מתיחות דיפלומטית בין ישראל לבין אוקראינה: משרד החוץ האוקראיני זימן היום (ה') את שגריר ישראל בקייב מיכאל ברודסקי לשיחת נזיפה. זאת, בעקבות שיחת הטלפון שקיים אמש מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב, שבה ביקשה ישראל סיוע מהרוסים בחילוץ ישראלים מאוקראינה בתרחיש של מלחמה.
3 צפייה בגלריה
ריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
ריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
ברודסקי. קרא לישראלים שנשארו באוקראינה לעזוב
(צילום: נדב אבס)
האוקראינים זעמו על קיומה של שיחה כזו וטענו שהיא משלימה לכאורה עם הפלישה הרוסית לאוקראינה. ככלל, האוקראינים מאוכזבים מאוד מגישתה הזהירה של ישראל שנמנעת מלגנות את רוסיה על מהלכיה.
ממשרד החוץ נמסר כי בפגישה אמר השגריר כי לשיחה היו שתי מטרות: העברת מסר של דה-אסקלציה והבעת דאגה לביטחון השליחים והדיפלומטים הישראלים.

בריאיון לשליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה רון בן ישי, אמר אתמול ברודסקי כי האפשרות לפעולה צבאית רוסית עדיין נמצאת על השולחן – וקרא לישראלים שנותרו באוקראינה לעזוב את שטח המדינה. ברודסקי העריך כי מספר הישראלים שעזבו את שטח אוקראינה עומד על 3,000 מתוך כ-10,000 לפי הערכות השגרירות. "אני מאמין שהשאננות מטעה וקיימת סכנה מוחשית לפי ההערכות שלנו. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לקחת סיכון, אפילו אם יש סיכוי קטן לפעולה צבאית או תחילת מבצע צבאי נרחב", הוא אמר. "אנחנו מעדיפים שהישראלים יהיו בארץ בביטחון ואנחנו נתמודד עם הבעיות".
הבוקר דווח על חילופי אש בין המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה לבין הצבא האוקראיני. המורדים היו הראשונים לטעון כי צבא אוקראינה ירה לעברם פצמ"רים, וזמן קצר אחר כך טענו בקייב כי דווקא הבדלנים הם שפתחו באש, כשירו על כפר באזור לוהנסק. אחר כך דווח על קולות ירי באזור נמל התעופה של העיר דונייצק שבשליטת המורדים.
3 צפייה בגלריה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
טנקים רוסיים חוזרים לכאורה מתרגיל קרוב לגבולות אוקראינה, השבוע
(צילום: EPA)
הדיווח על הירי באזור החיכוך בין צבא אוקראינה למורדים מעורר עניין בעולם, משום שבשבועות האחרונים הזהיר המערב שוב ושוב כי מוסקבה והמורדים בעלי בריתה מתכוונים לביים התקפה של צבא אוקראינה על הבדלנים בחבל המריבה דונבאס, וכך לספק לרוסיה עילה לפלישה לאוקראינה. רוסיה מצדה טענה כי אוקראינה מתכוונת לביים מתקפה של המורדים, כדי לספק לעצמה תירוץ לפלוש לחבל שלהם ולהחזיר אותו לשליטתה.
בינתיים, ההערכה בישראל לגבי הסבירות למלחמה באוקראינה לא השתנתה - וכל האינדיקציות עדיין מראות שיש חשש גדול להסלמה מיידית. במשרד החוץ התקיימה אמש הערכת מצב שבה הביעו דאגה מהשאננות של הישראלים שנשארו במדינה. משרד החוץ פתח משרד זמני בלבוב שבמערב אוקראינה, שמטרתו להעניק מענה קונסולרי בחירום וגם למקרה שיהיה צורך לפנות את השגרירות בקייב.