התייחסות ראשונה של הצמרת המשפטית בישראל להודעת התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בדבר בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן פרסמו היום (רביעי) הודעה משותפת שבה ציינו כי "בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
היועמ"שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה איסמן
(צילום: מוטי קמחי )
זמן קצר אחרי שהתובע הראשי של בית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) קארים חאן הגיש את הבקשה הדרמטית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בגין שורה של טענות לפשעי מלחמה, דחו בישראל את הדברים וציינו כי מדובר בגוף חסר כל סמכות.
"מדינת ישראל יצאה ב-8 באוקטובר למלחמה שנכפתה עליה", כתבו בהרב-מיארה ואיסמן בהודעתם המשותפת. "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, הנאבקת בטרור ומגינה על ביטחונה תוך הקפדה על הכללים המשפטיים המחייבים ומתוך מחויבות עמוקה לחוק. כוחות הביטחון, וצה"ל בכללם, נלחמים מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבינלאומי".
עוד כתבו השניים כי "הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה של מדינת ישראל בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין על-ידי מי מגורמי מדינת ישראל, ואוכפים את הדין. המערכת המשפטית במדינת ישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית הן ביחס לעניין שבמדיניות והן ביחס למקרים פרטניים. כפי שמדינת ישראל הבהירה במשך השנים, בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין. מכל מקום, הבקשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי להוצאת להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון נעדרת בסיס".
התייחסות ראש הממשלה נתניהו לבקשה לצווי המעצר
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

גם שר המשפטים יריב לוין התייחס לנושא. בנאום בכנסת אמר לוין: "אנו מציינים את יום הרצל בעודנו מפנים מבטינו לשתי ערים באירופה, שההבדל ביניהן זועק לשמיים. ההבדל שבין בזל, שבה נרקם חלום מדינת היהודים, לבין האג, שבה רוקמים שונאינו את המזימה להשמדתה.
"ההחלטה של התובע בבית הדין הפלילי בהאג, המעמידה את ראש ממשלת ישראל ואת שר הביטחון שלה, היא קריסה מוחלטת של הערכים האנושיים הבסיסיים ביותר. אותה אנטישמיות שחווה הרצל, שבה ומרימה את ראשה המכוער. כמו במשפט דרייפוס, גם כאן האצטלה משפטית. ההליך מנסה להיות נחזה להוגן. אבל האמת היא שכמו במשפט דרייפוס, כך גם בהחלטת התובע, אין שום ממד משפטי. יש רק רמיסה של כל ערך אנושי. שנאת היהודים באשר הם".
2 צפייה בגלריה
קארים חאן
קארים חאן
התובע קארים חאן
(צילום: בית הדין הפלילי הבינלאומי)
ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול כי החלטתו של התובע חאן לבקש צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון גלנט היא "פעולת התנקשות". נתניהו הוסיף: "הוא שופך דלק על אש האנטישמיות שמתפשטת ברחבי העולם. הוא תוקף את המדינה היהודית היחידה בעולם ומנסה לאזוק אותנו ולמנוע מאיתנו להגיב לפי חוקי המלחמה. זו מלחמה של כל הדמוקרטיות".
נתניהו ציין עוד בריאיון לתוכנית "בוקר טוב אמריקה" ברשת ABC כי הוא לא מודאג מנסיעות בעולם בעקבות הבקשה של התובע - ואמר כי התובע חאן הוא זה שצריך לדאוג. "הוא הופך את בית הדין למוסד מנודה. אנשים לא ייקחו אותו ברצינות. אני מקווה שהשופטים לא יאשרו את מה שהוא מבקש - זה יהפוך אותם לשופטי בית דין שדה", אמר נתניהו.
"זה אבסורד, מעבר לשערורייה. הוא אומר שאנחנו מונעים מים - אבל משמיע האשמה שקרית לחלוטין", קבע עוד נתניהו. "אנחנו מספקים כעת כמעט חצי מהמים בעזה. לפני המלחמה סיפקנו רק 7%. זה מנוגד לחלוטין לטענות התובע. הוא טוען שאנחנו מרעיבים אנשים? סיפקנו יותר מחצי מיליון טונות של אוכל ותרופות באמצעות 20 אלף משאיות. האיש הזה רק רוצה לעשות לישראל דמוניזציה".
נתניהו זעם על החלטת חאן לבקש צווי מעצר נגדו ונגד גלנט, במקביל להנהגת חמאס. "הוא עושה השוואה שקרית בין מנהיגי ישראל שנבחרו בצורה דמוקרטית לבין טרוריסטים. זה כמו להגיד אחרי פיגועי 11 בספטמבר 'אני מוציא צווי מעצר נגד בוש ונגד בן לאדן', או כמו במלחמת העולם השנייה 'אני מוציא צווי מעצר נגד רוזוולט וגם נגד היטלר'. זה לא רציני. הוא קובע עובדות שקריות ועושה חוסר צדק לבית הדין הבינלאומי".
בקשתו של חאן להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, כמו גם נגד בכירי חמאס, עברה להרכב קדם-משפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי. גם אם יוחלט להוציא צווי נעצר נגד נתניהו וגלנט, אין זה אומר שהשניים ייעצרו - אלא רק אם ישהו במדינות שכפופות להחלטת בית הדין בהאג. יחד עם זאת, הוצאת צווי מעצר תוביל לפגיעה קשה במעמד הבינלאומי של ישראל.