7 צפייה בגלריה
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית בנתיבי איילון, וקירוי תעלת איילון
(צילום: רכבת ישראל)
בצל המחלוקת על עבודת הרכבת בשבת בשבועות האחרונים, הוציאו רכבת ישראל ומשרד התחבורה בשבוע שעבר שני מכרזים קריטיים לעתיד התחבורה הציבורית בישראל. הראשון, מכרז להקמת חלק מהמסילה הרביעית באיילון וקירוי הנחל עצמו, והשני - לאיתור החברה שתקים את מסילת 431, מסילה שאמורה לקצר בחצי את זמני הנסיעה מדרום הארץ לירושלים.
פרויקט המסילה הרביעית באיילון צפוי להסתיים ב-2028 בעלות של 7.5 מיליארד שקל. הוא כולל את קירוי תעלת איילון לטובת הוספת מסילה נוספת ובניית מחלף רכבות בצומת קיבוץ גלויות. כחלק מהפרויקט יוסטו כביש 1 והנתיב המהיר, תוכנית שתבוצע על ידי נתיבי ישראל..
ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה מגדירים את המיזם כ"מגה פרויקט", שצפוי להגדיל משמעותית את היקף השימוש ברכבת. על פי ההערכות בשוק התחבורה מספר הנוסעים השנתי ברכבת ישראל, שעומד כיום על 70 מיליון, צפוי לגדול ל-200 מיליון עד שנת 2040 ולכ-300 מיליון עשור אחר כך. לכן קידום המסילה הרביעית באיילון, בנוסף לפרויקטים אחרים והשלמת החישמול, נחשבים לקריטיים בניסיון להעביר כמה שיותר נהגים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
7 צפייה בגלריה
הדמייה של בניית מסילות רכבת
הדמייה של בניית מסילות רכבת
הדמיית בניית מסילת הרכבת הרביעית באיילון
(צילום: רכבת ישראל)
7 צפייה בגלריה
הדמייה של בניית מסילות רכבת
הדמייה של בניית מסילות רכבת
הפרויקט צפוי להסתיים ב-2028. הדמיית קירוי איילון
(צילום: רכבת ישראל)
7 צפייה בגלריה
הדמייה של בניית מסילות רכבת
הדמייה של בניית מסילות רכבת
(צילום: רכבת ישראל)
המכרז שפורסם כולל את קירוי נחל איילון בשלמותו, ובניית ארבעה וחצי קילומטרים של מסילה בין תחנות תל אביב ההגנה וסבידור מרכז. המכרז כולל גם הכנות הנדסיות להרחבת תחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, במטרה להתאימן לגידול הנוסעים הצפוי.
קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב משרת היום כ-80% מנפח הנוסעים, אך ציר האיילון כולל שלוש מסילות בלבד ומהווה צוואר בקבוק המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית, הצפויה על פי משרד התחבורה בשנת 2029 - כשנה אחרי המועד שהיה צפוי עד כה - תאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 רכבות בשעה לכל כיוון, לעומת 14 רכבות כיום.
במכרז נוסף שפרסמה הרכבת היא מחפשת את החברה שתקים עבורה את תחנת רמלה דרום במסגרת פרויקט מסילת 431 שמוקמת בימים אלו. התחנה תוקם ליד מחלף רמלה דרום, בין כביש 431 וכביש 40. הפרויקט כולל הקמה של תחנה חדשה נוספת, מעוין שורק, וכן שדרוג של תחנת ראשון לציון הראשונים.
7 צפייה בגלריה
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית התחנה החדשה ברמלה דרום
(צילום: רכבת ישראל)
7 צפייה בגלריה
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
(צילום: רכבת ישראל)
7 צפייה בגלריה
הדמיית תחנת רמלה דרום רכבת ישראל
הדמיית תחנת רמלה דרום רכבת ישראל
כך תיראה תחנת רמלה דרום
(צילום: רכבת ישראל)
תחנת רמלה דרום תכלול אולם נוסעים, שטחי מסחר ותפעול, מבני שליטה ובקרה, שני רציפים באורך 350 מטרים וגשר הולכי רגל, חניון ובו כ-300 מקומות חניה, מסוף תחבורה ציבורית, ומערכות תחזוקה ובקרה. פרויקט מסילת 431 יחבר את תחנות מודיעין לתחנת ראשון לציון משה דיין באמצעות 30 ק"מ של מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. בנוסף לתחנות החדשות, הפרויקט כולל הקמת גשרים ומנהרות, בהם גשר רכבת באורך שלושה וחצי ק"מ, הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מטרים מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מטרים.
המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2027, עם שתי רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. בשלב הבא, עם הרחבתן המתוכננת של תחנות מודיעין וירושלים יצחק נבון, תוכפל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה לכל כיוון. עם הפעלתו המלאה צפוי הפרויקט להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה.
מסילת 431 מיועדת לקצר את זמני הנסיעה מאזור הדרום אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב כפי שנדרש כיום. זמן הנסיעה בין ראשון לציון למודיעין יתקצר ל-30 דקות בלבד לעומת כשעה כיום, ומראשון לציון לירושלים יצחק נבון ל-45 דקות בלבד לעומת כשעה ו-20 דקות כיום.

רגב: "הרכבת - הדרך היעילה לחבר בין כל חלקי הארץ"

"הרכבת היא עמוד השדרה של מערכת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, והדרך היעילה ביותר לחבר בין כל חלקי הארץ, בין הצפון לדרום ובין המרכז לפריפריה", אמרה הבוקר שרת התחבורה מירי רגב. "היא אינה רק כלי תחבורה, אלא מנוף חברתי וכלכלי המאפשר ניידות וחופש בחירה. אמשיך לפעול להרחבת קווי רכבת נוספים ולשיפור השירות לאזרחי ישראל".
ראוי להזכיר בהקשר זה כי פרויקט המסילה הרביעית באיילון הוכרז כתוכנית תשתית לאומית עוד בשנת 2007. התוכנית התקדמה - אם בכלל - בעצלתיים למרות ההכרה בנחיצותה. בשנת 2010, זמן לא רב לאחר שנכנס לתפקידו, הצהיר שר התחבורה דאז, ישראל כץ, כי יקדם במהירות גם את המסילה הרביעית באיילון. תשע שנים חלפו והבטחה נוספת של השר, פרויקט המסילה הרביעית, יצא לדרך ב-2019. "המסילה הרביעית, המהווה את פרויקט הדגל של משרד התחבורה, תאפשר תוספת שירות משמעותית לאזרחי ישראל, הכוללת 12 רכבות בשעה לכל כיוון במסדרון האיילון", אמר השר.