עסקת החטופים על הפרק, גם כניסה לרפיח, אבל הסעיף הראשון שיעלה לדיון בישיבת הממשלה היום (שלישי) הוא החשש מהוצאת צווי מעצר בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) נגד בכירים ישראלים. הסוגיה נוספה אמש לסדר היום של הממשלה, ביוזמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובית הדין הפלילי בהאג
בנימין נתניהו ובית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי ונתניהו. במקביל ייתכן שיוצאו צווים גם נגד בכירי חמאס
(צילום: shutterstock, אלכס קולומויסקי)
בישראל חוששים מצווי מעצר נגד ראשי המדינה והצבא, כשבמקביל תיתכן אפשרות שבהאג יוציאו צווי מעצר גם נגד בכירי חמאס. בתוך כך, רוסיה אמרה היום כי ארצות הברית נוהגת בצביעות בכך שהיא מתנגדת לחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי את ישראל, אבל תומכת בצווי המעצר שהוצאו נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
"ארצות הברית תמכה לחלוטין בהוצאת צווי מעצר נגד המנהיגות הרוסית, אבל המערכת הפוליטית האמריקנית לא מכירה בלגיטימיות של הגוף הזה בהקשר של עצמה ושל מדינות הלוויין שלה", אמרה דוברת הקרמלין מריה זחארובה, וטענה כי העמדה הזו היא "אבסורדית".
בית הדין בהאג חוקר את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ואת תגובת צה"ל מאז. ראש הממשלה נתניהו אמר ביום שישי: "לא נקבל כל ניסיון של בית הדין לערער את זכותה הבסיסית של ישראל להגן על עצמה". נתניהו ציין כי "החלטות בית הדין בהאג לא ישפיעו על פעולותיה של ישראל", אך ציין כי "הן יהוו תקדים מסוכן שמאיים על החיילים ואישי הציבור".
‏שר החוץ ישראל כ"ץ תקף אף הוא את בית הדין ואמר: "ארכי-רוצחים כמו חמינאי, נסראללה וסינוואר ממתינים בתקווה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כדי שישפוט את ישראל. איזה אבסורד".
אתמול אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר כי ארצות הברית לא תומכת בחקירת בית הדין את ישראל, ולא סבורה שיש לו סמכות שיפוטית לכך. בשנה שעברה אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי החלטת האג להוציא צו מעצר נגד פוטין הייתה מוצדקת. האמריקנים שיתפו עם בית הדין פרטים על פשעי מלחמה לכאורה שביצעה רוסיה באוקראינה.
רוסיה אמרה כי צו המעצר נגד פוטין הוא "ניסיון חסר משמעות של המערב לפגוע במוניטין של רוסיה", והכחישו שכוחותיהם ביצעו פשעי מלחמה. במוסקבה טענו כי המערב מתעלים מפשעי המלחמה של אוקראינה, שאותם כמובן מכחישים בקייב.