ארבעה חודשים אחרי מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ותחילת הלחימה של צה"ל בעזה, חברי הקונגרס הפרוגרסיבים והאנטי-ישראלים מה-Squad ("היחידה") מדווחים על שיעור שיא בתרומות שהם מצליחים לגייס לקראת הבחירות לבית הנבחרים שייערכו בנובמבר. אם בראשית המלחמה הוזהרו המחוקקים הללו כי הביקורת החריפה שלהם על ישראל ודרישתם ממנה לנצור את האש יגבו מהם מחיר פוליטי, כעת נראה שהן דווקא נכס עבורם, במיוחד במאבק מול השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, הפועלת לסילוקם מהקונגרס בבחירות הקרובות.
6 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר (מימין) ורשידה טליב. הסתבכו בהערות אנטישמיות
אילהאן עומאר (מימין) ורשידה טליב. הסתבכו בהערות אנטישמיות
אילהאן עומאר (מימין) ורשידה טליב. הסתבכו בהערות אנטישמיות
(צילום: רויטרס)
"היחידה", נזכיר, החלה כקבוצה של ארבע חברות קונגרס מהאגף השמאלי הרדיקלי של המפלגה הדמוקרטית שנבחרו לבית הנבחרים ב-2018, על בסיס מצע פרוגרסיבי מרחיק לכת: אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, איאנה פרסלי ושתי חברות הקונגרס המוסלמיות הראשונות בתולדות ארה"ב – המהגרת הסומלית אילהאן עומאר והמחוקקת רשידה טליב, בתם של מהגרים פלסטינים. מאז הן נבחרו כולן לשתי כהונות נוספות, ובמהלכן הרבו לתקוף את ישראל ולפעול נגד הסיוע האמריקני לצה"ל. עומאר וטליב אף הואשמו בהפצת עלילות אנטישמיות, ומשבר התעורר בין ישראל למפלגה הדמוקרטית כשבעידוד הנשיא דאז דונלד טראמפ החליטה הממשלה בירושלים לאסור את כניסתן לארץ בדרכן לשטחים הפלסטיניים.
מאז התגבשות "היחידה" הצטרפו אליה בקונגרס חברים פרוגרסיביים נוספים הנמנים עם המחנה הביקורתי ביותר נגד ישראל, וכיום היא כוללת למשל גם את ג'מאל בוומן מניו יורק, סאמר לי מפנסילבניה וקורי בוש ממיזורי.
על רקע פעילותם האגרסיבית של חברי "היחידה" נגד ישראל החליטו ארגונים פרו-ישראליים בארה"ב, בהם איפא"ק, להשקיע סכומי כסף גדולים במועמדים מתונים המוכנים לרוץ מולם במחוזות הבחירה שלהם בניסיון להביא להפסדם, והמחוקקים הפרוגרסיביים האלה רואים בכך איום של ממש על הקריירה הפוליטית שלהם. אלא שלא כמו בסבבי בחירות קודמים, לקראת הבחירות השנה זוכים חברות "היחידה" וחבריה לתמיכה הולכת וגדלה מצד ארגונים ערביים ומוסלמיים בארה"ב, ואלה מנהלים קמפיינים משלהם כדי להגדיל את סיכויי המחנה הזה לשמור על כוחו בבית הנבחרים ולייצג את קולם.
6 צפייה בגלריה
אוקאסיו קורטז
אוקאסיו קורטז
אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז, מראשי המחנה הפרוגרסיבי. התרומות זורמות
(צילום: AP)
"העובדה שתוך כדי ההתקפות הללו של איפא"ק עלינו, תוך כדי שמאתגרים אותנו, רשמנו רבעון של תרומות שיא, נובעת מכך שהקהילה המוסלמית הרגישה שמוחקים אותה ושעושים לה דה-הומניזציה בתהליך הזה", אומר ג'מאל בוומן, חבר בית הנבחרים שגם הוא כאמור משתייך למחנה הפרוגרסיבי. בוומן, שנמנה עם 19 חברי הקונגרס הדמוקרטים שחתמו על קריאה להפסקת אש בעזה, הוא אחד המועמדים הפרוגרסיביים שימצאו עצמם בבחירות הקרובות מול מועמד דמוקרטי יריב הזוכה לגיבוי מאיפא"ק.

