אחרי לחץ אוקראיני כבד, ובצל ההאשמות של הנשיא וולודימיר זלנסקי והשגריר האוקראיני בארץ, ישראל הסכימה לראשונה מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לקבל 20 חיילים אוקראינים שנפצעו קשה בלחימה. שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי הודיע אתמול (ראשון) כי שני החיילים האוקראינים הראשונים יגיעו לישראל כבר היום, ויטופלו בבית החולים שיבא בתל השומר, שם יותקנו להם תותבות והם יעברו שיקום.
עד כה, ישראל לא קיבלה חיילים אוקראינים שנפצעו בלחימה עם רוסיה לטיפול בארץ, אלא רק ילדים חולי סרטן וילדה אחת שנפצעה בהפצצות הרוסיות. אוקראינה לחצה זמן רב על משרד הבריאות הישראלי והשר ניצן הורוביץ לאפשר לחייליה לקבל טיפול בישראל, והורוביץ השיב בדיונים עם עמיתיו האוקראינים, בהם שר הבריאות ויקטור ליאשקו, שישקול בחיוב את הנושא. בחודש מאי אמר גורם מדיני שישראל מוכנה לקבל פצועים מאוקראינה, כולל חיילים, אבל חיילים לא הגיעו לארץ מאז.
2 צפייה בגלריה
 חיילים של צבא אוקראינה בעיר סברודונצק
 חיילים של צבא אוקראינה בעיר סברודונצק
חיילים אוקראינים בעיר סברודונצק שבמחוז לוהנסק. 20 יגיעו בסך הכול, 2 מהם היום
(צילום: רויטרס)
במסגרת הטיפול בילדים האוקראינים חולי הסרטן, משרד החוץ העביר שבעה מיליון שקלים. למשרד הבריאות הועברו ממשרד החוץ עוד 10 מיליון שקלים לטיפול בפצועים אוקראינים בבתי חולים שונים, כולל לטובת שיקום ופרוטזות. סימונה הלפרין, סמנכ"לית אירו-אסיה במשרד החוץ, אמרה כי "כחלק מהסיוע ההומניטרי המתמשך של ישראל לאוקראינה, אנו שמחים להתגייס גם לסייע בשיקומם של פצועים, שמגיעים לישראל לטיפול שיקום ממושך שיסייע להם לחזור לתפקוד בחיי היום יום".
הלחץ האוקראיני לקבל חיילים אוקראינים לטיפול בארץ הביא את השגרירות בישראל להשיק ביוני האחרון קמפיין ממומן חריג, שבו היא ביקרה את הממשלה על "העיכוב המתמשך" במתן טיפול לחיילים שאיבדו גפיים בלחימה.
כחלק מהקמפיין, השגרירות פרסמה ברשתות החברתיות תמונה של חייל אוקראיני בן 19 בשם דליל, שאיבד את שתי רגליו בהתקפה רוסית, ונזקק להשתלת פרוטזות בדחיפות. "ממשלת ישראל לא מוכנה לטפל בו רק כי הוא אוקראיני", זעקה המודעה שהתפרסמה עם הלוגו הרשמי של השגרירות האוקראינית.
2 צפייה בגלריה
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
הקמפיין האוקראיני בחודש יוני האחרון. ישראל מקבלת את החיילים לראשונה מפרוץ הלחימה
עוד נכתב במודעה: "אוקראינים רבים איבדו חלקי גוף במתקפות הרוסיות. ישראל היא מעצמה בינלאומית בתחום הפרוטזות, ולכן אנחנו מצפים מהממשלה שתעשה את הדבר המוסרי הנכון ותסייע לדליל ולעוד אוקראינים רבים אחרים לחזור ללכת. אין שום הצדקה לעיכוב המתמשך של הסיוע בתחום הומניטרי זה".
גורמים בממשלה הביעו אז זעם על הקמפיין ואמרו שמדובר בצעד שחורג מהכללים הדיפלומטיים, לפיהם נציגות דיפלומטית זרה לא מבקרת את הממשלה במדינה המארחת. "הסגנון הזה לא מקובל. יש דרך להעביר בקשות ולא נהוג ששגריר זר מלבין את המדינה שבה הוא לא יותר מאורח", אמר גורם מדיני ביוני האחרון. גורמים בכירים בירושלים הביעו פליאה על הפוסט הממומן והאגרסיבי של האוקראינים, בעיקר לאור ההתגייסות הישראלית להעברת סיוע הומניטארי ורפואי נרחב לאוקראינה.
אוקראינה מפעילה לחץ כבד על ישראל גם לסייע לה בנשק. הנשיא וולודימיר זלנסקי תקף בחריפות את ישראל ביום שישי האחרון על כך שהיא לא מספקת לארצו מערכות הגנה אווירית נגד הפלישה הרוסית. בריאיון לרשת הצרפתית TV5MONDE אמר זלנסקי כי אף שהוא מודע ליחסים הרגישים עם רוסיה והפעילות הצבאית של ישראל בסוריה - הוא המום מכך שישראל מסרבת לסייע לארצו בנשק. "אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס", אמר זלנסקי בכעס. "אני מבין שהם צריכים להגן על ארצם אבל קיבלתי מידע משירותי המודיעין שלנו שישראל מייצאת את מערכות ההגנה שלה למדינות אחרות. אני לא מאשים את המנהיגים, אני רק מציין עובדות: בדיונים שהתקיימו בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה".
פורסם לראשונה: 17:51, 25.09.22