת לסיבוב בעפולה, באשקלון ובצפת, גם שם יש אזרחי ישראל". את דבריו סיכם כץ בתודה לחברי הכנסת יאיר לפיד ובני גנץ: "אנחנו כל הזמן ניסינו להראות את הבלוף שלכם בבית הנשיא והם הוכיחו בצורה הכי טובה את הבלוף הכי גדול".
ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי קרא לקואליציה לחזור לשיחות ההידברות. "במקום לעשות רפורמה רחבה בהסכמה שתישאר פה דורות, בסוף יחוקקו פה חוקים שכל המטרה שלהם זה טפסולוגיה, לא ישאר מזה כלום וכל המאמץ הזה יהיה פספוס הזדמנות היסטורי. יריב לוין אני אומר את זה לך - במקום רפורמה אמיתית שיכלה להישאר אתם תעבירו חוק שלא יחזיק מעמד אפילו קדנציה שנייה", אמר אלקין.
14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
14 צפייה בגלריה
יריב לוין במליאת הכנסת
יריב לוין במליאת הכנסת
לא מתכוון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכב הנוכחי. לוין במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי החוק שאושר בקריאה ראשונה הוא "בלתי סביר ומהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה". לדבריו, "החוק נועד להחזיר את אריה דרעי ולייצב את הקואליציה לתקופה ארוכה. ברור שעילת הסבירות היא רק צעד אחד בשיטת הסלמי של נתניהו".
ראש האופוזיציה לפיד אמר כי "כמו גנבים בלילה, העבירה הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי-דמוקרטיים. המאבק לא נגמר, אנחנו לא נוותר על הערכים של ישראל. מיליוני ישראלים ייצאו מחר לרחובות כדי להגיד 'לא נוותר'".
שר המשפטים יריב לוין אמר כי "התקדמנו", יו"ר הקואליציה אופיר כץ בירך באומרו: "חג דמוקרטיה שמח לכל ישראל", ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ בטוויטר: "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. המאבק ממשיך".
השר מיקי זוהר ציין כי "החוק הוא צעד ראשון וחשוב בדרך לתיקון מערכת המשפט ולהשבת אמון הציבור שאבד למערכת החשובה הזו. בכל כמה שנים העם מכריע מי התנהל באופן סביר ומי לא. כך עובדת דמוקרטיה, פשוט".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "תיקון עילת הסבירות זה צעד חשוב ביותר, אבל חייבים להעביר את הרפורמה כולה. שינוי ועדה לבחירת שופטים, ביטול פסקת ההתגברות, שינוי סמכויות היועמ"ש. מחזירים את הדמוקרטיה לישראל".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר כי "הדמוקרטיה ניצחה. ממשיכים בעזרת השם לקריאה שנייה ושלישית". השר שלמה קרעי ציין כי "56-64 זו דמוקרטיה! וזוהי רק ההתחלה".

תוכנית הקואליציה

הקואליציה מתכוונת לסיים בתוך שבועיים את החקיקה של תיקון חוק יסוד: השפיטה לצמצום עילת הסבירות. אחרי שההצעה, שתביא לכך שבית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור, עברה בקריאה ראשונה, היא תשוב כבר היום לדיונים בוועדת החוקה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. אחרי מספר דיונים מצומצם, הצעת החוק צפויה לעבור ריכוך מסוים ולעלות להצבעה בוועדת החוקה לקראת סוף שבוע הבא, וביום ראשון שלאחר מכן תובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.
מדובר בהצעת החוק היחידה שהקואליציה צפויה להצליח לחוקק במסגרת הרפורמה המשפטית במושב הנוכחי, אך אחרי שבכנס החורף ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על תיקון חוק יסוד: השפיטה, נדחתה ברגע האחרון לטובת השיחות בבית הנשיא, גורמים בקואליציה חוששים שהדבר יקרה גם הפעם. שר המשפטים יריב לוין מצידו מעדיף שלא להיכנע לרעשי ההפגנות ואחרי עילת הסבירות מתכוון להתמקד בצעדי החקיקה הבאים - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ככל הנראה בגרסה של חצי חברי ועדה מהאופוזיציה וחצי מהקואליציה (בלי וטו לשופטים) וחוק היועמ"שים על פי מתווה הנשיא.
14 צפייה בגלריה
שלמה קרעי  במליאת הכנסת
שלמה קרעי  במליאת הכנסת
"גוש של רעל". השר קרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יציע האורחים במליאה נסגר אתמול מחשש להתפרעות ופעולות מחאה בזמן ההצבעה. מקצין הכנסת נמסר כי "נוכח מידע שהגיע אל קצין הכנסת ולפיו יש מי שמתכוונים להפר באופן בוטה את הסדר ביציע הציבור במליאה, ולאחר קיום הערכת מצב שערך בלשכתו, החליט קצין הכנסת כי לצורך שמירה על הסדר במשכן, שכבר הופר היום בכמה הזדמנויות, נדרשת סגירתו של היציע באופן זמני. כמו כן, הורה קצין הכנסת על בדיקת תליית שלטי מחאה שנתלו לאורך היום על דלתות חברי כנסת במשכן".
לפני שהחל הדיון מפגינים ניסו להדביק את עצמם לרצפה בכניסה למליאה במטרה לחסום אותה. הם פונו מהמקום בכוח על ידי המאבטחים לאחר שמרחו דבק על הרצפה ועשרה מהם עוכבו. מדוברות הכנסת נמסר לאחר מכן כי "נוכח חומרת האירוע חסר התקדים שאירע הערב בכניסה למליאה וניסיונו המובהק לפגוע בסדר הציבורי ובהליך הדמוקרטי, שבגינו אף הוגשה תלונה למשטרה מטעם משמר הכנסת - קיים קצין הכנסת בדיקה שממנה עולה כי חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי הם חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים למשכן. בכנסת מדגישים כי הנושא יטופל גם בוועדת האתיקה מכוח סמכותה על פי החוק".