המוסלמים "משיבים מלחמה"

איפא"ק, שבמשך שנים זכתה להשפעה עצומה בוושינגטון, שינתה בשנים האחרונות את האסטרטגיה שלה, והחלה לסייע באופן פעיל לדמוקרטים מהמרכז המתון התומכים בישראל. לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב החלו הארגונים וקבוצות התורמים הקשורים אליה להזרים תרומות למועמדים המתמודדים נגד חברים וחברות ב"יחידה", ומלבד בקרב של בוומן הם משקיעים סכומי כסף גדולים גם בסיוע ליריביהם של עומאר, לי ובוש, שכולן לא רק קראו להפסקת אש בעזה – אלא גם דרשו להפסיק את הסיוע האמריקני לישראל.
ארגונים פרוגרסיביים עוקבים באדיקות אחר הקמפיינים הללו ואחר סכומי הכסף חסרי התקדים המוזרמים למחוזות הבחירה שבהם הם מתנהלים – סכומים שגובהם אופייני בדרך כלל יותר לקרבות חשובים על הסנאט במדינות המפתח מאשר למרוצים שגרתיים לבית הנבחרים. לפי נתונים רשמיים, בבחירות לקונגרס של שנת 2022 השקיעה איפא"ק כ-27 מיליון דולר בקמפיינים נגד מועמדים פרוגרסיביים, והפעם היא צפויה להשקיע סכום גדול פי שניים ויותר. ברבעון האחרון לבדו הייתה איפא"ק התורמת הגדולה ביותר לג'ורג' לטימר, יריבו של בוומן בפריימריז הדמוקרטיים, כשתרמה לו יותר מ-600 אלף דולר, שהם יותר -40% מ-1.4 מיליון הדולר שגייס בתרומות עד כה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ג'מאל בוומן. "התרומות - כי הקהילה המוסלמית הרגישה שעושים לה דה-המוניזציה"
(צילום: AP)
בוומן, בינתיים, הצליח לגייס יותר מ-730 אלף דולר ברבעון האחרון, ולדברי הקמפיין שלו רובם הגיעו מארגונים ערביים ומוסלמיים ומתורמים פרטיים. "ארגונים מוסלמיים וערביים בונים תשתית כלכלית, פוליטית וחברתית כדי להשיב מלחמה לאיפא"ק ולארגונים שממשיכים בדמוניזציה שלהם כמוסלמים, כערבים וכלא-לבנים", אומר בוומן, שעבורו זהו רבעון שיא של תרומות.
יחד עם זאת, ארגונים פרוגרסיביים המסייעים לבוומן, כגון Justice Democrats, מדגישים שהאתגר הצפוי עדיין גדול, משום שלאיפא"ק יש יכולת להשקיע יותר מחצי מיליון דולר במועמד ברבעון אחד. "הפעילות של איפא"ק מכוּונת נגד מועמדים שחורים וחומים שצמחו ממעמד הפועלים, שמייצגים אותו ושלא מקבלים כסף מתאגידים אלא מסתמכים על תרומות מהשטח. כך שזה לא קרב הוגן", טוען אוסמה אנדרבי, מנהל התקשורת של ארגון Justice Democrats. "זה מעולם לא היה קרב הוגן".

הרשת של טליב: 32 אלף תורמים, 75$ לאדם

אחרי שכבר הצליחו להעמיד מתמודדים עתירי תרומות מול כמה ממתנגדי ישראל בקונגרס, כעת משקיעים ארגונים פרו-ישראליים מאמץ בחיפוש אחר מועמדים שיוכלו לקרוא תיגר על שאר המחוקקים הפרו-פלסטיניים הבולטים שם. מחוקקת אחת כזו היא אותה רשידה טליב, החברה הפלסטינית הראשונה בקונגרס האמריקני. לפי שעה איש מהמועמדים הפוטנציאליים שאליהם פנו ארגונים פרו-ישראליים בבקשה שיתמודדו מולה לא נעתר לבקשה, אבל מאמצי הגיוס נמשכים.
טליב מצדה הצליחה לגייס מתחילת המלחמה בעזה כ-3.7 מיליון דולר – סכום שיא עבורה. היא עשתה זאת אחרי שספגה התקפות מכל עבר בגין דבריה נגד ישראל, שכללו הכחשות של חלקים ממתקפת הטרור ב-7 באוקטובר וקידום הקריאה "מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשייה", הנחשבת קריאה לחיסול מדינת ישראל.
6 צפייה בגלריה
 רשידה טליב
 רשידה טליב
רשידה טליב. "קמפיין שמאחד למען צדק לכולם"
(צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
את הצלחתה של טליב בגיוס הכספים אפשר לייחס במידה רבה לפעילות השטח שלה: לדברי הקמפיין של טליב, בשלושת החודשים הראשונים שאחרי המלחמה היא קיבלה תרומות מ-32,600 איש, ויותר מ-20 אלף מהם היו כאלה שתרמו לה בפעם הראשונה. הגובה הממוצע של כל תרומה היה פחות מ-75 דולר, מה שמעיד לדברי הקמפיין כי התורמים הם אנשים מן השורה, ולא בעלי ממון. "אנחנו גאים בקמפיין השטח שלנו שמאחד אנשים למען צדק לכולם, בלי קשר לשאלה היכן אתה חי או מי אתה", אומרת קרולינה טורו-רומין, מראשי הקמפיין של טליב.
בסבבי בחירות קודמים שנערכו מאז 2018 ניצחה טליב בקלות את יריביה בפריימריז, בין השאר מכיוון שמחוז הבחירה שלה כולל את אחת הקהילות הערביות הגדולות ביותר בארה"ב. חוסיין דבג'ה, יועץ דמוקרטי ותושב העיר דירבורן, שחלקים ממנה נמצאים במחוז הבחירה הזה, מעיד שבקהילה המקומית מושקעים מאמצים לסייע כלכלית לא רק לטליב, אלא לכל חברי הקונגרס שקראו להפסקת אש בעזה: "בצ'אטים, בפייסבוק, באימיילים קבוצתיים ובשיחות טלפון – יש מגוון רחב של מאמצים מצד הקהילה, לא רק בדירבורן או בדטרויט, אלא בכל רחבי המדינה".

