רקטות בעיצומה של ארוחת החג ועימותים בהר הבית, לאחר המטח הלילי מעזה והמעצרים ההמוניים באל-אקצא: סמוך לשעה 21:00 אמש (רביעי), במהלך ליל הסדר, נורו שתי רקטות מרצועת עזה. לא נשמעה אזעקה, והתרעה הופעלה ביישומון פיקוד העורף בלבד.
רקטה אחת נפלה בשטח הרצועה והשנייה התפוצצה במרחב גדר הגבול, באזור המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים או נזק. כשעה לאחר מכן החלו הפרות סדר ו"הטרדות ליליות" בכמה מוקדים לאורך גבול הרצועה.

5 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון מתכוננים לכניסה למסגד אל-אקצא
כוחות הביטחון מתכוננים לכניסה למסגד אל-אקצא
כוחות הביטחון באזור אל-אקצא
במקביל לרקטות מעזה, תועדו כוחות הביטחון נכנסים לאזור מסגד אל-אקצא, שם התבצרו צעירים. הפלסטינים טענו כי אלפים היו בתוך המסגד בעת כניסת הכוחות, שלטענתם השתמשו בין היתר בכדורי גומי ורימוני הלם. דווח על עצורים ופצועים מבין הצעירים שניסו להתבצר.
במשטרה אמרו כי עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, הכניסו לתוך המסגד זיקוקים ואבנים. בשלב מסוים הם ניסו לסגור את דלתות המסגד ולמנוע מהמתפללים לצאת ממנו במטרה להתבצר במקום. "הכוחות מנעו זאת מהם וסייעו למתפללים לצאת מהמסגד", הוסיפו במשטרה. "בשלב מסוים, פורעי החוק החלו בקריאות הסתה, ירי זיקוקים ויידוי חפצים לעבר השוטרים. כרגע הם פוזרו, ההתבצרות נמנעה ושקט במקום".
5 צפייה בגלריה
אבנים שנמצאו במסגד אל-אקצא
אבנים שנמצאו במסגד אל-אקצא
האבנים שהוכנסו לאל-אקצא
(צילום: דוברות המשטרה)
גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, קיבלו אחריות לירי הרקטות ואמרו כי הוא נעשה "בתגובה למתרחש בירושלים. הנהגתנו נותנת לאויב שעה לצאת מחצרות מסגד אל-אקצא, אחרת נחזור על הפעולה". במקביל, החלה צעדת הזדהות עם אל-אקצא מבית חאנון שברצועה.
לפני כן מאות מאום אל פחם השתתפו בתהלוכת "הזדהות עם מסגד אל-אקצא", על רקע העימות בין כוחות הביטחון למתפרעים בהר הבית הלילה.

5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה מתכוננים לפיזור הפרת סדר באום אל פחם
כוחות משטרה מתכוננים לפיזור הפרת סדר באום אל פחם
כוחות המשטרה באום אל פחם
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה אמרו שבמהלך ההפגנה יודו אבנים לכיוון כביש 65 והכוחות החלו בפיזור המתפרעים. כוח בילוש שפעל במקום הותקף על ידי ההמון, ובמשטרה אמרו כי אחד השוטרים ירה בעקבות זאת לאוויר כדי להיחלץ. הפגנות התקיימו גם בבאקה אל גרבייה, כפר כנא, בענה, סכנין ושפרעם.
אתמול בלילה כ-400 צעירים, רובם ממזרח ירושלים, התבצרו במסגד אל-אקצא כשהם מצוידים באבנים, בקבוקי תבערה וכוורות זיקוקים. בסביבות השעה 23:00 החלה המשטרה להידבר עם המתבצרים במסגד, וגם מול אנשי הוואקף. משלא צלחו ניסיונות ההידברות, נכנסו שוטרים לתוך המסגד שכבר היה מבוצר לגמרי. שני שוטרים נפצעו באורח קל-בינוני במהומות הללו.

5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הבוקר
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הבוקר
תקיפת צה"ל ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטות, אתמול בבוקר
(צילום: AP)
במשטרה לא מסרו מספרים מדויקים, אך אישרו כי יותר מ-350 מתבצרים הוצאו במהלך הלילה מהר הבית, בהם רעולי פנים, מיידי אבנים וזיקוקים, ומשחיתי המסגד. בעקבות המהומות בהר הבית שוגר מטח רקטות מהרצועה, ובסך הכול בלילה הקודם ובבוקר שוגרו יותר מ-15 רקטות. אחת מהן פגעה במפעל.
אמש, רוב העצורים שוחררו לביתם. לפי עו"ד מוחמד מחמוד ממרכז המידע ואדי חילווה בסילוואן, 379 עצורים שוחררו "בתנאי הרחקה מאל-אקצא והעיר העתיקה בירושלים". הוא הוסיף כי 61 מהעצורים נשארו במעצר או עוכבו לצורך השלמת חקירה.
פורסם לראשונה: 21:19, 05.04.23