נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס אמש (רביעי) לתוצאות הבחירות בישראל, ואמר בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי כי לא משנה מה הן יהיו - הוא רוצה לשמור על הקשרים המתחדשים עם ירושלים, המבוססים על הבנה הדדית, כלשונו. "לא משנה מה תוצאות הבחירות, אנחנו רוצים להמשיך ביחסים עם ישראל המבוססים על כבוד הדדי לרגישויות ולאינטרסים המשותפים", אמר הנשיא הטורקי. "ככל שהערכים האלה יכובדו, אני מאמין שדיפלומטיית ווין-ווין תועיל לא רק לטורקיה וישראל, אלא לאזור כולו".
2 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן, בנימין נתניהו
רג'פ טאיפ ארדואן, בנימין נתניהו
ארדואן ונתניהו. יתפייסו?
(צילום: AFP, EPA)
תוצאות הבחירות מעניקות כרגע למחנה של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו 65 מנדטים, מה שעשוי להחזיר אותו ללשכת ראש הממשלה. בין ישראל לטורקיה נרשם בחודשים האחרונים תהליך התקרבות, אחרי שנשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של ארדואן באנקרה והתקבל בתזמורת שניגנה את "התקווה". כמה חודשים אחר כך הגיע גם ראש הממשלה יאיר לפיד לטורקיה, ובהמשך נפגש עם ארדואן שוב בשולי עצרת האו"ם.
באוגוסט האחרון הכריזו ישראל וטורקיה על נרמול יחסים מלא בין המדינות, שבו הוסכם על החזרת השגרירים והקונסלים הכלליים למדינות, יותר מארבע שנים לאחר גירוש השגריר בטורקיה איתן נאה, בצל הרג 61 פלסטינים שהתפרעו על הגדר ברצועת עזה ביום העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.
ההתקרבות שהגיעה עד כדי נרמול בין ישראל לטורקיה התרחשה כשבלשכת ראש הממשלה ישבו נפתלי בנט ויאיר לפיד. את נתניהו האשים ארדואן לקראת ביקור הרצוג בחודש מרץ האחרון בגישה שלילית שמנעה התקדמות ביחסים. "הגענו לנקודה של נקיטת צעדים אבל עם העמדה השלילית של ראש הממשלה באותו זמן (נתניהו) לא יכולנו להמשיך את התהליך הזה", אמר ארדואן.

לפני כן, במרץ 2019, רשמו שני המנהיגים שורת התכתשויות שכללו כינויים שונים אחד לשני. הסערה החלה בעקבות פוסט שפרסמה מגישת הטלוויזיה והדוגמנית רותם סלע בדבר היותה של ישראל "מדינת כל אזרחיה", שבו כתבה: "מתי לעזאזל מישהו בממשלה הזו ישדר לציבור שישראל היא מדינת כל אזרחיה, וכל בני האדם נולדו שווים? גם הערבים רחמנא ליצלן הם בני אדם". נתניהו השיב לה: "ישראל היא לא מדינת כל אזרחיה. היא מדינת הלאום של העם היהודי ושלו בלבד".
אחרי פרסום הפוסט ותגובת נתניהו, אמר דוברו של ארדואן איברהים קאלין: "1.6 מיליון ערבים חיים בישראל. האם מדינות המערב יגיבו, או ששוב הן ישתקו תחת הלחץ?". נתניהו כתב בעקבות דברי דוברו של ארדואן: "הדיקטטור הטורקי ארדואן תוקף את הדמוקרטיה הישראלית בזמן שעיתונאים טורקים ושופטים ממלאים את בתי הכלא שלו. איזו בדיחה! בישראל אין אזרחים סוג ב'. ישראל היא דמוקרטיה שבה כל הישראלים, כולל שני מיליון אזרחים ערבים, נהנים משוויון זכויות פרט. אבל ישראל היא גם המדינה היהודית האחת והיחידה, עם מגן דוד על הדגל שלה, התקווה כהמנון שלה, העברית כשפה הרשמית וחוק השבות שמעניק לכל יהודי את הזכות לחזור לארץ אבותיו".
2 צפייה בגלריה
ציטוטים בנימין נתניהו ורג'פ טאיפ ארדואן
ציטוטים בנימין נתניהו ורג'פ טאיפ ארדואן
חלק מהתבטאויות המנהיגים בעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי, MCT, AFP)
למחרת, תקף ארדואן ישירות את נתניהו בכנס באנקרה. "במקום למנוע דיכוי של מוסלמים, ראש ממשלת ישראל תוקף אותי במטרה לצבור כוח לקראת הבחירות הקרובות. לא נענה לדבריו ברשתות החברתיות", אמר ארדואן. "בוא לא ניתן לו ללמד אותנו שיעורים. היי נתניהו, אל תדאג, אתה רודן", הוסיף ארדואן, שכינה את נתניהו "רוצח ילדים".
כמה ימים אחר כך נכנס גם יאיר, בנו של נתניהו, אל העימות בין נשיא טורקיה לראש ממשלת ישראל דאז. יאיר כינה את איסטנבול בשמה ההיסטורי קונסטנטינופול וטען כי טורקיה כובשת את צפון קפריסין ומבצעת טבח בכורדים, ובתגובה קרא ארדואן לנתניהו "לסובב את האוזן" של בנו. ארדואן אמר עוד כי יש לו "דרכים אחרות לחנך את ישראל", אם נתניהו או בנו ימשיכו עם כינויי הגנאי. נתניהו עצמו החריף את הטונים גם הוא ואמר: "ארדואן הדיקטטור שמשליך עשרות אלפי מתנגדים פוליטיים לכלא, שמבצע רצח עם בכורדים וכובש את צפון קפריסין, מטיף לי, למדינת ישראל ולצה"ל, על דמוקרטיה ומוסר מלחמה. בדיחה. מוטב גם שלא יתעסק עם ירושלים בירתנו מזה 3,000 שנה. ארדואן רק יכול ללמוד מאיתנו כיצד לכבד את כל הדתות ולשמור על זכויות האדם".
נתניהו וארדואן היו אחראים גם להגעה לפיוס ששם סוף לשלוש שנות איבה בעקבות אירועי המרמרה. נתניהו התנצל בפני ארדואן על התקרית שבה נהרגו תשעה טורקים, והגיע איתו להסכמה על העברת פיצויים של כ-20 מיליון דולר.
פורסם לראשונה: 23:06, 02.11.22