הבוחרים דמוקרטים, הכסף רפובליקני

עד נובמבר הקרוב מנסים המחוקקים הפרוגרסיבים והארגונים התומכים בהם לערער את מעמדה של איפא"ק במפלגה הדמוקרטית גם בדרכים נוספות. מועמדים שהשדולה הפרו-ישראלית פועלת נגדם רוצים בין השאר לעורר מודעות ל"אווירה הרעילה" שהיא מחדירה לטענתם לפריימריז הדמוקרטיים. בין השאר הם מדגישים שבשנים האחרונות כמה מועמדים בפריימריז הדמוקרטיים מומנו ברובם דווקא על-ידי תורמים רפובליקנים, שהתגייסו לסייע למאמצי איפא"ק להשפיע על התוצאות.
6 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים לשעבר ארה"ב אנדי לוין דמוקרטי
חבר בית הנבחרים לשעבר ארה"ב אנדי לוין דמוקרטי
אנדי לוין, שהפסיד למועמדת שקיבלה תמיכה מאיפא"ק. "איזו מפלגה אנחנו?"
ב-2022 למשל תורמים רפובליקניים היו המקור לרוב הכסף שהושקע במרוץ הדמוקרטי בין חבר בית הנבחרים אנדי לוין לבין המועמדת דאז היילי סטיבס במישיגן. לוין, נשיא בית כנסת לשעבר שמצהיר על עצמו כציוני אך גם מותח ביקורת לא פשוטה על ישראל, שב וקרא אחרי מבצע "שומר החומות" ב-2021 לקדם את פתרון שתי המדינות, ובשנה שלאחר מכן מצא עצמו נתון לקמפיין מאורגן של איפא"ק, שהזרימה סכום אדיר של יותר מארבעה מיליון דולר לקמפיין של סטיבנס, אשת המרכז המתון והפרו-ישראלי במפלגה הדמוקרטית. סטיבנס ניצחה בפריימריז, ובכך סייעה לסלק מהקונגרס את לוין ואת הקול הביקורתי שלו נגד ישראל.
"אני חושב שזו בעיה מבנית בדמוקרטיה שלנו באופן כללי ובעיה קיומית מבחינת המפלגה הדמוקרטית", אמר לאחרונה לוין לסוכנות הידיעות AP על הטקטיקות שננקטו נגדו בקמפיין של איפא"ק. "איזו מפלגה אנחנו אם אנחנו מאפשרים לרפובליקנים לבוא ולקבוע את מי אנחנו בוחרים בפריימריז הדמוקרטיים כדי שיתמודד מול הרפובליקנים בבחירות הכלליות?".
6 צפייה בגלריה
פרמילה ג'איאפאל מחוקקת דמוקרטית ממדינת וושינגטון ארה"ב שחברה במחנה הפרוגרסיבי ארכיון
פרמילה ג'איאפאל מחוקקת דמוקרטית ממדינת וושינגטון ארה"ב שחברה במחנה הפרוגרסיבי ארכיון
"איפא"ק הפכה למכשול". פרמילה ג'איאפאל
(צילום: AP)
חברת בית הנבחרים פרמילה ג'איאפאל, מי שמכהנת כיו"ר הסיעה הפרוגרסיבית ובעצמה ניצבת על הכוונת של איפא"ק השנה, אומרת שפנתה לדמוקרטים שונים שעדיין מקבלים כסף מאיפא"ק ושוחחה איתם על הנזק שהדבר יכול לדעתה לגרום למפלגה ולמאמציה להחזיר לעצמה את הרוב בבית הנבחרים: "זה פוגע במפלגה הדמוקרטית. המטרה שלנו כמפלגה מאוחדת היא לוודא שג'ו ביידן יישאר בבית הלבן, שנחזיר לעצמנו את השליטה בבית הנבחרים ושנגדיל את כוחנו בסנאט. איפא"ק הפכה למכשול גדול בדרך למטרה הזו".
השדולה הפרו-ישראלית מצדה מתעקשת שהיא פועלת באופן הוגן, ומדגישה כי "עמידה לצד ישראל תואמת לחלוטין את הערכים הפרוגרסיביים". לדברי איפא"ק, ההיסטוריה שלה עצמה מלמדת על תמיכה עקבית שלה בסיעה הפרוגרסיבית בקונגרס.