בבית העלמין בכפר הבדואי חוסנייה שבגליל הובא למנוחות בצהריים (שלישי) לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד (22), שנהרג אמש מירי במהלך בידוק באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים.
סואעד נדקר על ידי מחבל פלסטיני בן 13 במהלך בידוק ביטחוני שביצע יחד עם מאבטח אזרחי באוטובוס במחסום. לאחר שהמחבל שלף סכין ודקר את סואעד, המאבטח ירה לעבר המחבל במטרה לנטרלו, וככל הנראה פגע גם בסואעד. המחבל נעצר וסואעד פונה במצב אנוש ותוך כדי פעולות החייאה על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, שם מת מפצעיו.
7 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
אסיל סואעד, שנפל בפיגוע
(צילום: משטרה ישראל, AFP)
7 צפייה בגלריה
הלוייתו של לוחם מג"ב אסיל סואעד
הלוייתו של לוחם מג"ב אסיל סואעד
הלוייתו של לוחם מג"ב אסיל סואעד, היום
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
הלווייתו של לוחם מג''ב אסיל סואעד שנרצח בפיגוע בשועפט
הלווייתו של לוחם מג''ב אסיל סואעד שנרצח בפיגוע בשועפט
הלווייתו של לוחם מג''ב אסיל סואעד שנרצח בפיגוע בשועפט
(צילום: משטרת ישראל)
לקראת ההלוויה נפרסו באזור הכפר חוסנייה מחסומי משטרה רבים והצירים המובילים לכפר היו עמוסים מאוד. בהלוויה השתתפו כ-3,000 אנשים, בהם גם חבריו של אסיל ליחידה. בחצר בית הוריו הוקמה היום סוכת אבלים. אסיל הותיר אחריו הורים ושישה אחים.
סועד מוחמד אבו-חרב, קרוב משפחתו של אסיל, סיפר לפני ההלוויה: "הוא היה בחור נשמה. אבא שלו מורה בבית ספר, הוא היה ילד מחונך ובחור טוב. מי שטרוריסט צריך לקבל את העונש שלו ואת המנה שלו. אנחנו הבדואים בצפון מקופחים, סבלנו בעבר וסובלים גם היום, אבל אנחנו נאמנים למדינה".
ירין לוינסקי, קצין מבצעים בפלוגת מג"ב של אסיל, סיפר על בן אדם "עם כי הרבה שמחת חיים שפגשתי בחיים שלי. כולו היה רק לב וטוב, וכל הזמן רצה רק לעזור ולסייע לאנשים סביבו. הוא אף פעם לא חשבו על עצמו. הוא תמיד רצה לחשוב איך הוא מגן על המדינה שלו, איך הוא עוזר למולדת שלו, ועושה את הכל משליחות. אין הרבה אנשים כמוהו, זה מלאך בדמות אדם. עם הרוח של אסיל שום דבר לא ישבור אותנו. נזכור אותו בכל כך הרבה דברים טובים שאין לתאר". עמירם אבטליון, ששירת כמפקד בפלוגה של אסיל, סיפר: "אם יש משהו שאפיין אותו בצורה הטובה ביותר זה הצחוק שלו. הוא היה נכון תמיד לעזור בצורה הטובה ביותר, במקום המאתגר ביותר. אנחנו מרכינים ראש וכואבים את לכתו. הוא היה אדם מדהים, ויישאר איתנו בלב לכל החיים".
מפקד הפלוגה של אסיל בעוטף ירושלים, רפ"ק רביע קורדאב, ספד בהלוויה: "אבד כבד נפל על כפר חוסנייה וגם על משפחת משמר הגבול, משטרת ישראל ועם ישראל כולו. אני עומד כאן היום ומסרב להאמין שאתה אינך עוד איתנו, אסיל. הפסיפס האנושי היפה שמרכיב את פלוגה נ"ד חסר מאתמול בערב וכבר לא יהיה שלם כפי שהיה, ודמותך לא מפסיקה לרצד לנגד עינינו - אדם חייכן, חינני, טוב לב, נעים לכל סובבך ומיוחד במלוא מובן המילה. בחרת להתנדב לשירות משמעותי ואף ראית בשליחות הזו דרך חיים. תכננו שתצא לקורס מ"כים ותוביל אחריך לוחמים ולוחמות שיהיו בדמותך".
רפ"ק קורדאב סיפר כי לפני הפיגוע החליטו במג"ב להעניק לאסיל דרגה ותעודת הצטיינות ביום העצמאות. "שעות ספורות לפני אותו אירוע ארור שגזל את חייך, קיימנו דיון לבחירת מצטיינים ליום העצמאות, ובמסגרתו אתה נבחרת על-ידי כלל המפקדים פה אחד כמצטיין לקבל דרגה במעמד המתוכנן, כהוקרה על עשייתך למען ביטחון ישראל".
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע והאוטובוס שבו נהרג אסיל
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה מבקר בזירת הפיגוע
מפכ"ל המשטרה מבקר בזירת הפיגוע
מפכ"ל המשטרה שבתאי, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן ומפקד מג"ב אמיר כהן בזירת הפיגוע
(צילום: שלו שלום)
עאדל סואעד, קרוב משפחתו של אסיל, אמר הבוקר ל-ynet radio כי "זה אירוע מאוד מאוד קשה. צעיר מבית טוב, מלח הארץ, דור צעיר של אנשים שרוצים להמשיך את דרכם של המבוגרים ולתרום ולתת למדינה. רצה הגורל, הוא הגן על האזרחים בגופו. אנשים ימשיכו לתרום ולתת. רוב המשפחה – שמונה קרוב ל-35 אלף איש – תורמת ומתגייסת לכוחות הביטחון".
עאדל, לוחם במג"ב בעצמו, סיפר כי "אסיל אחד מבין הצעירים המצליחים בגיל שלו. בן אדם נעים הליכות, אוהב לעזור לאנשים. הוא קרוב לשמונה חודשים בקבע ורצה לצאת לקורס מ"כים, אבל רצה הגורל וקרה מה שקרה אתמול. אירוע קשה ואכזרי, אין ספק. הוא אהב להתנדב, קסם של בחור שהיה כיף להיות בחברתו. הבן שלי, שהיה חבר שלו, בכה כל הלילה. אסיל ראה את הדרך שלו כקריירה וקרע אירוע נורא ואכזרי".
במשמר הגבול ובמשטרה הביעו צער עמוק על מותו של סמ"ר סואעד: "אנו מרכינים את ראשנו לזכרו של הלוחם אסיל שנפל הערב בפיגוע דקירה במעבר שועפט". ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח גם הוא את תנחומיו למשפחה. "בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של סמ"ר סואעד, שנפל הערב בפיגוע הדקירה במעבר שועפט. יהי זכרו ברוך", אמר.
במשטרה אמרו אמש כי "בתום שירות החובה שלו, אסיל נלחם כדי לחתום קבע באותו המקום". חבריו לפלוגה סיפרו כי הוא היה "האדם הכי שמח. תמיד סייע ועזר לכולם, נרתם תמיד לכל משימה ואהב את השירות למען ביטחון המדינה".
שרון כידון וישי שנרב השתתפו בהכנת הכתבה