חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר מוצאת עצמה בימים האחרונים תחת מתקפה רפובליקנית חריפה, בעקבות סרטון שנחשף בסוף השבוע, ושלטענת גורמים שמרניים היא מכריזה בו למעשה שעמדתה האידיאולוגית היא "Somalia first" – כלומר סומליה לפני הכול. את עומאר, שנמלטה עם משפחתה ממלחמת האזרחים בסומליה בשנות ה-90, הם מעמידים בכך בניגוד חד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאחת הסיסמאות הפוליטיות המרכזיות שלו היא America First – כלומר "ארה"ב לפני הכול".
4 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר (מימין) עם חברתה ל-Squad רשידה טליב, בת למהגרים פלסטינים
אילהאן עומאר (מימין) עם חברתה ל-Squad רשידה טליב, בת למהגרים פלסטינים
אילהאן עומאר (מימין) עם חברתה ל-Squad רשידה טליב, בת למהגרים פלסטינים
(צילום: רויטרס)
עומאר נחשבת ממילא לסדין אדום עבור הרפובליקנים בשל היותה אחת מחברות ה-Squad, קבוצה של מחוקקות פרוגרסיביות קיצוניות מהמפלגה הדמוקרטית שהמאבק בישראל הוא אחת המטרות שחרתו על דגלן. בעבר הסתבכה בהצהרות בעלות ניחוח אנטישמי, בין השאר כשייחסה לישראל ושליחיה שליטה בוושינגטון באמצעות כסף. בסוף העשור שעבר אסרה ישראל עליה ועל חברת הקונגרס רשידה טליב, בת למהגרים פלסטינים, להיכנס לתחומיה בדרך לשטחי הרשות הפלסטינית, בשל פעילותן הקדחתנית נגדה – איסור שהוביל לעימות בין הממשלה בירושלים לבכירים במפלגה הדמוקרטית.
הדברים המיוחסים לעומאר, חברת קונגרס ממחוז במינסוטה, נאמרו לכאורה ב-27 בינואר במהלך פגישה שלה עם בוחרים סומלים המשתייכים למחוז שלה. עומאר מתכוונת להתמודד בבחירות בנובמבר הקרוב על כהונה נוספת בבית הנבחרים, ובסרטון שהפך ויראלי ברשת נטען כי היא אמרה בשפתם של הסומלים שכאשר היא מקדמת חקיקה בקונגרס מולדתה נמצאת בעדיפות עליונה מבחינתה.
בנאום התייחסה לכאורה עומאר לעימות בין סומליה לבין רפובליקת סומלילנד, חבל בדלני בלתי מוכר שהכריז ב-1991 על עצמאות ולאחרונה גיבש הסכם עם אתיופיה השכנה שלפיו היא תבנה בו נמל ימי. עומאר, כך לפי התרגום, תקפה את סומלילנד ואת אתיופיה, הדגישה את הצורך בשלמות טריטוריאלית של מולדתה, ואמרה ש"כסומלים אנחנו חותרים יום אחרי יום להחזרת השטחים שלנו".
4 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
עומאר עם טליב הדומעת במסיבת עיתונאים שכינסו אחרי שישראל אסרה את כניסתן
(צילום: EPA)
עומאר מצדה טוענת כי דבריה תורגמו שלא כהלכה, וכי תרגום מדויק יותר שלהם הוא שכל עוד היא חברה בקונגרס איש לא יפגע במוצא של סומליה לים, ו"ארה"ב לא תתמוך באחרים שרוצים לשדוד אותנו, אז שזה לא ידיר שינה מעיניכם".
הדברים של עומאר גררו תגובות נזעמות ממחנה טראמפ במפלגה הרפובליקנית. חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילור גרין, מנאמניו הגדולים של טראמפ, הדגישה את העובדה שבעוד עומאר תומכת בשמירה על גבולות סומליה – היא פועלת בכל מאודה נגד מאמצי הרפובליקנים לבצר את הגבול בין ארה"ב למקסיקו: "חובבת הטרוריסטים אילהאן עומאר במילותיה שלה: 'סומליה לפני הכול'. אחר כך המוסלמים. את ארה"ב היא לעולם לא מזכירה. היא מתרברבת בכך שכחברת קונגרס היא פועלת להגן על גבולות סומליה בעוד דרך הגבול שלנו פולשים מיליוני מסתננים בלתי חוקיים שהם סכנה לאמריקה. האנשים האלה שונאים את אמריקה והם מִתחזקים מהבוז של הדמוקרטים למדינה שלנו, הם אפילו לא מנסים להסתיר את זה כבר".
4 צפייה בגלריה
פריימריז לנשיאות ארה"ב
פריימריז לנשיאות ארה"ב
דסנטיס. קורא לגרש מארה"ב
(צילום: Christian MONTERROSA / AFP)
4 צפייה בגלריה
לא כולם היו מרוצים ממה ששמעו. חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילר גרין
לא כולם היו מרוצים ממה ששמעו. חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילר גרין
חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילור גרין. "עומאר חובבת טרוריסטים"
(צילום: AFP)
דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא לשעבר, הצטרף למגנים, וטען שארה"ב אינה נמצאת אפילו במקום השלישי בסדר העדיפויות של עומאר. מושל פלורידה רון דסנטיס, מי שהגיע למקום השלישי בפריימריז הרפובליקניים, קרא אתמול ברשת X (לשעבר טוויטר): "לסלק אותה מהקונגרס, לשלול את האזרחות שלה – ולגרש!".
חלק מהמגנים האשימו את עומאר בלא פחות מאשר בגידה. מצליף הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, טים אמר, שכמו עומאר מייצג בקונגרס מחוז במדינת מינסוטה, קרא לה להתפטר: "הצהרות ה'סומליה לפני הכול' של אילהאן עומאר מחרידות והן סטירה בפניהם של תושבי מינסוטה שאותם היא נבחרה לשרת. זו הפרה ברורה של שבועתה לתפקיד".