ח"כ נעמה לזימי, שנבחרה אתמול במקום הראשון בפריימריז ותהיה במקום השני ברשימה אחרי יו"ר המפלגה מרב מיכאלי, זינקה שמונה מקומות ביחס לבחירות המקדימות הקודמות בעבודה. היום שוחחה המנצחת הגדולה בעבודה עם אולפן ynet והודתה: "זה לא היה צפוי".
"אני חושבת שהייתה לנו סיעה באמת טובה וחזקה. גם מי שנבחרו אחריי, גלעד קריב ואפרת רייטן, עשו עבודה מדהימה, ולכן אני מטבע הדברים חשבתי שאהיה בתוך החמישייה וניסיתי לכוון לשם, אבל אני מתרגשת שהמתפקדים באמת האמינו בעשייה בשנה הזו, באמת עשייה מטורפת", הוסיפה.
5 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
נעמה לזימי
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תוצאות הפריימריז בעבודה
תוצאות הפריימריז בעבודה
לזימי אתמול עם מיכאלי וגלעד קריב
(צילום: מוטי קמחי)

לזימי, שגדלה במגדל העמק, אמרה כי היא "מאוד מחוברת לסוגיה של צמצום פערים ופריפריה ובגלל זה גם הבאתי את זה לכנסת, אבל המתפקדים אמרו שזה מה שהם רוצים - מפלגה שבה דואגים לסוגיות של יוקר המחיה, משבר הדיור, סוגיות לאומיות בהקשר החברתי".
לזימי, שלכנסת הנוכחית נכנסה במסגרת החוק הנורבגי, נשאלה על הרגשתה נוכח ההישג הנאה שלה, ועל כך שעקפה מתמודדים ותיקים ומוכרים ממנה. "כולם מצוינים. בסך הכל כולנו הבאנו תוצאה מאוד יפה. אני חושבת שהבאתי קול מאוד ברור בסוגיות שעסקתי בהן. זאת אומרת, לא התפשרתי וידעתי שלצד שמירה על הקואליציה והממשלה, יש עמוד שדרה אידאולוגי למפלגה שלי".

- אם היית צריכה להגדיר את הטיקט "נעמה לזימי"? "אני חושבת שזה שאני צעירה, שהוכיחה עשייה במפלגה, גם העברתי תשעה חוקים בקריאות שונות, הצלחתי לעצור עסקת חבילה שפגעה בעובדים, 900 מיליון שקלים ברפורמת גיל הפרישה, באמת הבאתי הישגים. המתפקדים אמרו לי 'תשמעי, את הבאת קבלות'".
- בואי נשים על השולחן משהו שצריך לדבר עליו. כל הזמן אומרים "מפלגת העבודה, השבט הלבן, תל אביביים, אשכנזים", ה-DNA נורא ברור. "אצלנו פעם אחר פעם נבחרים מזרחים למקומות גבוהים, כל פעם אומרים את זה וכל פעם מוכיחים אחרת. היו לי חברים שאמרו לי לא להתעסק בדיור ציבורי כי זה לא יביא לי קולות. אמרתי להם 'תקשיבו, אי אפשר, זה הלב שלי שם', והנה בסוף המתפקדים שלנו אומרים 'אנחנו רוצים להיות המפלגה שגם מתקנת את העיוות, את אי-השוויון, וזו אמירה חשובה. המתפקדים אומרים לי 'טוב שעסקת בזה, זה גורם לנו להצביע לך'".
"אני חושבת שהמדינה צריכה לקחת אחריות על סוגיות כמו אי-ביטחון תזונתי, על פיקוח מחירי מזון, להכניס עוד מוצרים בריאים לתוך הדבר הזה, אמרתי את זה פומבית. אני חושבת שלא יכול להיות שאנשים, חצי מיליון איש במדינה עשירה, יהיו בתת-ביטחון תזונתי", אמרה.
5 צפייה בגלריה
תוצאות הפריימריז בעבודה
תוצאות הפריימריז בעבודה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
נדחק לשוליים. עמר בר לב
(צילום: גיל נחושתן)
-אז צריך לסבסד מוצרי מזון לאוכלוסיות סוציו-אקונומיות נמוכות? "יש כל מיני שיטות לזה. אבל צריך לקחת על זה אחריות. המדינה הזאת הפריטה את האחריות שלה מעולמות שאסור שזה יקרה – רווחה, חינוך, בריאות. במדינה שמתהדרת בנתוני אפס גירעון שלא משפיעים עלינו. מדינה שבה יש עודפי גבייה של 43 מיליון".
-את חושבת למשל שצריך להגדיל מסי חברות, שצריך להגדיל מס הכנסה בעשירונים העליונים, נכון? "נכון, אני מאמינה במיסוי שמצמצם אי-שוויון. ישראל היא מדינה בצמיחה כלכלית שלא מחלחלת מטה. זה דבר שהוא עיוות מוסרי. מתי הזמן להשקיע בצמצום כיתות לימוד? מתי יהיה זמן להשקיע במקצועות החיוניים שקורסים? אין לך מטפלות סיעודיות, אין לך מורות, אין לך עו"סיות, חסרים לך 4,000 נהגי אוטובוסים, הכל בגלל שכר. כל מעונות היום המפוקחים שנסגרים יום אחר יום".
-ואת חושבת שצריך לחזק את ההסתדרות גם, נכון? "אני מאמינה בעבודה מאורגנת ככוח פוליטי שיכול לשפר מציאות. מזכירה שמדינות עם אחוז השוויון הגבוה ביותר הן מדינות שבהן כוח העבודה המאורגנת הוא כ-80%. מדינות סקנדינביה, שבהן הסכמים קיבוציים מייצרים מצב של שכר גבוה, אפילו לא צריך בהן חוק שכר מינימום בגלל רוחב ההסכמים הכלכליים".
לזימי התייחסה לכך שהשר לביטחון פנים והשר נחמן שי נדחקו לשולי הרשימה. "שניהם קיבלו תוצאה יפה, כך שתסתכלי על הקולות – ההפרש הוא לא גדול. זאת אומרת, היה איזשהו גל ככה שנתן לפרלמנטרים איזושהי עדיפות. אני חושבת שלשרים היה פחות זמן להשקיע בקמפיין. נחמן גם הגיע לתוצאה יפה, פשוט עם השריונים והריצ'רץ', זה פתאום דוחק אנשים במקום מאוד גבוה למטה".