"בתנו עברה אירוע מאוד מערער": כך סיפרה ד', אם לנערה בת 13 שנפגעה במעלית במלון שאליו פונתה המשפחה מעוטץ עזה, על ידי צעיר מהגליל בשנות ה-20 לחייו שחיבק ונישק אותה בניגוד לרצונה. מדובר, כך נראה, במקרה אחד מתוך עשרות רבים - אחרי שבדיון בכנסת היום נחשפו תלונות חמורות על פגיעות מיניות במלונות המפונים.
לדברי האם, בתה יצאה נסערת מהמעלית ובחדר שבו התאכסנו בני המשפחה סיפרה להם כי עברה "מעשה לא נעים". "כשהבנו שעבר עליה משהו קשה במפגש עם בחור צעיר במעלית ירדנו מיד לקבלה ודיברנו עם המנכ"ל ומנהל הקבלה, שקראו לפוגע להגיע ללובי והעמידו אותו על מקומו. בתוך כמה דקות הבהירו לו שהוא מסולק מהמלון", תיארה ד' בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות".
1 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
"לקח לה זמן לספר ולשתף מה עברה". אחד ממלונות המפונים
(צילום: אורן עמית)
רק בעימות שערכו הורי הנערה עם הבחור הוא הודה במעשיו ותיאר אותם, וכתוצאה מכך הבינו מה בדיוק עשה. "הוא טען שחשב שהיא בגילו ושאל אותה אם זה בסדר, ואז סיפר מה עשה. הילדה לא הבינה מה הוא עשה ולקח לה זמן לספר ולשתף", הסבירה האם.
כמה ימים לאחר המקרה עזבו בני המשפחה את המלון ושכרו דירה פרטית. "מאוד קשה להיות במלון במשך המון זמן", ציינה ד'. "אלו חיים תחת אפס פרטיות וחוויית משפחתיות. אי-אפשר לקיים שם חיי משפחה עם ילדים ואלו עלולים למצוא עצמם בסיטואציות שבחיים רגילים - בבית ובסביבה המוכרת - לא היו נתקלים בהם". היא הוסיפה כי בתה מקבלת כעת טיפול רגשי, ואף קיבלה מענה מרשויות הרווחה ששותפו במקרה.
כמו במקרים דומים שלא הגיעו לחקירות משטרה, בחרו הוריה של א' לא להתלונן. האם שיתפה כי "לא רציתי להעביר אותה בתוך המסננת הזאת של חקירה ולעמוד מול המציאות המורכבת והשלכותיה המשטרתיות. גם ככה אנחנו מפונים בתקופה מטלטלת. הנפגעות עוברות מסכת עינויים נוספת בחקירות קשות ובהליכים מתישים והפוגע יוצא בזול כי השיטה פוגעת בנפגעת פי כמה".

תקיפה מינית כמו זו שחוותה א' היא רק אירוע אחד שדומים לו וקשים ממנו נחשפו לעובדי מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ק"ש-גליל-גולן, שמאז פרוץ המלחמה והפינויים מהצפון והדרום מנסים לתת מענה ביותר מ-200 מלונות ומתחמי מפונים. מרבית העובדים במרכז הסיוע פונו גם הם מבתיהם. המבנה שלו סגור והוא פועל בשלוחות חירום ברחבי המדינה.
לוטם יניב בן ישי, מנהלת מרכז הסיוע ותושבת קיבוץ מנרה בגליל העליון שפונה מתושביו, סיפרה כי "אני מתמודדת יום-יום עם מציאות כזאת ומכירה את הקולות העצובים האלו מצד נפגעות ונפגעי עבירות מין שלא מתלוננים במשטרה נגד התוקף. בתלונה למשטרה יש יתרונות רבים ואתגרים מורכבים אבל אני מחזירה את השליטה לנפגעת ואתן לה את כל המידע, והיא זו שתקבל את ההחלטה".
בעקבות המקרים הבינו במרכז הסיוע את אתגרי השהייה במרחבי המלונות ההמוניים. "אנחנו מגיעות אל המלונות ומחדדות להורים מה הכללים כדי להגן על ילדיהם - להקים 'צוותי מוגנות' וליצור גבולות וחוקים איפה מותר ואסור להסתובב, ובאילו שעות", תיארה יניב בן ישי. לדבריה, "בכל שבוע אני מקבלת לפחות שלוש פניות מצוותי חינוך וטיפול שעובדים עם מפונים ומדווחים על מקרים, ומבקשים כלים להתמודד איתם".
בימים האחרונים יצאו במרכז הסיוע, ביחד עם המתנדבים, בקמפיין גיוס המונים לטובת השגת משאבים נוספים כדי להעניק את העזרה הנחוצה למפונים בעת הזאת.