4 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
ארדואן ופוטין
(צילום: AFP, רויטרס)
בישראל ספרו את הדקות והימים עד לשיחת הטלפון הראשונה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שהתוצאות הסופיות לגבי ניצחונו בבחירות התקבלו ביום חמישי בשבוע שעבר. לביידן זה לקח אמנם שישה ימים, אך שורה של מנהיגים בירכו את נתניהו לפניו - ובהם מנהיגי בריטניה, הודו, הונגריה, יוון, קפריסין, פולין, קנדה, רומניה, גואטמלה ואוסטריה. היו שהתקשרו לברך, היו שהסתפקו בציוץ - אך יש גם מי ששבוע אחרי התוצאות עדיין לא עשו לא את זה ולא את זה.
הבולט מבין המנהיגים שלא בירכו עדיין את נתניהו הוא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הנשיא הרוסי אמנם טרוד מעל הראש במלחמה באוקראינה, אבל ניתן היה לצפות שלנוכח הקשרים האישיים הטובים בין השניים, פוטין ירים טלפון או לפחות ישלח ברכה. במיוחד זכור שלט החוצות הענק בקמפיין הבחירות של הליכוד ב-2019, שבו נראו נתניהו ופוטין לוחצים ידיים בחום תחת הכותרת "ליגה אחרת" כדי לסמל את הקשר המיוחד ביניהם.
4 צפייה בגלריה
שלט חוצות קמפיין בחירות 2019 בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
שלט חוצות קמפיין בחירות 2019 בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
שלט החוצות של נתניהו ב-2019
(צילום: רויטרס)
ייתכן והסיבה שפוטין לא מתקשר לנתניהו היא הכעס הרוסי על אמירתו שלפיה אם ייבחר לראשות הממשלה, ישקול לספק נשק לאוקראינה ויבחן תיווך בין הצדדים. ואולם, צריך להמתין ולראות אם פוטין ישוחח עם נתניהו אחרי הרכבת הממשלה - או שמא יבחר גם אז שלא לעשות זאת.
עוד מנהיג שלא בירך את נתניהו הוא נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. בעבר תקפו השניים זה את זה לעיתים קרובות, תוך הטחת האשמות אישיות וקשות, אך בשנה האחרונה שוקמו היחסים עם טורקיה ובין היתר הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ נפגשו עם ארדואן. יום לאחר הבחירות אמר ארדואן בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי כי לא משנה מה יהיה, הוא רוצה לשמור על הקשרים המתחדשים עם ירושלים.
"לא משנה מה תוצאות הבחירות, אנחנו רוצים להמשיך ביחסים עם ישראל המבוססים על כבוד הדדי לרגישויות ולאינטרסים המשותפים", אמר הנשיא הטורקי. "ככל שהערכים האלה יכובדו, אני מאמין שדיפלומטיית ווין-ווין תועיל לא רק לטורקיה וישראל, אלא לאזור כולו".
4 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ עצרת ארדואן נגד בנימין נתניהו
רג'פ טאיפ עצרת ארדואן נגד בנימין נתניהו
ארדואן תוקף את נתניהו בעצרת בחירות, 2019
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ
יאיר לפיד ואולף שולץ
"סיכמו להעמיק אפילו יותר את היחסים". שולץ
(צילום: AFP)
לאחר שהתברר סופית שנתניהו ניצח, ארדואן לא דיבר וגם לא בירך. כאן צריך להזכיר שארדואן ראה בנתניהו הגורם המרכזי שמונע את הפיוס בין המדינות. הנשיא הטורקי גם התעקש להאיץ את תהליך הנורמליזציה ומינוי השגרירים עוד לפני הבחירות בישראל, מחשש שנתניהו יתקע את הנורמליזציה. גם כאן נצטרך לחכות ולראות אם תהיה שיחת טלפון או איגרת ברכה אחרי השבעת הממשלה.
לאחרונה, אגב, נפגש שר המשפטים הטורקי עם שר המשפטים הפלסטיני, והדגיש כי "טורקיה היא אחת המגינות החזקות של העניין הפלסטיני בעולם, ונמשיך עם חובת ההגנה הזו ולדבר על העוולות שמהן סבלו הפלסטינים". שר המשפטים הפלסטיני הודה לו על דבריו, ואמר כי הפלסטינים מרגישים את תמיכתם של ארדואן וטורקיה, ואת ההגנה שלהם על המקומות הקדושים עבורם.
מלבד ארדואן ופוטין, מנהיג עולמי נוסף שלא שוחח עם נתניהו עד היום היה קנצלר גרמניה אולף שולץ - אך בשעות הצהריים הוא התקשר לראש הממשלה המיועד ובירך אותו. בגרמניה, נדגיש, אין פרוטוקול ברור למועד שבו צריכה להתקיים שיחה כזו. שולץ מכיר את נתניהו היטב, ולא נראה שהייתה סיבה כלשהי לכך שלא התקשר אליו עד היום. שגרירות גרמניה בישראל אף הבהירה כי "באופן כללי, ממשלת גרמניה שולחת ברכה ברגע שממשלה חדשה נכנסת לתפקיד".
לפי לשכת נתניהו, השיחה עם קנצלר גרמניה ארכה כחצי שעה. "ראש הממשלה המיועד אמר לשולץ שבכוונתו להרחיב את מעגל השלום בין ישראל למדינות ערב ושלגרמניה יש חלק חשוב בתהליך היסטורי זה", נמסר. "נתניהו הדגיש בפניו שנשק גרעיני בידי איראן הוא סכנה ממשית לביטחון ישראל ולשלום העולם. השניים סיכמו להעמיק אפילו יותר את היחסים והקשרים המדיניים והכלכליים בין ישראל לגרמניה. נתניהו הודה לשולץ על תמיכתו בישראל".
פורסם לראשונה: 11:43, 10.11.22