נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי השווה בנאום היום (שישי) בוועידת הביטחון במינכן את המלחמה עם רוסיה, שנמשכת קרוב לשנה, לקרב בין דוד לגוליית, אך אמר כי קייב עדיין לא קיבלה מישראל את הקלע של דוד. "אני מאמין שזה רק זמני", טען נשיא אוקראינה, שדבריו מגיעים פחות מיממה לאחר פגישתו עם שר החוץ של ישראל אלי כהן, שהגיע לביקור בקייב - ונועד עם זלנסקי במתחם הנשיאותי.
"גוליית כבר התחיל להפסיד על הקרקע - והוא בטוח ייפול השנה". זלנסקי הפציר במדינות המערב להבטיח כי "אין אלטרנטיבה לניצחון שלנו". הנשיא זלנסקי אמר כי זה "ברור" שאוקראינה לא תהיה התחנה האחרונה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכי הוא ימשיך את "המבצע" שלו גם למדינות נוספות באזור.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן, נתניהו, פוטין
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן, נתניהו, פוטין
המסר של זלנסקי לישראל בוועידת הביטחון במינכן. יסבך את נתניהו מול פוטין?
(צילום: Gettyimages, EPA, רויטרס/Sputnik/Alexei Danichev/Kremlin)
4 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן
זלנסקי פנה למערב: "רוסיה לא תעצור באוקראינה"
(צילום: Gettyimages)
את הנאום של זלנסקי הוא נשא מרחוק, בווידאו, כמו מרבית מנאומיו בשנה האחרונה. הוא העריך כי הסבירות שבלארוס תצטרף לרוסיה בלחימה בשטחי אוקראינה היא "נמוכה".
הנשיא זלנסקי פנה למערב והבהיר כי "חיוני שלא יהיה עיכוב באספקת הנשק" כדי שקייב תוכל להמשיך ולהילחם ברוסיה. "בזמן שהמערב מנהל משא ומתן על אספקת טנקים לאוקראינה, הקרמלין חושב על דרכים 'לחנוק' את מולדובה", טען. "עיכוב תמיד היה טעות, והוא עדיין טעות", אמר.
מוקדם יותר בוועידה במינכן חשף שר הביטחון יואב גלנט בכנס ביטחון מרכזי כי טהרן מקיימת מגעים למכירת נשק קטלני ל-50 מדינות, למרות האמברגו. שר הביטחון מיקד את נאומו בסוגיה האיראנית: הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתאחד נגד מאמציה של איראן ולפעול להסדרת מנגנון חליפי לאמברגו טילי הקרקע-קרקע וכלי הטיס הבלתי-מאוישים שצפוי לפקוע בסוף השנה הזו.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון  יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן, תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
שר הביטחון  יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן, תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
גלנט בוועידת מינכן, נמנע מלהזכיר את רוסיה בהקשר האיראני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, AFP)
4 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
זלנסקי ואלי כהן במתחם הנשיאותי בקייב, אתמול
(צילום: שלומי אמסלם)
לדבריו, "השפעותיה השליליות של איראן הולכות ומתפשטות, חוצות יבשות ומדינות. במהלך השנה האחרונה, איראן הפכה ליצואנית גלובאלית של נשק קטלני והיא מקיימת מגעים למכירתו עם לא פחות מ-50 מדינות ברחבי העולם. איראן מספקת מל"טים, בעלי טווח 1,000 קילומטרים, לידי מדינות במזרח אירופה, דוגמת בלארוס, ובעבר עשתה זאת גם בדרום אמריקה - לוונצואלה".
בהודעה שהועברה מטעם משרד הביטחון לא הוזכרה יבואנית הנשק האיראני החשובה ביותר, רוסיה, שהמל"טים שקיבלה מהאיראנים שימשו אותה בתקיפות רבות בקייב ובערים אוקראיניות אחרות במהלך המלחמה בת השנה. האזכור היחיד של גלנט לרוסיה במהלך נאומו היה בכך שהביע תקווה לסיומה של המלחמה.
בפגישתו אתמול של שר החוץ כהן עם נשיא אוקראינה, בביקור הראשון של שר חוץ ישראלי בקייב מפתיחת המלחמה, סיכמו השניים שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה וייזמו סנקציות חדשות נגד איראן בארגונים בינלאומיים. גם כהן, בדבריו הפומביים באוקראינה, נמנע מלגנות את רוסיה, או להזכירה בכלל. זלנסקי אמר לכהן בפגישה שחשוב שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה בנושא האיראני. "גם לנו יש מה לתרום לכם בזה", אמר - ורמז בכך לניסיון הרב שאוקראינה רכשה ביירוט כטב"מים איראניים. כהן אמר בתום ביקורו: "דיברנו על העמקת שיתוף הפעולה עם אוקראינה מול האיום האיראני בזירה הבינלאומית. פני הרשע של איראן נחשפו באוקראינה".
הצבת הסוגיה האיראנית בראש סדר היום הייתה אחת המטרות של כהן בביקורו. אוקראינה נחשבת כיום למדינה בעלת השפעה בזירה הבינלאומית, ובישראל רואים בה חשיבות רבה ורצו לרתום אותה למאבק נגד איראן - שכן כעת לשתי מדינות "אויב משותף", כפי שהגדיר זאת זלנסקי בשיחתו עם כהן.