14 צפייה בגלריה
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
עשרה עוכבו. מפגינים בכנסת לפני הדיון
14 צפייה בגלריה
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים בכנסת לפני הדיון
מוקדם יותר, ראשי האופוזיציה לא שללו חזרה לשיחות ההידברות, אם החקיקה החד-צדדית בכנסת תיעצר. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי שוחח עם נשיא המדינה וקרא לו להזמין אליו לפגישה מרובעת את ראש האופוזיציה לפיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואותו עוד היום "כדי לעצור עכשיו, לפני שהחזרה לאחור תהיה קשה". הוא ביקש לחזק את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וטען כי "הזובור", כלשונו, שעברה בישיבת הממשלה שלשום הינו "הכשרת הקרקע לפיטוריה". לדבריו, "אם זה יקרה - זו פשיטת רגל דמוקרטית".
לפיד התייחס גם הוא לישיבת הממשלה והמתקפות חסרות התקדים על היועמ"שית ואמר כי "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו - כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומר דבר אחד: החוק לא יחול עליהם". הוא הוסיף כי אם הקואליציה תעצור את החקיקה, גם אחרי הקריאה הראשונה, "אפשר וצריך לחזור לבית הנשיא". לדבריו, "עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור. אל תובילו את מדינת ישראל לאסון".

בהמשך השבוע, ביום רביעי החל מ-11:30 תתקיים במליאת הכנסת בחירת נציגי הכנסת למשרות שיפוטיות, לוועדה לבחירת שופטים, דיינים וקאדים בהצבעה חשאית. כזכור, מדובר בבחירות שיתקיימו בפעם השנייה אחרי התרגיל שעשתה הקואליציה בפעם הקודמת, אז נבחרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בעקבות עריקתם של חברי כנסת מהליכוד. חברי הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) ומשה סולומון (הציונות הדתית) הגישו את מועמדותם. גם באופוזיציה הגישו מועמדים מטעמם וזאת במטרה למנוע דחייה נוספת של כינוס הוועדה לבחירת שופטים ובכך לחייב את הקואליציה להצביע למועמד מטעמה, אחרת יסתכנו בכך שייבחר מועמד נוסף מהאופוזיציה.
לכן, יש עתיד הגישה את מועמדותם של ח"כ רון כץ וח"כ עידן רול, אך אין כוונה לבחור שני נציגי אופוזיציה. הקואליציה צפויה לתמוך במועמדותו של ח"כ קרויזר בהתאם להסכמים הקואליציוניים. הפעם, באופוזיציה מקווים שאחרי שייבחר נציג נוסף לוועדה לבחירת שופטים היא תכונס במהרה ותחל את עבודתה, אך נראה כי השר לוין לא מתכוון לכנס את הוועדה בהרכב הנוכחי ובכך ירחיק עוד יותר את הסיכוי לשוב לשיחות ההידברות.
פורסם לראשונה: 20:01, 10.07.23