מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הזהיר בצהריים (יום ד') כי על אף הצהרותיה של רוסיה כי הסיגה חלק מהחיילים שלה בגבול עם אוקראינה בחזרה לבסיסיהם, הטענות הללו אינן מגובות בעובדות בשטח, ולמעשה ניכרת דווקא מגמה הפוכה – נאט"ו מזהה תגבורת ששולחת מוסקבה אל החזית. "מה שאנחנו רואים הוא שהם הגדילו את מספר החיילים שלהם, ועוד כוחות נמצאים בדרך", אמר סטולטנברג בוועידת שרי ההגנה של מדינות נאט"ו בבריסל. "אם הם באמת יתחילו בנסיגה, זה דבר שנברך עליו, אבל הם תמיד הזיזו כוחות אחורה וקדימה, כך שעצם העובדה שאנחנו רואים תנועה של כוחות, של טנקים, אין פירושה שאכן יש נסיגה".
רשת BBC דיווחה כי גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצהיר בצהריים שלפי שעה ארצו אינה רואה שום נסיגה של הכוחות הרוסיים מעמדותיהם בסמוך לגבול: "אם להיות כן, אנחנו מגיבים למציאות שאנחנו רואים, ואנחנו לא רואים שום נסיגה עדיין, רק שמענו עליה. כשהכוחות ייסוגו, כולם יראו את זה, אבל לעת עתה – זו רק הצהרה".

9 צפייה בגלריה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
נשיא רוסיה פוטין. כרגע מאותת שלא יכיר בעצמאות חבלי הבדלנים
(צילום: AFP, רויטרס )
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
ביידן בנאומו אמש. הזהיר את נשיא רוסיה: "ההיסטוריה תזכור אותך כמי שבחר במוות בלי סיבה"
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אחרי שיחות נאט"ו עם רוסיה בריסל
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אחרי שיחות נאט"ו עם רוסיה בריסל
מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג. מזהה דווקא תגבורת
(צילום: AP)
גורם מודיעיני בכיר במערב אמר בצהריים לסוכנות הידיעות רויטרס כי התמרונים הצבאיים של רוסיה נמצאים כעת בשיאם, וכי האיום הרוסי על אוקראינה יישאר גבוה לפחות עד סוף פברואר. הגורם אמר לרויטרס כי העת הנוכחית היא זו שבה הסכנה לעימות או לתקרית צבאית לא-מכוונת היא הגבוהה ביותר: "אני מעריך שהדברים יהיו מבלבלים ומעורפלים מאוד בשבועיים הקרובים", אמר. הוא הוסיף כי אין שום סימנים אמינים להפחתת המתיחות הצבאית מצד רוסיה, וכי מוסקבה עלולה לתקוף את אוקראינה בלי שום התרעה למעשה. עוד ציין כי אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ירצה, הוא יוכל להשאיר את כוחותיו בשטח עוד חודשים.
מוסקבה מצדה ממשיכה להתעקש שהצהרות הנסיגה שלה נכונות. "נאט"ו טועה כשהיא אומרת שאין ראיה להחזרת כוחות שלנו", טען בצהריים הקרמלין, "נמאס לנו מאיומים שמופנים אלינו כמו איזו מנטרה". בדבריו ציין הקרמלין כי פוטין הדגיש את רצונו לנהל משא ומתן ולהגיע להסכמות עם המערב.

רוסיה על "מלחמת יום ד'": היה לילה רגוע, ישנו בשלווה

הקרמלין התייחס בצהריים גם לנאום שנשא אמש ג'ו ביידן, ושבו טען הנשיא האמריקני כי לפי שעה אין ראיות לנסיגה אמיתית של הרוסים מגבול אוקראינה, וכי בפועל מוסקבה ממשיכה להחזיק בעמדת תקיפה מאיימת ביותר. בנאומו הזהיר ביידן את פוטין כי אם יפלוש לאוקראינה העולם יזכור אותו כמי שבחר במלחמה, במוות ובהרס ללא שום סיבה. נשיא ארה"ב פנה בדבריו ישירות אל האזרחים הרוסים ואמר להם: "אתם לא אויבים שלנו". הקרמלין הגיב היום בעקיצה על דברים אלה, ואמר שהוא "מברך על כך שביידן חושב על העם הרוסי, אבל מוטב אילו היה מפציר באוקראינים להפסיק לירות זה בזה". לצד זה הוסיף הקרמלין כי העובדה שביידן מביע רצון לדבר עם רוסיה היא דבר חיובי.

