טורקיה אישרה אמש (יום ה') באופן רשמי את הדיווחים כי השעתה את קשרי המסחר שלה עם ישראל. בהודעת משרד הסחר הטורקי נאמר כי ההחלטה לעצור את כל היצוא לישראל, והיבוא ממנה לטורקיה, תכלול את כל המוצרים הנכללים בסחר בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
באנקרה מסרו כי ההחלטה על הסלמה דרמטית ביחסי המדינות נעשתה בשל מה שתיארו כ"טרגדיה ההומניטרית המחמירה" ברצועת עזה. "טורקיה תיישם באופן נחרץ ונוקשה את הצעדים החדשים הללו עד אשר ממשלת ישראל תאפשר הזרמה ללא הגבלות של סיוע הומניטרי מספק לרצועה", נמסר בהודעה. בהמשך, הודיע שר המסחר הטורקי כי לצד הדרישה להגדלת הסיוע, החרם על ישראל יימשך עד שתושג הפסקת אש קבועה ברצועה.
הדרישה הטורקית להגדלת הסיוע לעזה מוזרה, בהתחשב בעובדה שבשבועות האחרונים כבר גדלה משמעותית כמות הסיוע ההומניטרי המוזרמת לרצועה - מהלך שישראל מובילה כעת בצל הלחץ האמריקני הכבד וגם החשש מהאפשרות של צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירים ישראלים. רק השבוע הודיע צה"ל על פתיחת מעבר ארז כדי להעביר סיוע ישירות לצפון הרצועה, ובימים הקרובים צפוי גם להתחיל לפעול הרציף הימי האמריקני.
בעקבות החרם הכלכלי של טורקיה, שר החוץ ישראל כ"ץ מסר כי הורה להקים את "צוות טורקיה" במשרד החוץ בראשות מנכ"ל המשרד. בשעה 14:00, נמסר, ייערך "דיון מכריע של הצוות ובו צפויות להתקבל מספר החלטות משמעותיות ואופרטיביות, על פי מדיניות השר כ"ץ, שיפגעו בכלכלת טורקיה".

במקביל, שר הכלכלה ניר ברקת הודיע כי התלונן נגד טורקיה בפני הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי ה-OECD. ברקת, שמבקר בפריז, מסר כי נפגש עם נפגש היום עם מזכ"ל ה-OECD מתיאס קורמן והגיש בפניו תלונה רשמית נגד טורקיה לנוכח החלטתה החד-צדדית לעצור את הסחר הימי בין המדינות.
ברקת מסר כי אמר לקורמן: "ארדואן הוא רודן אנטישמי שפוגע באירופה כולה בהחלטה שמפרה באופן בוטה את חוקי הסחר הימי ומזיקה לרציפות האספקה העולמית. עצירת הסחר הימי בין המדינות פוגעת בעיקר בחברות אירופאיות שלא יוכלו לשלוח סחורות ממפעלים בטורקיה לישראל. אנו מצפים מה-OECD לנקוט בפעולות נגד טורקיה בשל ההחלטה ההזויה של ארדואן שמזיקה לכלכלה האירופאית כולה. על אירופה לשים גבולות לארדואן הרודן".
החרם הכלכלי שהוכרז אמש מגיע אחרי שבחודש שעבר, במהלך מצומצם יותר אך חריף כלשעצמו, טורקיה הגבילה את הייצוא לישראל של מוצרים ב-54 קטגוריות ובכללן ברזל ובנייה. גם אז, התנאי לביטול המהלך כלל, לצד הדרישה להכנסת סיוע "מספק" לרצועה, גם "הפסקת אש מיידית" בעזה.
3 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץ. הקים את "צוות טורקיה" כדי להכריע כיצד להגיב
(צילום: לע"מ )
ההערכה אתמול, לפני שפורסמה ההודעה הטורקית הרשמית, הייתה שמדובר במהלך שנועד להפעלת לחץ על ישראל נוכח האפשרות של כניסה לרפיח - אולם זו לא הוזכרה בהודעה הרשמית. ברקע לכך ראוי להזכיר גם את הכעס הטורקי על כך שלא מתאפשר לטורקיה לשלוח סיוע הומניטרי בעצמה לרצועה.
אתמול, על רקע הדיווחים על המהלך, התחוללה דרמה מאחורי הקלעים במשרדי הממשלה - משרד הכלכלה, משרד התחבורה ומשרד החוץ - שניסו להבין מה משמעות המהלך לעומק. היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עמד אשתקד על 6.8 מיליארד דולר.
הפסקת כל המסחר בין ישראל לטורקיה עשויה לגרום נזק כבד לתעשייה ולמסחר בישראל, כאשר היקף יבוא חומרי הגלם והסחורות מטורקיה מסתכם בכחמישה מיליארד דולר בשנה. מעבר לחרם שכבר הוכרז על יצוא מטורקיה של חומרי גלם לבנייה, מדובר כעת גם על הפסקת היבוא של מינרלים, מכונות, מכוניות, מוצרי אנרגיה, גומי, פלסטיק, מוצרי בריאות וחקלאות. במקביל צפויים עשרות מפעלים ישראלים להפסיק את היצוא לטורקיה בהיקף של מיליארד וחצי דולר.
טורקיה מהווה כיום את אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל, ולדברי גורם כלכלי ממשלתי "יהיה צורך למצוא בהקדם האפשרי חברות ומפעלים שייצאו לישראל את הסחורות וחומרי הגלם שיחסרו. ככל הנראה חלק מאלה ייובאו ממדינות ידידות כמו גרמניה, בריטניה, צ'כיה, הונגריה ויוון".
3 צפייה בגלריה
חשש מההשלכות הכלכליות. טורקיה - שותפת סחר ענקית
חשש מההשלכות הכלכליות. טורקיה - שותפת סחר ענקית
חשש מההשלכות הכלכליות. טורקיה - שותפת סחר ענקית
(צילום: EPA)
שר החוץ ישראל כ"ץ מסר אמש: ‏"ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. ‏We Win, and They Lose".
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר: "כבר לפני חודש בקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב באיום ואז ביצוע של הטלת מכסי מגן מול טורקיה של 100% כדי לאותת גם לארדואן וגם לעולם שישראל לא תשב בשקט על חרם נגדה. מעבר לרפיסות ואבדן הכבוד הלאומי - איבדנו מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו - שלא נקבל זאת וכל מחרים יוענש בחזרה.
נשיא ההתאחדות הוסיף כי "מוטב מאוחר מבכלל לא - צריך להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100% לשלוש שנים על כל היבוא מטורקיה ובמוצרים מסויימים לאסור לגמרי יבוא משם. רק ככה יבין ארדואן שלא יכול לשחק איתנו ושצעד שלו גורר תגובה והיא ארוכת טווח. דבר זה גם יאפשר ללא מעט תעשיינים מקומיים שמוכנים להשקיע ולהקים קווי ייצור נוספים בישראל לשמור על העצמאות היצרנית כי יש עתיד לרכש מקומי מהם. כמו כן זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה - על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה".
פורסם לראשונה: 07:11, 03.05.24