קודם לכן, בבוקר, הודיעה רוסיה על סיומו של תרגיל שקיימו חייליה בחצי האי קרים שאותו סיפחה אליה מידי אוקראינה ב-2014, ופרסמה סרטון שבו נראה טור של טנקים ושל כלי רכב צבאיים אחרים השייכים לה עוזב את האזור אחרי התמרונים שם. הסרטון וההודעה, שבה נטען כי חלק מהחיילים חוזרים כעת לבסיסי האם שלהם, עשויים להיתפס במערב כעוד איתות רוסי על נכונות להפחית את המתיחות, אם כי במדינות נאט"ו ממשיכים כאמור להתייחס בספקנות לרמזים הפייסניים היוצאים מהקרמלין.
הבוקר הצטרף גם שגריר רוסיה באיחוד האירופי, ולדימיר צ'יז'וב, להכחשות שארצו מתכוונת לפלוש לאוקראינה בחודש הקרוב. בצל הדיווחים שפורסמו בסוף השבוע האחרון, ולפיהם הצבא הרוסי עשוי לפתוח במתקפה על אוקראינה ב-16 בפברואר, כלומר היום, יום רביעי, אמר צ'יז'וב לעיתון הגרמני "די וולט": "מלחמות באירופה כמעט לעולם אינן מתחילות ביום רביעי. בכל הנוגע לרוסיה – אני יכול להבטיח לכם שלא תהיה שום התקפה ביום רביעי הזה. לא תהיה גם שום הסלמה בשבוע הקרוב או בשבוע שלאחר מכן או בחודש הקרוב".
9 צפייה בגלריה
רוסיה טנקים של הצבא הרוסי עוזבים את בלארוס בחזרה לרוסיה בשל סיום ה תרגיל לכאורה משבר אוקראינה
רוסיה טנקים של הצבא הרוסי עוזבים את בלארוס בחזרה לרוסיה בשל סיום ה תרגיל לכאורה משבר אוקראינה
תמונות שפרסם צבא רוסיה אתמול: כוחות חוזרים לכאורה מגבול אוקראינה לבסיסיהם
(צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)
9 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה חייל נושא נשק נגד טנקים תרגיל מתיחות עם רוסיה
צבא אוקראינה חייל נושא נשק נגד טנקים תרגיל מתיחות עם רוסיה
צבא אוקראינה נערך למקרה של פלישה. חייל נושא נשק נגד טנקים
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
תרגיל צבא אוקראינה
תרגיל צבא אוקראינה
מלחמות לא פורצות בימי רביעי? הצבא האוקראיני בשטח
(צילום: AFP)
בצהריים טען שגריר רוסיה באירלנד כי פריסת הכוחות המזוינים במערב ארצו תחזור למצבה הרגיל בתוך שלושה עד ארבעה שבועות. זמן קצר אחר כך פרסם הפיקוד המערבי של צבא רוסיה הודעה שלפיה חייליו החלו לחזור לבסיסי האם שלהם, וכבר השלימו את העמסת הטנקים וכלי רכב צבאיים אחרים על המסילות שיעבירו אותם בחזרה לעומק רוסיה.
בכירים במוסקבה לעגו היום למערב על הדיווחים בסוף השבוע שלפיהם פלישה רוסית לאוקראינה תיתכן היום. "הלילה עבר כרגיל", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "ישַנו בשלווה, ובבוקר התחלנו את היום ברוגע ובמקצועיות". דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה כתבה ברשתות החברתיות: "הייתי רוצה לשאול אם מקורות הדיס-אינפורמציה האמריקניים והבריטיים יכולים לפרסם את לוח הזמנים של הפלישות שאנחנו מתכננים להמשך השנה. אני רוצה לתכנן את החופשות שלי".

חגיגה בביה"ס וביוטיוב: "יום האחדות" באוקראינה

באוקראינה עצמה, בינתיים, מציינים היום את "יום האחדות" שעליו הכריז שלשום הנשיא זלנסקי. בנאום לאומה ביום שני בערב אמר זלנסקי כי מכיוון שבעולם מסמנים את 16 בפברואר כיום שבו רוסיה תפלוש לאוקראינה ותנסה לבתר אותה, יהיה זה יום שבו ייצאו האוקראינים כעם אחד למפגן פטריוטי, ובו יונפו דגלי הלאום. הבוקר, בנאום בטלוויזיה, פנה זלנסקי שוב לאוקראינים ואמר כי הם מאוחדים סביב רצון אחד: לחיות – ולחיות בשלום. "יש לנו זכות לכל זה, משום שאנחנו בבית, אנחנו באוקראינה", אמר זלנסקי. "ואף אחד לא יאהב את הבית שלנו יותר מאתנו. ורק יחד נוכל להגן על הבית שלנו. יום איחוד שמח, צהוב וכחול!". צהוב וכחול הם צבעי הדגל האוקראיני.

9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא אוקראינה זלנסקי. הכריז על "יום האחדות" ב"יום הפלישה"
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
אוקראינה יום האחדות מניפים דגל אצטדיון לאומי קייב מתיחות עם רוסיה
אוקראינה יום האחדות מניפים דגל אצטדיון לאומי קייב מתיחות עם רוסיה
נושאים את דגל אוקראינה, היום בחגיגות באצטדיון בקייב
(צילום: AFP)

לפי דיווחים המגיעים מאוקראינה, ההיענות של הציבור לחגיגות "יום האחדות" של זלנסקי פושרת משהו. דגלי אוקראינה הונפו הבוקר בין השאר בבתי ספר, בבתי חולים ובחנויות רבות, וחלק מהאזרחים התכנסו כדי לשיר את ההמנון הלאומי, אולם כתבים זרים מדווחים כי בשטח לא נרשמת התלהבות רבה: לפי סוכנות הידיעות רויטרס, בשדרה המרכזית של קייב, שם קושטו בנייני ממשלה בדגלים, שררה הבוקר אווירה של "עסקים כרגיל". "זה סתם יום רגיל, אבל הדגלים האלה כאן למטרה מסוימת, כדי להראות שאנחנו לא פוחדים מאף אחד", אמר לסוכנות מיקולה, מנהל דוכן קפה קטן בשדרה. "הם לא הפחידו אותנו".
לרגל היום החגיגי משדרים ערוצי היוטיוב של הטלוויזיה הממלכתית ושל הממשלה נאומים פטריוטיים, ומרמקול בבניין ממשלה בקייב בקעו הבוקר שירים ברוח זו. הנשיא זלנסקי קרא לאוקראינים לפרסם ברשתות החברתיות תמונות וסרטונים שלהם עם הדגל האוקראיני בצירוף השטאגים תואמים, בהם #יוםהאחדות.